Temu i Shein podnoszą ceny przed wprowadzeniem nowych ceł

Popularne chińskie platformy zakupowe Temu i Shein podnoszą ceny. Powodem są nowe taryfy celne, które wejdą w życie 2 maja. Dotychczasowe zwolnienie z opłat celnych dla przesyłek o wartości poniżej 800 dolarów przestanie obowiązywać.

LONDON, ENGLAND - FEBRUARY 20: In this photo illustration, the Shein and Temu logo are displayed on screens on February 20, 2025 in London, England. U.S. President Donald Trump's trade tariffs have affected two of the biggest Chinese-owned ecommerce platforms in the U.S. as Shein and Temu have had to withdraw some products from sale and raise prices. Shein has seen daily sales fall by up to 41% and considered cutting its valuation for a London IPO by nearly 25%. (Photo Illustration by Ben Montgomery/Getty Images)Temu i Shein podnoszą ceny
Źródło zdjęć: © GETTY | Ben Montgomery
Robert Kędzierski

Analiza przeprowadzona przez CNN wykazała znaczące zmiany cenowe na obu platformach. Przykłady wzrostów? Dwa krzesła ogrodowe dostępne na Temu, które w czwartek kosztowały 61,72 dolara, w piątek były już wycenione na 70,17 dolara. Jeszcze większy wzrost zaobserwowano na platformie Shein, gdzie cena kompletu strojów kąpielowych wzrosła z 4,39 dolara do 8,39 dolara, co stanowi podwyżkę o 91 proc.

Podwyżki nie objęły jednak wszystkich produktów w równym stopniu. Na przykład inteligentny pierścień sprzedawany na Temu był w piątek o około 3 dolary tańszy niż dzień wcześniej. Wahania cen są normalnym zjawiskiem w handlu internetowym, co utrudnia jednoznaczne określenie przyczyn zmian cenowych poszczególnych produktów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mocne słowa szefa firmy budowlanej. "Ja już się poddałem"

Oficjalne komunikaty platform handlowych

Obie firmy poinformowały swoich klientów o nadchodzących podwyżkach z wyprzedzeniem. Shein w swoim komunikacie wyjaśnił, że "z powodu niedawnych zmian w globalnych zasadach handlu i taryfach, koszty operacyjne wzrosły"

Aby nadal oferować produkty, które kochasz, bez kompromisów w zakresie jakości, będziemy dokonywać korekt cenowych - czytamyw oświadczeniu.

Firma zapewniła również, że "robi wszystko, co w jej mocy, aby utrzymać niskie ceny i zminimalizować wpływ na klientów".

Temu opublikowało podobny komunikat, informując użytkowników, że podwyżki cen rozpoczną się 25 kwietnia. Obie platformy zachęcały klientów do dokonania zakupów przed tą datą, aby uniknąć wyższych cen. Nie jest jednak jasne, czy zamówienia złożone przed podwyżkami, ale dostarczone po 2 maja, będą podlegać nowym 120-procentowym taryfom. Ani Shein, ani Temu nie odpowiedziały na prośby CNN o komentarz w tej sprawie.

Decyzja o zakończeniu zwolnienia z ceł, znanego jako "de minimis", jest wynikiem rozporządzenia wykonawczego podpisanego przez prezydenta Donalda Trumpa na początku kwietnia. Zmiana ta ma szczególne znaczenie dla firm takich jak Temu i Shein, które pozyskują większość swoich produktów z Chin i dotychczas korzystały z tego zwolnienia.

Wpływ na gospodarstwa domowe o niższych dochodach

Nowe przepisy celne mogą nieproporcjonalnie dotknąć gospodarstwa domowe o niższych dochodach. Według raportu Trade Partnership Worldwide, analizującego dane z Biura Statystyki Pracy, gospodarstwa domowe o najniższych dochodach w Ameryce wydawały w 2021 roku ponad trzykrotnie większą część swoich dochodów na odzież w porównaniu z najbogatszymi gospodarstwami.

Badania ekonomistów z UCLA i Yale opublikowane w lutym wykazały, że zakończenie zwolnienia taryfowego "de minimis" będzie miało nieproporcjonalnie negatywny wpływ na gospodarstwa o niższych dochodach. Udział paczek dostarczanych w ramach tego progu maleje wraz ze wzrostem dochodów - 48 proc. paczek jest wysyłanych do najbiedniejszych kodów pocztowych, w porównaniu do zaledwie 22 proc. dla najbogatszych obszarów w Stanach Zjednoczonych.

Ta zmiana w polityce celnej stanowi znaczące odejście od dotychczasowego podejścia i może zmienić dynamikę zakupów online dla milionów Amerykanów. Dla platform takich jak Temu i Shein, które zbudowały swoją popularność na ultraniskich cenach, dostosowanie się do nowej rzeczywistości będzie istotnym wyzwaniem biznesowym w nadchodzących miesiącach.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE