Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
aktualizacja

Rządowy program wspierania PKS-ów nie pomógł. Częstochowski przewoźnik w trakcie likwidacji

61
Podziel się:

Z końcem czerwca zniknie PKS Częstochowa – przewoźnik, który dowoził pasażerów na trasach w powiecie częstochowskim i sąsiednich. Lokalni samorządowcy apelują do ministra aktywów państwowych Jacka Sasina, by pomógł utrzymać spółkę.

Jeszcze kilkanaście lat temu PKS-y jeździły po całej Polsce. Dziś znikają jeden po drugim
Jeszcze kilkanaście lat temu PKS-y jeździły po całej Polsce. Dziś znikają jeden po drugim
bEsmJOPp

W zeszłym roku PKS Częstochowa miał zezwolenie na obsługę 33 stałych połączeń. Na początku lipca żaden autobus ma już nie wyjechać w trasę.

"Dzisiaj firma jest w trakcie likwidacji i z końcem czerwca zaprzestanie prowadzenia działalności, co oznacza znaczne problemy komunikacyjne dla bardzo wielu osób, które nie mogą korzystać z innych form transportu" – napisali w liście do mediów lokalni samorządowcy, którzy chcieliby, aby sprawie przyjrzał się osobiście minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Informuje o tym PAP.

Oceniają, że zakończenie działalności PKS Częstochowa oznacza odcięcie tego miasta od regionu, co jest niezrozumiałe biorąc pod uwagę, że lokalny samorząd zainwestował w rozbudowę węzłów przesiadkowych, obejmujących także część infrastruktury komunikacji autobusowej.

bEsmJOPr
Zobacz także: Obejrzyj: Dramat pracowników PKS Krosno i wyborcze obietnice Beaty Szydło

"Zwracamy się z w wnioskiem do pana premiera o konkretną pomoc dla PKS Częstochowa. Nasz lokalny przewoźnik powinien nadal realizować swoją misję transportową dla Częstochowy i regionu. Niewyobrażalne dla częstochowian jest to, że możemy zostać wykluczeni komunikacyjnie, mając na uwadze zapewnienia Rządu RP o potrzebie odbudowy PKS w całej Polsce i zapewnienia połączeń komunikacyjnych dla mieszkańców" - napisali radni "Wspólnie dla Częstochowy".

bEsmJOPx

Rzeczywiście, w 2019 r. PiS zainaugurował program wsparcia lokalnych PKS-ów. Jak dotąd nie pomógł jednak firmom przewozowym, których koszty działalności rosną, a wpływy z biletów systematycznie spadają. Jednym z powodów braku sukcesu programu są warunki, które trudno spełnić wielu przedsiębiorstwom. Na początku tego roku pisaliśmy, że w 2020 r. z puli 800 mln zł oferowanej samorządom przez Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, samorządy wykorzystają ok. 60 mln zł. Dla porównania w 2019 r. z 300 mln zł wykorzystano z niego zaledwie 18 mln zł. O błędach programu piszemy więcej w tym tekście.

Zresztą PKS Częstochowa też nie załapał się na pieniądze z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Z dopłat z funduszu skorzystał m.in. powiat kłobucki, zlecając PKS Częstochowa kursy.

Jak wylicza PAP, likwidacja częstochowskiego przewoźnika wpisuje się w obserwowany od pewnego czasu na Śląsku trend. W 2006 r. upadło PKS Będzin, w 2013 r. przestało wozić pasażerów PKS Katowice, w 2015 r. przestało działać PKS Rybnik, a w lutym 2018 r. zakończyło działalność przewozową PKS Lubliniec. PKS Gliwice po przejęciu przez PKS Żary funkcjonowało pod inną nazwą - ostatnie kursy w regionie zawiesiło we wrześniu ub. roku.

bEsmJOPy

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

bEsmJOPS
KOMENTARZE
(61)
mat
12 miesięcy temu
proszę państwa te upadki PKS-ów to ani wina PIS ani PO ani żadnej innej partii ,takie są realia ekonomiczne ,obserwuję autobusy PKS w mazowieckim ,wożą powietrze ,jedzie dwie trzy osoby a w szczycie dziesięć więc gdzie tu mowa o czyjejś winie
Xyz
rok temu
To nie wina rzadu ale prezesa PKS, jak zarzadzal firma taki jest jej stan a raczej byl-milionowe zaleglosci w ZUSie itd.
mało czasu-
rok temu
Za co zabierze się PIS to wszystko spieprzy, ale po co w Częstochowie PKS jak tam ludzie chodzą na kolanach.Najbardziej cieszą się producenci rowerów ponieważ mieszkańcy wiosek i małych miejscowości masowo będą kupować rowery żaby dojechać do sklepów i urzędów jak PIS powoli będzie likwidował wszędzie PKS. W PIS to jest tak ,jak coś politycy i Duduś mówi że wprowadzą to znaczy że wyprowadzą.Mieszkańcy wiosek jak chcecie jeździć PKS to głosujcie na Trzaskowskiego,a jeżeli chcecie jeździć rowerami albo chodzić pieszo to głosujcie na Dudę.
bEsmJOPT
aaaaa
rok temu
Przecież gdyby wożenie powietrza się opłacało to już dawno jeździło by tam tyle prywatnych autobusów że były by korki do przystanków. Ludzie mało korzystają z takich autobusów a dla 5 osób na cały dzień to bez sensu jest to utrzymywać, ale PIS ze swoich nie będzie płacił więc co im zależy.
adfb
rok temu
a niby dlaczego ma dotowac?? jak nie daje rady niech zamknie biznes! PRZECIEZ TO SLOWA PREZESA!! mnie nikt nie dotgowal i splajtowalem i zostawilem 20osob na bruku..
...
Następna strona