Poszerzenie zakopianki nie zlikwidowało korków. Jest jednak nowy plan
Otwarcie dwupasmowej zakopianki do Nowego Targu nie zlikwidowało korków. Kierowcy stoją w nich nadal, teraz jednak nieco bliżej samego Zakopanego. Receptę ma stanowić budowa południowej obwodnicy Nowego Targu.
Przed oddaniem dwupasmowego odcinka zakopianki Rdzawka – Nowy Targ, w sezonie turystycznym na skrzyżowaniu w Klikuszowej koło Nowego Targu powstawały wielokilometrowe korki. Obecnie utrudnienia w ruchu pojawiają się po zjeździe z dwupasmówki na wysokości Szaflar. Kierowcy jadący w kierunku Białki Tatrzańskiej wybierają drogi lokalne, co powoduje znaczne utrudnienia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spytaliśmy młodych. Wiedzą, ile kosztują prąd, benzyna czy iPhone?
Jak poinformował PAP rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA, Kacper Michna, Generalna Dyrekcja już w ubiegłym roku złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla południowej obwodnicy Nowego Targu. Ma ona połączyć się z otwartym we wrześniu dwupasmowym odcinkiem zakopianki i drogą krajową 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Jurgowie.
„Wniosek jest obecnie w trakcie procedowania przez wójta gminy Nowy Targ. Przygotowujemy również raport z oceny oddziaływania na środowisko. We wniosku wskazaliśmy trzy warianty przebiegu trasy, z których jeden jest preferowany przez nas. Realizacja inwestycji została wpisana do rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Budowa jest planowana na lata 2029-2031” – wyjaśnił Michna.
Prac na zakopiance będzie więcej
Kolejną istotną inwestycją mającą na celu zmniejszenie korków do Zakopanego jest przebudowa istniejącego odcinka dk 47, czyli tzw. zakopianki od węzła w Nowym Targu do Zakopanego. Ze względu na istniejącą zabudowę, nie przewiduje się budowy drogi wielopasowej na całej długości, ale możliwe jest poszerzenie istniejącego pasa drogowego, a na niektórych odcinkach powstanie dodatkowy pas ruchu. Inwestycję podzielono na dwa etapy: Nowy Targ – Szaflary i Szaflary – Zakopane.
„Dla odcinka Nowy Targ – Szaflary przygotowujemy wstępne propozycje projektowe. Dla odcinka Szaflary – Zakopane opracowujemy szczegółowe projekty i wniosek o wydanie decyzji środowiskowej” – poinformował Michna. Poszerzenie ostatniego odcinka zakopianki jest planowane na lata 2028-2030.