System opłat drogowych e-TOLL zastąpi system viaTOLL, który zostanie wygaszony 30 września 2021 roku.
Do 28 września w nowym systemie e-TOLL zarejestrowanych zostało ok. 555 tys. pojazdów, z czego ok. 510 tys. stanowiły pojazdy ciężkie. Wniesiono opłaty na ok. 5,1 mln zł. W okresie przejściowym między viaTOLL i e-TOLL stawki za przejazd są obniżone o 25 proc.
Krytyka systemu e-TOLL
Przewoźnicy nie zostawiają suchej nitki na nowym systemie e-TOLL. Ma być niedopracowany i z błędami. Pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch został zapytany podczas konferencji prasowej w środę o relatywnie niskie wpływy z e-TOLL.
- Wcześniej widać było, że użytkownicy dróg płatnych w Polsce odkładali ten obowiązek na ostatnią chwilę. Jeżeli chodzi o poniedziałek w bieżącym tygodniu, to wpływy z tytułu naliczonych opłat za przejazdy po drogach płatnych w systemie e-TOLL osiągnęły 1 mln zł, po upuście 25 proc. – odpowiedział Koch.
- Wczoraj ponad 100 tys. pojazdów poruszało się w Polsce w systemie e-TOLL. Kierowcy przechodzą z systemu viaTOLL do e-TOLL i wartości pobieranych opłat rosną z dnia na dzień - dodał.
W e-TOLL są błędy?
Jak podaje "Rzeczpospolita" w nowym systemie e-TOLL dotąd zarejestrowała się zaledwie jedna czwarta potencjalnych użytkowników. Przewoźnicy skarżą się na błędy.
Forum Transportu Drogowego żąda ono od premiera Mateusza Morawieckiego zawieszenia systemu e-TOLL do czasu zapewnienia jego pełnej sprawności. Forum obawia się, że po 1 października może dojść do katastrofy w transporcie.
Dla kogo jest e-TOLL? System poboru opłat dotyczy przede wszystkim pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów.