Przełom w sporze z Niemcami? Jest decyzja ws. rozbudowy portu w Świnoujściu

Rozbudowa portu w Świnoujściu, która niepokoiła naszych zachodnich sąsiadów, ma już decyzję środowiskową. A to – według zarządcy portu – oznacza zielone światło dla tej inwestycji. Potężny terminal kontenerowy ma przyjmować oceaniczne jednostki bezpośrednio przy polskim nabrzeżu.

Statek towarowy Pnoi w porcie w ŚwinoujściuStatek towarowy Pnoi w porcie w Świnoujściu
Źródło zdjęć: © Agencja Wyborcza.pl | Cezary Aszkiełowicz
oprac.  KRO

Zapadła decyzja środowiskowa dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wydała ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie "po przeprowadzeniu oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko oraz postępowania transgranicznego ze stroną niemiecką" – poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Strona polska: Niemcy brali udział w postępowaniu

Podkreślono, że decyzja jest wynikiem "oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko przeprowadzonej na drodze weryfikacji raportu o jej wpływie na środowisko". Dyrekcja przy jej wydaniu uwzględniła "uzgodnienia, opinie stron i wnioski wynikające z udziału społeczeństwa w postępowaniu".

Wspomniany raport o oddziaływaniu na środowisko natomiast zawiera "szereg modeli i wyników analiz" wpływu portu na otoczenie, zarówno na etapie budowy, jak i jego późniejszego użytkowania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bilion zł. Taki jest rachunek za obietnice wyborcze. "Niech powiedzą, że VAT trzeba podnieść do 30 proc."

Przed wydaniem decyzji przeprowadzono także postępowanie transgraniczne. Podano, że brały w nim udział zainteresowane urzędy, czyli głównie te z ministerstwa Meklemburgii Pomorza Przedniego, jak również organizacje pozarządowe i osoby prywatne.

Spotkanie stron odbyło się 20 września w Szczecinie. Na posiedzeniu przedstawiciele portu i eksperci "odpowiadali na pytania oraz wyjaśniali wątpliwości strony niemieckiej" – czytamy w komunikacie.

Zielone światło dla inwestycji

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podkreśla, że decyzja środowiskowa w praktyce jest zielonym światłem dla budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Podmiot zaznacza też, że inwestycji ma przyświecać misja ochrony środowiska, dlatego też – jak zapewnia zarządca portów – "przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie: od koncepcji, poprzez realizację projektu i następnie eksploatację terminalu".

Poszanowanie środowiska leży u podstaw naszych planów dotyczących terminalu kontenerowego. To dlatego m.in. zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren lasu – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście, cytowany w komunikacie.

Zapewnia też, że Zarząd dochowa wszelkich starań, by "jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska ograniczyć do minimum".

Niemcy obawiają się terminalu w Świnoujściu

Jak opisaliśmy w money.pl, planowana rozbudowa portu w Świnoujściu ma sprawić, że przy polskim nabrzeżu będą mogły cumować statki oceaniczne pływające na trasach międzykontynentalnych. Według wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka za 6-7 lat polskie miasto ma rzucić wyzwanie niemieckim portom i stać się konkurencją dla Hamburga, który jest obecnie głównym portem przeładunkowym w regionie.

Jednak plany Polski wywołują niepokój Niemców. Nasi zachodni sąsiedzi obawiają się, że ta inwestycja wpłynie na turystykę i środowisko. W lipcu pisaliśmy, że emocje  u naszych sąsiadów budzi m.in. kwestia granic na morzu i zasięg stref rezerwatu oraz obecne drogi wejścia do świnoujskiego portu.

Na początku sierpnia relacjonowaliśmy, że burmistrz Heringsdorfu Laura Isabelle Marisken wynajęła wyspecjalizowanego polskiego adwokata, który ma wystąpić o pełen wgląd do akt administracyjnych w związku z budową portu kontenerowego dla statków oceanicznych.

Rozbudowa portu wywołała wątpliwości nie tylko u Niemców. Swoje uwagi do niej zgłosiło m.in. Nadleśnictwo Międzyzdroje. Podkreśliło ono, że inwestycja – razem z gazoportem LNG – wpłynie na ewentualne działania strażaków, jeśli dojdzie do pożaru lasu.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"