Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MLU
|
aktualizacja

Sprzedaż detaliczna w grudniu. "Konsumpcja słabnie"

12
Podziel się:

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 0,2 proc. (wobec wzrostu o 8,0 proc. w grudniu 2021 r.) – podał GUS. W porównaniu z listopadem 2022 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 13,1 proc. "Konsumpcja słabnie" – diagnozują analitycy ING.

Sprzedaż detaliczna w grudniu. "Konsumpcja słabnie"
(Getty, Beata Zawrzel/NurPhoto)

W okresie styczeń-grudzień 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,0 proc., (w 2021 r. wzrost o 8,1 proc.).

"Sprzedaż detaliczna w gru-22 w górę tylko 0,2 proc. r/r (konsensus: 1,4 proc.). Wysoka inflacja ogranicza siłę nabywczą konsumentów" – komentują te dane analitycy z ING Banku Śląskiego. Jak podkreślają, konsumpcja w Polsce słabnie.

Sprzedaż detaliczna – grudzień 2022 r. – szczegółowe dane GUS

W grudniu 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. spośród prezentowanych grup odnotowały jednostki handlujące farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 7,6 proc. wobec wzrostu o 18,8 proc. przed rokiem). Sprzedaż wzrosła również w grupach "tekstylia, odzież, obuwie" (o 7,2 proc.) oraz "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 1,9 proc.). Najgłębszy spadek sprzedaży raportowały podmioty zaklasyfikowane do grupy "meble, rtv, agd" (o 10,4 proc.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Program Money.pl 19.01 | Korzyści Polski z jednolitego rynku UE

W grudniu w porównaniu z listopadem 2022 r. odnotowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 9,6 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży "ogółem" zmniejszył się z 11,9 proc. w listopadzie do 9,5 proc. w grudniu 2022 r. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: "tekstylia, odzież, obuwie" (z 27,2 proc. przed miesiącem do 19,7 proc.), "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 31,5 proc. do 27,5 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (z 21,1 proc. do 18,9 proc.).

Oprócz tego w poniedziałek poznaliśmy dane o produkcji budowlanej (spadek o 0,8 proc. rok do roku), produkcji sprzedanej przemysłu (wzrost 1,0 proc. r/r) i inflacji producenckiej (wzrost o 20,4 proc. r/r).

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(12)
Marek
2 dni temu
A może byśmy tak w sklepach kupowali po cenach zamrożonych, każdy według własnego uznania, bo za chwilę to wszystko zamkną jak nie będzie popytu na takie wysokie ceny produktów.
GUS
2 dni temu
To teraz styczeń porównajcie jaki jest wzrost w handlu detal i gastronomi mali mają zawieszone i się modlą o miejszy zus
maciej
2 dni temu
cena towaru 2021 cena towaru 2022 grudzień pismaki
proste
3 dni temu
Niech w sklepach zaczną sprzedać na zeszyt to sprzedaż im wzrośnie.
Tttt zabuzan
4 dni temu
Przecież te ludziska nie mogą wytrzymać jak do sklepów co dzień nie przyjdą i kupują na potęgę