Notowania

gospodarka
29-09-2017 (17:22)

Pakiet mobilności zaszkodzi bezpieczeństwu na polskich drogach? "Braknie czasu na kontrole drogowe"

Z punktu widzenia polskiej Inspekcji Transportu Drogowego wykonywanie czynności kontrolnych będzie bardzo skomplikowane, długotrwałe.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Bartosz Wawryszuk)
W Polsce branża transportowa wytwarza 10 proc. krajowego PKB.

- Wprowadzenie niektórych rozwiązań z pakietu mobilności KE może obniżyć bezpieczeństwo na polskich drogach - poinformował podczas gali z okazji 15-lecia działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego Łukasz Bryła zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

- Z punktu widzenia polskiej Inspekcji Transportu Drogowego wdrożenie niektórych propozycji z tego pakietu oznaczałoby po prostu obniżenie poziomu bezpieczeństwa, poprzez to, że nasi inspektorzy musieliby poświęcać czas na kwestie niezwiązane bezpośrednio z bezpieczeństwem - powiedział Bryła.

Z naszego punktu widzenia wykonywanie czynności kontrolnych będzie bardzo skomplikowane, długotrwałe. Te czynności odciągną organy kontrolne i ich aktywność od rzeczy, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo - stwierdza Łukasz Baryła.

Brak czasu na kontrole drogowe

- Z naszego punktu widzenia i przy obecnych zasobach kadrowych inspekcji, gdybyśmy dodatkowo mieli brać udział w odpowiadaniu na zapytania innych państw UE i brać udział w weryfikacji i wymianie administracyjnej dotyczącej kwestii wynagradzania, to nie moglibyśmy tego czasu poświęcić na kontrole drogowe - dodał zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Przez Niemców nasz transport na zachód będzie droższy

Bryła poinformował, że gdyby przepisy pakietu mobilności weszły w życie, to organy kontrolne wszystkich służb europejskich będą musiały dodatkowo kontrolować umowy o pracę, dokładny czas pobytu kierowcy w danym kraju czy też jego przemieszczanie się między krajami Unii Europejskiej.

Płaca minimalna

Komisja Europejska 31 maja opublikowała pakiet ośmiu inicjatyw legislacyjnych dotyczących transportu drogowego. Nowe przepisy nakładałyby m.in. na firmy transportowe obowiązek wypłacania płacy minimalnej - zgodnie z zasadami delegowania pracowników - kierowcom wykonującym przewozy międzynarodowe.

W opinii polskiego rządu, jeśli przepisy weszłyby w życie, znacznie pogorszyłoby to pozycję polskich przedsiębiorców na rynku UE, którzy przestaliby być konkurencyjni wobec zachodnich przewoźników. Wzrosłyby także koszty transportu w Europie, czym docelowo obarczeni zostaliby unijni konsumenci.

Z krytyką spotkała się także propozycja KE ws. uelastycznienia zasad odpoczynku w trasie. Według propozycji kierowcy nie powinni spędzać tego czasu w kabinach pojazdów, tylko w domu lub hotelu.

W Polsce branża transportowa wytwarza 10 proc. krajowego PKB. Sektor zatrudnia 1 mln pracowników, czyli 7,5 proc. wszystkich zatrudnionych w kraju. Propozycji KE przeciwnych jest kilkanaście państw członkowskich.

Tagi: gospodarka, transport, pap, autostrady i drogi, gitd, wiadomości, unia, najważniejsze, gospodarka polska, fundusze unijne, gospodarka światowa
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
30-09-2017

Milion za kółkiemna fali dobrej koniunktury kierowcom TiR odbija. To prości ludzie którzy zaczęli zarabiać dobre pieniądze i zaczęli myśleć ze są niwiadomo jak ważni … Czytaj całość

29-09-2017

logoZaliczyli winniczka do ryb, to teraz będą teleportować kierowcę do domu, jak będzie miał 9 lub 11 godzinny postój w trasie.

29-09-2017

Adam Krkjak nie wiadomo co zrobic to najlepiej utrudniac ludziom zycie - wymyslajcie dalej a kiedys sie zbuntujemy porobimy zapasy zywnosci i wszyscy staniemy … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (12)

Wybrane dla Ciebie