USA kontra Chiny. Wojna handlowa przenosi się na morza i porty

USA zaostrzają działania wobec dominacji Chin w przemyśle stoczniowym. Władze planują nałożenie opłat do 1,5 mln dol. za chińskie statki zawijające do amerykańskich portów. Kongres rozważa także ustawę SHIPS for America Act, by odbudować krajowy sektor stoczniowy i zmniejszyć zależność od Pekinu - CNBC.

USA kontra Chiny. Wojna handlowa przenosi się na morza i portyUSA kontra Chiny. Wojna handlowa przenosi się na morza i porty
Źródło zdjęć: © Getty Images | Anna Moneymaker
Magda Żugier
oprac.  Magda Żugier

Administracja Donalda Trumpa zamierza znacząco ograniczyć obecność chińskich statków w amerykańskich portach. W ramach nowej polityki przewoźnicy korzystający z chińskich jednostek mogą zostać obciążeni opłatami w wysokości do 1,5 miliona dolarów za każdy statek. To element szerszej strategii mającej na celu zmniejszenie dominacji Chin w przemyśle stoczniowym oraz odbudowę amerykańskiej produkcji statków - podaje CNBC.

W 2024 roku Chiny odpowiadały za 81 proc. globalnego rynku kontenerowców, a ich udział w sektorze masowców wynosił 75 proc. Udział Pekinu w przewozach LPG wzrósł do 48 proc., a w segmencie LNG – do 38 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak filozof stworzył giganta branży motoryzacyjnej? Krzysztof Oleksowicz w Biznes Klasie

Nowe regulacje i potencjalne skutki dla branży

USA wprowadzą specjalne opłaty na statki budowane w Chinach zawijające do amerykańskich portów:

  • Chińscy operatorzy (np. COSCO) zapłacą do 1 mln dolarów za statek.
  • Przewoźnicy posiadający chińskie jednostki we flocie mogą być obciążeni do 1,5 mln dolarów za statek.

Według raportu USTR, dodatkowe restrykcje mogą objąć firmy, które mają ponad 50 proc. zamówień na statki w Chinach. Oznaczałoby to nałożenie na nich dodatkowych opłat - czytamy.

Soren Toft, prezes MSC – największego oceanicznego przewoźnika na świecie – ostrzega, że nowe regulacje mogą zwiększyć globalne koszty frachtu o 20 mld dol. i podnieść opłaty za kontener o 600-800 dolarów. Przewoźnicy mogą ograniczyć zawinięcia do USA, przenosząc przeładunki do innych portów.

Plan odbudowy amerykańskiego przemysłu stoczniowego

W odpowiedzi na dominację Chin w budowie statków w Kongresie pojawiła się ponadpartyjna inicjatywa SHIPS for America Act. Projekt przewiduje:

  • Ulgi podatkowe i dotacje dla amerykańskich stoczni.
  • Zwiększenie liczby statków pod banderą USA – celem jest 250 jednostek.
  • Wymóg, by część eksportu USA była przewożona na amerykańskich statkach – od 1 proc. rocznie, stopniowo rosnąc do 15 proc.

Obecnie USA posiadają mniej niż 100 statków oceanicznych, podczas gdy Chiny operują flotą liczącą 5500 jednos tek.Senator Mark Kelly, jeden z autorów ustawy, podkreśla, że celem nie jest prześcignięcie Chin, lecz zmniejszenie różnicy i wzmocnienie bezpieczeństwa narodowego.

Problemy amerykańskiego sektora stoczniowego

Stany Zjednoczone stoją przed poważnymi wyzwaniami związanymi z odbudową swojej floty morskiej. Budowa statków w USA jest znacznie droższa, kosztując cztery razy więcej niż w Chinach. Stocznia Philly Shipyard produkuje kontenerowce, które są pięciokrotnie droższe od chińskich odpowiedników.

Dodatkowo, koszty utrzymania statków pod amerykańską banderą są dwukrotnie wyższe niż tych z Chin czy Korei Południowej. Pomimo tych trudności, Kongres USA planuje działania mające na celu przywrócenie konkurencyjności amerykańskiego przemysłu stoczniowego oraz zmniejszenie zależności od Chin.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów