Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

A1 Piotrków-Częstochowa będzie miała po trzy pasy?

42
Podziel się:

Na całym przebiegu A1 między węzłami Tuszyn i Częstochowa Północ zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów) i 85 obiektów inżynierskich (m.in. 4 przejścia dla dużych zwierząt).

A1 Piotrków-Częstochowa będzie miała po trzy pasy?
(East News/Piotr Kamionka/REPORTER)

Skierowana ostatnio do realizacji autostrada A1 Tuszyn-Częstochowa, między Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową będzie miała po trzy pasy ruchu - wynika z informacji GDDKiA. Oznacza to m.in. znaczną skalę robót w śladzie obecnej dwupasmowej "gierkówki".

O skierowaniu tej liczącej 81 km części autostrady A1 do realizacji poinformował 20 października br. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Po oddaniu powstającego już fragmentu Częstochowa - Pyrzowice (planowo ok. połowy 2019 r.) będzie to ostatni brakujący fragment A1, przebiegający w tzw. śladzie istniejących odcinków drogi krajowej nr 1 oraz autostrady A1.

Minister Adamczyk oszacował, że przy założeniach - roku na procedury przetargowe oraz podobnych terminów budowy, jak dla powstających odcinków A1 od Częstochowy do Pyrzowic, autostrada między Tuszynem i Częstochowa mogłaby być gotowa ok. 2020 r. Podał też, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłaszać przetargi na budowę pięciu brakujących odcinków jeszcze w tym roku.

Odcinki te mają oznaczenia: A, B, C, D w woj. łódzkim oraz E - w woj. śląskim (obecnie powstają tam odcinki F, G, H oraz I - od Częstochowy do Pyrzowic). Wszystkie mają być budowane w technologii betonu cementowego.

Odcinek A obejmuje 15,8 km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła) do węzła Piotrków Trybunalski Południe - z węzłem. Przebiega w całości śladem zbudowanej w latach 80 ub. wieku autostrady A1.

Jak poinformował rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Zalewski, odcinek ten między węzłami Tuszyn oraz Piotrków Zachód będzie miał tak, jak teraz, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z zachowaniem rezerwy pod poszerzenie do trzech pasów. Rezerwę dla trzeciego pasa przewidziano też na otwartym 1 lipca br. odcinku A1 Tuszyn - Stryków.

Między węzłami Piotrków Zachód i Piotrków Południe zachowany zostanie obecny przekrój dwóch jezdni po cztery pasy ruchu. Dodatkowo węzeł Piotrków Zachód ma zostać rozbudowany o relacje Łódź - Warszawa i Warszawa - Łódź.

Odcinki B (24,21 km od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk; z węzłem), C (16,52 km od węzła Kamieńsk do węzła do Radomsko; z węzłem) oraz D (7,02 km od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim) zostały zaprojektowane i mają powstać od razu jako trzypasowe.

Zalewski zaznaczył, że wszystkie te odcinki mają ważne decyzje środowiskowe; odcinki B, C oraz D mają też projekty umożliwiające ogłoszenie przetargów w formule "buduj". Zaprojektowany w całości został też odcinek A, jednak wobec późniejszej decyzji o szacowanej na 20 mln zł brutto budowie brakujących relacji na węźle Piotrków Zachód ten kontrakt planowany jest w formule "projektuj i buduj".

W tym samym trybie realizowany ma być odcinek E w woj. śląskim (16,8 km od węzła Radomsko do węzła Częstochowa Północ; bez węzła). Jak przekazał PAP rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, nie musi oznaczać to dłuższego terminu realizacji. Przygotowanie przez wykonawcę projektu wykonawczego, umożliwia mu bowiem m.in. optymalizację robót.

Ogółem na całym przebiegu A1 między węzłami Tuszyn i Częstochowa Północ zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów), 85 obiektów inżynierskich (m.in. cztery przejścia dla dużych zwierząt). Powstaną też m.in. obwód utrzymania autostrady (przy węźle Kamieńsk), miejsca obsługi podróżnych, drogi dojazdowe, zabezpieczenia przeciw hałasowi, przejścia dla średnich i małych zwierząt, zbiorniki dla płazów i elementy odwodnienia.

