Przepis na sukces: stabilność dotacji, kadry przyszłości i rozwój infrastruktury w świetle MOVE 2025
Czy polska elektromobilność utrzyma wysoką dynamikę wzrostu i kto odpowiada za jej sukces? Czy są to inwestycje w infrastrukturę, programy dotacji, czy może kapitał ludzki? Na te pytania próbowali odpowiedzieć eksperci podczas Kongresu MOVE 2025 w Poznaniu.
Kongres MOVE to najważniejsze wydarzenie w Polsce poświęcone przyszłości motoryzacji, każdego roku gromadzące międzynarodowe grono kilkuset liderów i praktyków z sektora e-mobility, kształtujących rozwój zeroemisyjnego i innowacyjnego transportu. Cztery sceny, szesnaście debat i siedemdziesięciu prelegentów – tak wyglądały imponujące statystyki Kongresu MOVE 2025.
Po spotkaniu w Poznaniu nie zabrakło kluczowych wniosków i rekomendacji. Jak podkreślają eksperci, transformacja jest nieuchronna, ale jej powodzenie zależy od skoordynowanych działań w zakresie przygotowania kadr, stabilności regulacyjnej oraz intensywnego rozwoju infrastruktury i technologii.
Inwestycja w człowieka. Jak przygotowuje się kadry w branży automotive?
Debata "Great people make great products", zorganizowana we współpracy z Volkswagen Poznań, skoncentrowała się na najbardziej palącym wyzwaniu transformacji: przygotowaniu kapitału ludzkiego w kontekście nadchodzącej rewolucji – produkcji wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych po 2035 roku. Eksperci reprezentujący producentów, administrację publiczną i związki zawodowe, byli zgodni: kluczem do sukcesu w tej transformacji jest człowiek – narażony na utratę pracy, któremu należy zapewnić możliwość przekwalifikowania.
Marcin Jankowski z Volkswagen Poznań wskazał na strategiczne kroki firmy w zakresie zarządzania kompetencjami:
– Trzeba rozpocząć od aspektu związanego z przygotowaniem mentalnym pracowników – oni muszą być gotowi do transformacji. Najistotniejsze są szkolenia – akademia zewnętrzna, kwalifikacje, twarde programy, ale także strategiczna współpraca z systemem edukacji.
Volkswagen Poznań od dawna realizuje projekty z poznańskimi uczelniami.
Wielkopolska aktywnie wspiera szkolnictwo zawodowe, inwestując w nowoczesną infrastrukturę i partnerstwo dualne. Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Miasta Poznania:
– To jest przygotowanie do zmian na rynku pracy w naszym mieście. Chodzi o to, by młodzi ludzie uczyli się na najlepszym sprzęcie, z którym zetkną się w zawodzie.
Transformacja, choć – jak zauważył Piotr Olbryś z NSZZ Solidarność w Volkswagen Poznań – budzi wątpliwości, wymaga rozwiązań akceptowalnych społecznie, aby ubywające miejsca pracy zostały zrekompensowane nowymi stanowiskami.
Jak utrzymać dynamikę sprzedaży BEV?
Naturalną konsekwencją transformacji kadr jest pytanie o rynek i warunki zewnętrzne dla nowych produktów. Jedna ze strategicznych debat Kongresu MOVE 2025 – "MOVE toward electrification – jak utrzymać rosnącą dynamikę sprzedaży BEV. Szanse i wyzwania" podniosła temat perspektyw sprzedaży pojazdów elektrycznych (BEV) w Polsce.
Panel dyskusyjny zgromadził kluczowych przedstawicieli sektora motoryzacyjnego, leasingowego, infrastruktury ładowania, finansowego oraz organizacji. Głównym celem debaty było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak utrzymać rekordową dynamikę wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych (BEV), która w pierwszych miesiącach 2025 roku dzięki programowi "NaszEauto" osiągnęła szczyt (udział 7,8 proc. w sierpniu).
Eksperci stwierdzili, że samo zakończenie programu "NaszEauto" doprowadzi do przejściowego spowolnienia na wzór innych rynków europejskich. Podkreślono, że długoterminowy wzrost jest możliwy, ale wymaga przejścia z dotacji bezpośrednich na systemowe zachęty pozafinansowe i podatkowe. Dużą rolę będzie odgrywało także budowanie świadomości oraz pozytywnego doświadczenia pojazdów elektrycznych zwłaszcza wśród użytkowników indywidualnych. Dla flot zakładowych głównymi zachętami mogą być niższy koszt użytkowania pojazdów oraz kwestie emisyjności w firmach, które objęte są ESG.
Istotną rolę będzie odgrywał dostęp do infrastruktury ładowania. Uczestnicy debaty byli zgodni: mimo że oferta rynkowa stała się atrakcyjniejsza cenowo i technologicznie, bez wsparcia publicznego i intensywnego rozwoju infrastruktury ładowania rynek wyhamuje.
