Przełom ws. kluczowej drogi. Gigant podjął decyzję

Maersk, druga na świecie pod względem wielkości firma zajmująca się transportem kontenerowym, zapowiedziała, że przygotowuje się do powrotu na Morze Czerwone. To efekt zapowiedzi utworzenia specjalnej grupy do ochrony statków przed atakami ze strony rebeliancki ruch szyickich Huti z Jemenu.

Przełom ws. kluczowej drogi. Gigant podjął decyzjęPrzełom ws. kluczowej drogi. Gigant podjął decyzję
Źródło zdjęć: © VCG via Getty Images | Yao Feng
oprac.  TOS

"Pracujemy nad tym, żeby pierwsze statki wróciły na trasę tak szybko, jak to możliwe" - zapowiedziała w niedzielę firma A.P. Moller-Maersk, cytowana przez Bloomberga. Spółka dodała przy tym, że priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa załogom i że zapowiedź utworzenia przez Stany Zjednoczone i sojuszników specjalnej grupy to obrony statków przed atakami to "bardzo dobre wieści dla całej branży".

W połowie grudnia wszyscy najwięksi armatorzy świata w ciągu zaledwie kilku dni ogłosili, że zawieszają żeglugę przez Kanał Sueski i Morze Czerwone w związku z atakami z Jemenu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oczy światowych rynków na TVP? "Takie wywrotki można robić w nieskończoność"

W ciągu miesiąca rebeliancki ruch szyickich Huti, finansowanych przez Iran i występujących jako stronnik toczącego wojnę w Strefie Gazy z Izraelem terrorystycznego Hamasu, dwunastokrotnie zaatakował lub przejął statki handlowe.

W ubiegłym tygodniu minister obrony USA Lloyd Austin zapowiedział, że wielonarodowe siły mają chronić statki handlowe na Morzu Czerwonym w ramach operacji "Prosperity Guardian". W operacji uczestniczyć ma szereg państw, m.in. USA, Francja, Włochy, Bahrajn, Kanada, Wielka Brytania, Holandia, Norwegia i Hiszpania.

Bloomberg zwraca uwagę, że choć Maersk zapowiedział powrót na Morze Czerwone, to nie jest optymistą co do sytuacji w regionie - trzy dni temu prognozował, że chaos na tej drodze morskiej, spowodowany atakami Huti, potrwa miesiące.

W niedzielnym komunikacie gigant podkreślił też, że mimo decyzji o powrocie na Morze Czerwone, ocenia, że ryzyko ataków nie zostało całkiem wyeliminowane. I jeśli tylko uzna, że pływanie po tym akwenie nie jest bezpieczne, może ponownie się z niego wycofać.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta