Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|
aktualizacja

Sprzedaż na wynos nie ratuje restauracji. Wiele czasowo się zamknęło, ale nie ma pewności, że wrócą

8
Podziel się:

Sprzedaż jedzenia na wynos w żaden sposób nie rekompensuje braku wpływów z zamkniętych lokali. Dla większości lokali to zawsze i tak był tylko dodatek do regularnej działalności, więc teraz albo już się zawiesiły, albo jeszcze walczą. Ale to już ostatkiem sił.

Niewykluczone, że po pandemii nie pójdziemy już na obiad do ulubionej restauracji, gdyż przestanie ona istnieć
Niewykluczone, że po pandemii nie pójdziemy już na obiad do ulubionej restauracji, gdyż przestanie ona istnieć (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Pyszne.pl, jedna z największych platform do zamawiania jedzenia na wynos. W "normalnych czasach" współpracowała z 8 tys. lokali w całej Polsce. Dziś 1,6 tys. z tej puli jest nieaktywnych. Skoro nie sprzedają na wynos, to znaczy, że czasowo zamknęli działalność. A może nie wznowią jej nigdy, bo ostatnie trzy tygodnie okazały się dla gastronomi katastrofą. Jeśli ktoś miał nadzieję, że domknie samymi tylko dostawami do klientów, to grubo się mylił – donosi "Rzeczpospolita".

Nie da się ugasić pożaru, jakim jest konieczność zawieszenia obsługi w lokalach, sprzedaż na wynos. Dla większości restauracji współpracujących z platformami był to zawsze tylko dodatek do regularnej działalności. W czasach, gdy klienci liczą każdy grosz, bo albo już zarabiają mniej niż przed pandemią, albo liczą się z tym, że to wkrótce nastąpi, mało kto decyduje się na zamówienie dużego obiadu z deserem.

Problemem są też wysokie marże, jakie pobierają platformy do sprzedaży na wynos (nawet 40 proc. wartości zamówienia). Stąd restauracje apelują do klientów, by zamówienia składali bezpośrednio – albo jak w Warszawie, skrzykują się i powołują do życia własny kanał sprzedaży. Stołeczni restauratorzy wykupili domenę wspieramgastro.warszawa.pl, co kosztuje ich ok. 120 zł miesięcznie. Jeśli mogą, przy dostawie nie korzystaj też z usług zewnętrznych firm, ale zlecają to kelnerom.

Zobacz także: Obejrzyj: Kiedy firmy zaczną działać? Pomysł na luzowanie przepisów dla biznesu to kwestia tygodni

Dzięki temu mają jakieś wpływy, ale pieniądze te w żaden sposób nie zbliżają się do utargów, które restauracje miały wcześniej. A im dłużej zakazy będą obowiązywały, tym bardziej jest pewne, że wielu właścicieli kawiarni i restauracji zamknie biznes. Inna sprawa, że sama możliwość otwarcia może niewiele zmienić. Przy bezrobociu, które do końca roku może wynieść kilkanaście procent, naprawdę spadnie liczba osób, które dla przyjemności będą raczyć się na bulwarach kawą za 15 zł.

O tym, że wielu Polaków schowało głęboko do kieszeni niechęć do gotowania, przekonały się firmy dostarczające tzw. dietę pudełkową, czyli codzienne zestawy posiłków. Jeszcze do niedawna typowym widokiem w każdej korporacji były czekające na klientów papierowe torby z logo różnych firm.

Z chwilą zamknięcia biur liczba zamówień spadła. Wprawdzie, jak mówi w rozmowie z "Rz" Przemysław Skokowski, prezes porównywarki cateringów Dietly.pl, jeszcze przez pierwsze dwa tygodnie "narodowej kwarantanny" pojawiali się nowi klienci, zapewne przestraszeni wizją codziennego gotowania, ale teraz liczba zamówień już tylko spada. Nie dlatego, że naród pokochał samodzielne przygotowywanie posiłków, lecz po prostu zaczął pięć razy oglądać każde polecenie przelewu.

Z danych GfK wynika, że do niedawna w Polsce działało 76,5 tys. lokali gastronomicznych. Ile z nich przetrwa niespodziewaną burzę – tego prognozować nie sposób.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Obejrzyj i dowiedz się, jak chronić się przed koronawirusem

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
mama
4 lata temu
Proszę ogolić brody zasłonić gołe kostki u stóp skarpetami i zapraszam na budowę..
Hell
4 lata temu
Może.., niestety ze akurat dzięki temu ale kawa nie będzie już kosztowała 15 zł na bulwarach, co jest złodziejstwem w biały dzień, tylko będzie miała normalna cene
12125
4 lata temu
Uważam że niema przegranych restauracji są tylko knajpy które są złe prowadzone.Nie wystarczy mieć kase i otworzyc lokal , trzeba mieć wiedze praktyczną i wtedy jest zwycięstwo i zarobek.No !, jak mamusia z tatusiem dali siano i sie stało restauratorem - to za mało. praca,wiedza i trzeba to lubić .
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
Agnieszka
4 lata temu
Moja ukochana restauracja Instalacje Art Bistro na pewno wróci. Szkoda byłoby takiej dobrej restauracji.
Asdfg
4 lata temu
To jest New World Order, nawet do knajpy nie pójdziesz niewolniku
Keres
4 lata temu
Zostaną najlepsi. Od lat jada(łem) w warszawskich restauracjach. Ostatnimi czas jednak żarcie coraz słabsze, z coraz słabszego surowca. Wymyślne, a niezjadliwe kombinacje (zdarzyło mi się znaleźć na talerzu.... gałązki wrzosu i truskawki z szypułkami - bo ktoś uznał, że.... ładnie wygląda). Do tego zdzierstwo cenowe. To samo jest w innych branżach - od elektroniki poprzez odzież, samochody po materiały budowlane i sadzonki roślin ozdobnych. NIE DA SIĘ produkować coraz taniej i sprzedawać coraz drożej w nieskończoność. Pieprzło, bo musiało piepsznąć - z tego czy z innego powodu. Przjedzie chiński walec i wyrówna. Odbiją się najlepsi, a reszta będzie musiała zacisnąć pasa.
Aga
4 lata temu
Ciekawe. Chcialam zamowic catering na Wielkanoc i nie udalo sie. Restauracji, ktore to oferuja jest tak malo, ze juz dawno sa zapchane zamowieniami...
sdf
4 lata temu
już napewno lepszy budowlaniec ,jak skarpeciarz kuchenny,bylejaki,i bardziej człowiek ma ochote na seks z budowlancem,jak ze skarpeciarzem kuchennymAMEN,nie amm apetytu na kucharza,ani na jego jedzenie,ani na seks z kucharzem