Tomasz Porawski z Volkswagen Group Polska stanowczo podkreślił, że kontynuacja programów zachęt jest niezbędna, zwłaszcza że Polska wciąż jest na wczesnym etapie transformacji. Zdaniem eksperta należy zadbać o odpowiednią infrastrukturę związaną z ładowaniem aut elektrycznych:
– W Grupie Volkswagen, nie mamy dużego problemu z przekonaniem klienta, który mieszka 40-50 km od centrum i codziennie pokonuje ten dystans dwukrotnie oraz ma możliwość ładowania, najlepiej jeszcze z panelami fotowoltaicznymi na dachu domu, do zakupu samochodu elektrycznego. Dla niego pierwszy kontakt z doświadczeniem jazdy samochodem elektrycznym i przekonanie się o tym, że jest to coś fantastycznego, przekłada się na decyzję zakupową. Natomiast, żeby naprawdę zacząć notować istotne wzrosty, musimy dotrzeć do mieszkańców miast, którzy są skazani na ładowanie publiczne. Po pierwsze, żeby ono było dostępne, po drugie, żeby koszt jednego kilometra był dla klienta atrakcyjny.
Monika Constant ze Związku Polskiego Leasingu dodała, że kombinacja dotacji, obniżki VAT-u i innych zachęt finansowych jest niezbędna, aby całkowity koszt posiadania BEV był atrakcyjniejszy.
Kluczowymi elementami wspierającymi dynamikę sprzedaży samochodów elektrycznych są również edukacja i możliwość osobistego doświadczenia elektromobilności. Marcin Westfal, ekspert EV zauważył:
– Istotny jest element edukacyjny. Bardzo mi się podoba to, co grupa Volkswagen zaproponowała, czyli program, w ramach którego możemy wynająć samochód na miesiąc, pojeździć nim, wyrobić sobie opinię i na podstawie zdobytych doświadczeń podjąć decyzję zakupową.
Eksperci jednogłośnie stwierdzili, że największe wyzwanie to zapewnienie komfortowego ładowania mieszkańcom miast, którzy są skazani na publiczną infrastrukturę.
– Niezbędny będzie mix stacji ładowania wolnego i szybkiego, aby każdy użytkownik znalazł najbardziej wygodną opcję dla siebie. Ważne jest pojawienie się dużej ilości stacji AC w przestrzeni miejskiej oraz niwelowanie barier w kontekście prywatnych punktów ładowania oraz dostęp do mocy dla hubów ładowania DC – ocenił Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
Nowe technologie w centrum uwagi: Scena EV Solutions
Dyskusje o potrzebie rozwoju infrastruktury i obniżaniu kosztów w naturalny sposób doprowadziły do sceny poświęconej innowacjom technologicznym. EV SOLUTIONS STAGE była miejscem prezentacji zaawansowanych rozwiązań technologicznych i biznesowych dla całego ekosystemu elektromobilności, wspieranym przez kluczowe organizacje branżowe i technologiczne.
Pod lupę wzięto rynek baterii w Polsce po 2030 r. Eksperci z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE) i Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz firmy recyklingowe zgodnie uznali, że bezpieczeństwo musi stać się filarem rozwoju tego sektora, wymagając stworzenia kompleksowych systemów szkoleń i procedur. Polska, będąca już liderem produkcji komponentów, musi postawić na inwestycje w nowoczesne technologie recyklingu i odzysku surowców po 2030 r.
Blok "Technology in Action" udowodnił, jak cyfryzacja i automatyzacja rewolucjonizują branżę – od gospodarki obiegu zamkniętego i obniżania śladu węglowego w cyklu życia pojazdu po optymalizację procesów w serwisach, lakiernictwie i magazynach. Wskazano, że innowacje technologiczne wymagają również zmiany kultury pracy.
Ważne miejsce zajęła też dyskusja o Elektryfikacji Flot pojazdów osobowych, która ujawniła główny problem: brak stabilnych i długofalowych zachęt dla dużych firm w obliczu wyzwań regulacyjnych i infrastrukturalnych. Jednocześnie panel o zeroemisyjnych ciężarówkach na długim dystansie i inicjatywie Clean Transport Corridor Initiative (CTCI) wskazał, że głównymi barierami są wysokie koszty inwestycji w pojazdy i brak infrastruktury ładowania pojazdów ciężkich, a udział Polski w inicjatywie jest szansą na wzmocnienie jej pozycji w europejskim transporcie.
Organizatorem Kongresu Move jest Grupa MTP. Partnerzy merytoryczni to: Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Partnerzy generalni: MAN Truck & Bus Polska, Scania Polska, Volkswagen Poznań, Volkswagen Group Polska. Partnerzy: Grupa Olesiński i Wspólnicy, Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Arinea.
Następna edycja wydarzenia została zaplanowana na 23 kwietnia 2026 r. i odbędzie się w Poznaniu równolegle z największym wydarzeniem branży motoryzacyjnej w Polsce – Poznań Motor Show.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.kongresmove.pl