Skarga na producentów gier. KE zbada mikropłatności m.in. w EA Sports FC 24, Fortnite oraz Minecraft

Do Komisji Europejskiej i organów ochrony konsumentów UE wpłynęła skarga na firmy z branży gier wideo, w tym producentów popularnych gier Fortnite czy Minecraft. Zarzuty dotyczą manipulacji oraz zmuszania graczy do zakupów wirtualnych walut, czyli tzw. mikropłatności.

Woman holding a steam controller and playing popular video game minecraft on a television and PC
Delhi, India - circa 2021 : Woman holding a steam controller and playing popular video game minecraft on a television and PC. Showing the popularity of computer console games e-sports as a leisure hobby sport during the lockdown and time spent at home. This multimillion dollar industry has both single player and online multiplayer titles enjoyed by all ages
Amlan Mathur
fun, game controller, gamepad, gamer, hand, holding, indoor, joystick, lcd, leisure, leisure activity, minecraft, lifestyle, pc, person, play, remote, steam, steam controller, tech, technology, television, video, video game, virtual, wireless, activity, addict, adolescence, button, competition, computer, console, control, cyberspace, electronic, enjoyment, young adult, entertainmentOrganizacje konsumenckie twierdzą, że producenci gier świadomie manipulują dziećmi, aby zarobić na mikropłatnościach
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Amlan Mathur
oprac.  LOS

Za skargą stoi unijna organizacja konsumentów BEUC, ale i 22 organizacje z 17 państw Unii Europejskiej, w tym belgijski Testachats, niemieckie VZBV, a także polska Federacja Konsumentów.

Grupy oskarżyły gigantów branży gier wideo, w tym producentów tak popularnych produkcji, jak Fortnite, EA Sports FC 24, Minecraft i Clash of Clans, o stosowanie nieuczciwych praktyk i technik manipulacyjnych, mających na celu namówienie graczy do dodatkowych wydatków, co jest sprzeczne z unijnymi przepisami o ochronie konsumentów.

Chodzi głównie o nakłanianie użytkowników do zakupu wirtualnych walut, czyli tzw. wirtualnych walut premium, które można kupić za prawdziwe pieniądze w grze lub w sklepie z aplikacjami. Takie waluty przybierają w grze różne formy np. punktów, monet czy klejnotów, za które gracz kupuje zwykle tzw. skórki, czyli np. lepsze stroje postaciom lub przedmioty pozwalające zmienić wygląd ich broni. Towary te mają znaczenie estetyczne i nie pomagają graczom wygrać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niemcy zamkną wszystkie granice. Kontrole spowodują ogromne korki

Producentom gier najłatwiej manipulować dziećmi

Organizacje zarzucają koncernom gamingowym brak przejrzystości cen walut w grze, co oznacza, że gracze do końca nie wiedzą ile płacą za dany przedmiot cyfrowy. I tak np. jeśli na nowy hełm muszą przeznaczyć 3 tys. diamentów, to może to równie dobrze oznaczać 10 euro, jak i 100 euro. Brak jasności - wytykają organizacje - często popycha konsumentów do wydawania więcej pieniędzy w grze.

Gracze nie powinni polegać na kalkulatorze za każdym razem, gdy chcą podjąć świadomą decyzję o tym, ile chcą wydać. Pieniądze, które wydają, powinny być wyświetlane w realnych walutach np. euro lub powinna przynajmniej być podawana ich równowartość" - ocenił w oświadczeniu Agustin Reyna, dyrektor generalny BEUC .

Dodał, że przedstawiana przez firmy argumentacja, iż gracze wolą waluty wirtualne w grze, jest błędna, ponieważ wielu konsumentów uważa ten krok za mylący.

Organizacje konsumenckie ponadto alarmują, że ofiarami nieuczciwych praktyk firm gamingowych najczęściej padają dzieci, które są bardziej podatne na manipulacje w sieci. Dane pokazują, że nieletni w Unii Europejskiej wydają średnio 395 euro miesięcznie na zakupy w grach.

"Firmy doskonale zdają sobie sprawę z wrażliwości dzieci i stosują sztuczki, aby zwabić młodszych konsumentów do wydawania większej ilości pieniędzy" - podkreślił dyrektor BEUC.

Producenci gier Fortnite, Minecraft czy EA Sports FC 24 nie są ponad prawem

Organizacja BEUC poinformowała ponadto, że w ostatnich latach producenci gier wideo rozwinęli modele biznesowe, które w coraz większym stopniu opierają się na zakupach w grze, w tym w walucie gry. Dokonany przez BEUC przegląd 50 gier wideo, w które najczęściej grano w 2023 r., pokazuje, że 21 z nich (42 proc.) zawierało waluty premium. Spośród tych 21 gier, osiem było dostępnych dla dzieci od 12. roku życia.

Rzeczniczka Komisji Europejskiej Joerdis Ferroli przyznała w czwartek (12 września), że KE otrzymała skargę organizacji, ale dopiero po dokładnym przeanalizowaniu zarzutów stawianych firmom będzie mogła podjąć decyzję, czy podjąć dalsze kroki.

Rzecznik KE ds. cyfryzacji Thomas Regnier przypomniał natomiast, że firmy działające w świecie cyfrowym muszą przestrzegać przepisów wynikających z aktu o usługach cyfrowych (DSA). Dotyczy to również sklepów cyfrowych, które muszą m.in. przestrzegać obowiązku oceny ryzyka związanego ze sprzedażą danych produktów cyfrowych, także dzieciom oraz wprowadzić odpowiednie środki zaradcze.

Statystyki pokazują, że ponad połowa konsumentów w UE regularnie gra w gry wideo. Większość stanowią dzieci - 84 proc. graczy to osoby w wieku 11-14 lat. W 2020 r. globalny dochód firm z zakupów w grach wyniósł ponad 50 mld dolarów (ok. 46 mld euro), co stanowi około jednej czwartej przychodów na rynku gier wideo. Sektor gier wideo generuje większe przychody z zakupów w grach niż branża kinowa i muzyczna razem wzięte.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją