System e-Doręczeń. Poczta Polska pokazuje dane
Ponad milion z 8,5 mln przesyłek nadano i odebrano w systemie e-Doręczeń tylko elektronicznie (PURDE) - przekazała Poczta Polska w poniedziałkowym komunikacie. Reszta , tj. 7,5 mln została wysłana za pomocą PUH, czyli systemu hybrydowego - dodano.
Liczba nadanych i odebranych w pełni online cyfrowych listów poleconych (PURDE) wynosi ponad 1 mln, 78 proc. z nich nadały między sobą podmioty publiczne - poinformowała Poczta Polska.
Nadano online milion listów poleconych
Jak wskazano, w systemie e-Doręczeń, od początku jego istnienia, nadano i odebrano łącznie ponad 8,5 miliona przesyłek i założono ponad 800 tys. skrzynek do e-Doręczeń.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy poprawiają pomysł Muska. Budują pociąg przyszłości - Przemek Ben Pączek w Biznes Klasie
"Intensywny przyrost został zanotowany od stycznia" - dodała przedstawicielka operatora wyznaczonego w rozmowie z PAP. Większość przesyłek została wysłana w systemie PUH, czyli nadana elektroniczie, a doręczona w tradycyjnej, papierowej formie - wskazano.
Usługa e-Doręczeń jest dostępna od prawie czterech lat, czyli od 2021 roku. Od 1 stycznia podmioty publiczne miały obowiązek założenia skrzynek do e-Doręczeń i komunikacji drogą elektroniczną. Od 2021 roku do 30 stycznia 2025 roku skrzynki założyło ponad 706 tys. podmiotów, z czego 201 tys. w styczniu tego roku.
Pod koniec lutego Poczta Polska zadeklarowała, że jest gotowa na rozszerzenie obowiązku e-Doręczeń od 1 kwietnia. Do systemu dołączą wtedy firmy zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) do końca 2024 r., co oznacza kilkaset tysięcy nowych użytkowników.
Problemy z e-Doręczeniami
Część instytucji publicznych korzystających z e-Doręczeń w styczniu mierzyła się z problemami technicznymi, m.in. z kilkudniowym oczekiwaniem na nadanie przesyłek, które już są w systemie, pobieraniem załączników, czy brakiem niektórych elementów w wiadomościach, co potwierdziło Ministerstwo Cyfryzacji.
"Dzięki efektywnej współpracy i szybkiej reakcji, większość problemów została rozwiązana" - podała niedawno Poczta Polska; dodając, że "dotychczasowe doświadczenia są pozytywne, a skala problemów marginalna".
Na początku lutego Patrycja Grebla-Tarasek ze Związku Powiatów Polskich (ZPP) przekazała, że 7 proc. przesyłek nadanych ze starostw w ostatnim tygodniu stycznia nadal oczekiwało na doręczenie.
Wiceprezes Poczty Polskiej ds. cyfryzacji Dariusz Śpiewak mówił w lutym PAP, że główną przyczyną styczniowych opóźnień w e-Doręczeniach była nieprawidłowa integracja systemów w jednostkach samorządu terytorialnego. Przyznał, że problemy z integracją zdiagnozowano u 34 podmiotów na 200 tys., co spowodowało "zacinanie się systemu, tak jak się to dzieje przy atakach DDoS".
E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru, który ma ułatwić sposób wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami.