Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MŁU
|
aktualizacja

Sprzedaż detaliczna w grudniu. "Konsumpcja słabnie"

13
Podziel się:

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 0,2 proc. (wobec wzrostu o 8,0 proc. w grudniu 2021 r.) – podał GUS. W porównaniu z listopadem 2022 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 13,1 proc. "Konsumpcja słabnie" – diagnozują analitycy ING.

Sprzedaż detaliczna w grudniu. "Konsumpcja słabnie"
(Getty, Beata Zawrzel/NurPhoto)

W okresie styczeń-grudzień 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,0 proc., (w 2021 r. wzrost o 8,1 proc.).

"Sprzedaż detaliczna w gru-22 w górę tylko 0,2 proc. r/r (konsensus: 1,4 proc.). Wysoka inflacja ogranicza siłę nabywczą konsumentów" – komentują te dane analitycy z ING Banku Śląskiego. Jak podkreślają, konsumpcja w Polsce słabnie.

Sprzedaż detaliczna – grudzień 2022 r. – szczegółowe dane GUS

W grudniu 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. spośród prezentowanych grup odnotowały jednostki handlujące farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 7,6 proc. wobec wzrostu o 18,8 proc. przed rokiem). Sprzedaż wzrosła również w grupach "tekstylia, odzież, obuwie" (o 7,2 proc.) oraz "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 1,9 proc.). Najgłębszy spadek sprzedaży raportowały podmioty zaklasyfikowane do grupy "meble, rtv, agd" (o 10,4 proc.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Program Money.pl 19.01 | Korzyści Polski z jednolitego rynku UE

W grudniu w porównaniu z listopadem 2022 r. odnotowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 9,6 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży "ogółem" zmniejszył się z 11,9 proc. w listopadzie do 9,5 proc. w grudniu 2022 r. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: "tekstylia, odzież, obuwie" (z 27,2 proc. przed miesiącem do 19,7 proc.), "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 31,5 proc. do 27,5 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (z 21,1 proc. do 18,9 proc.).

Oprócz tego w poniedziałek poznaliśmy dane o produkcji budowlanej (spadek o 0,8 proc. rok do roku), produkcji sprzedanej przemysłu (wzrost 1,0 proc. r/r) i inflacji producenckiej (wzrost o 20,4 proc. r/r).

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
Mariusz
rok temu
Konsumpcja spadla,bo Polacy uciaka za granice.
Marek
rok temu
A może byśmy tak w sklepach kupowali po cenach zamrożonych, każdy według własnego uznania, bo za chwilę to wszystko zamkną jak nie będzie popytu na takie wysokie ceny produktów.
GUS
rok temu
To teraz styczeń porównajcie jaki jest wzrost w handlu detal i gastronomi mali mają zawieszone i się modlą o miejszy zus
maciej
rok temu
cena towaru 2021 cena towaru 2022 grudzień pismaki
proste
rok temu
Niech w sklepach zaczną sprzedać na zeszyt to sprzedaż im wzrośnie.