Pytany o planowaną organizację ruchu na drodze krajowej nr 1 w trakcie budowy autostrady Prusak powiedział, że GDDKiA będzie chciała utrzymać co najmniej trzy pasy ruchu - prawdopodobnie przemiennie dwa pasy w jedną stronę i jeden w drugą. W późniejszych etapach budowy możliwe powinno stać się zapewnienie dwóch pasów ruchu w każdą stronę.

Przygotowania do budowy fragmentu autostrady A1 Częstochowa - Tuszyn trwały od lat - według różnych koncepcji finansowania. Łódzki oddział GDDKiA miał decyzje środowiskowe dla swoich odcinków w 2013 r. i 2014. Wobec likwidacji wcześniej planowanych stacji poboru opłat ostateczne decyzje zamienne dla odcinków A, B i C uzyskano w 2015 i 2016 r. (w sierpniu br. zamówiono tzw. koncepcją programową i uzyskanie decyzji dla rozbudowy węzła Piotrków Zachód - z terminem do 18 sierpnia 2017 r.).

Również katowicki oddział GDDKiA uzyskał decyzję środowiskową dla odcinka E w 2014 r., która stała się ostateczna w 2015 r.

W ostatnich latach zapowiadano budowę A1 Tuszyn - Częstochowa w systemie tzw. Drogowych Spółek Specjalnego Przeznaczenia (DSSP). 20 października minister Adamczyk mówił jednak, że przygotowanie tej formuły zajęłoby ok. dwóch lat. - Autostrada A1 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych. Zdecydowaliśmy, że nie możemy czekać - zaznaczył.

W efekcie ta część A1 zostanie zrealizowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Według danych ministra infrastruktury szacunkowy koszt realizacji tej inwestycji po cenach z 2015 r. to kwota 3,28 mld zł.

Przedstawiciele GDDKiA zwracają uwagę, że będą mogli przystąpić do przygotowania i przeprowadzenia postępowań przetargowych po otrzymaniu formalnych decyzji od ministerstwa. Wcześniej zapewne rząd będzie wprowadzał zmiany do obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych, gdzie ten fragment A1 nadal przewidziany jest do realizacji w ramach DSSP.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(42)
Adamo
7 lat temu
Dobra decyzja, w końcu ten odcinek obsłuży również ruch z A2 i S8 w kierunku Śląska.
KIUU
7 lat temu
MYŚLĄ W KOŃCU CO BĘDZIE ZA 20 A NIE ZA 5 LAT
grand
7 lat temu
Maniek 12345- nie jesteś w temacie. W tej twojej polandii - już są autostrady: A1 (od Gdańska do Piotrkowa Tryb. i od Pyrzowic do Gorzyczek (granica z Czechami) -(łącznie 460 km); A2- od Swiecka (D/PL) przez Poznań do W-wy + obwodnica Mińska Maz. oraz cała już A4-od Korczowej (UA/PL, przez Kraków -Śląsk-Opole-Wrocław do Zgorzelca (PL/D). Więc nie chrzań, że w Polsce nie ma autostrad! tjaa- drogi alternatywne- nadal są wymagane. Więc DK91- jest (będzie) taką dla A1. lilu- na razie - na drogach ekspresowych (S)- nie płacimy. Ale rząd PiS-już zapowiedział opłaty na wszystkich drogach szybkiego ruchu w Polsce (A i S). Prawdopodobnie zacznie obowiązywać po wprowadzeniu od 2018r. nowego systemu elektronicznego poboru opłat drogowych- kompatybilnego z systemami obowiązującymi w UE. Ale przedtem muszą być wszędzie zainstalowane bramownice na czujniki i rejestratory ruchu oraz całe informatyczne oprzyrządowanie dla kontroli i rozliczeń opłat.
enrico
7 lat temu
Przecież PiS spija to, co wcześniej przygotowała ekipa PO! Zauważcie, że już są projekty wykonawcze i decyzje środowiskowe (dla wielu odcinków). Poza tym - wg mnie - realizacja całego odcinka : Tuszyn-Częstochowa (Rząsawa), zakończy się najwcześniej w 2022r.( a więc dopiero za 6 lat)- kiedy już PiS nie będzie rządził ! Ponadto- odcinek: Tuszyn-Piotrków Tryb.- ma już parametry autostrady A1- więc tam w zasadzie będą tylko roboty uzupełniające! Pożyjemy- zobaczymy- kiedy naprawdę A1 zbudują w całości.
Mariusz
7 lat temu
80 km. przez 4 lata?! PO budowała przez 4 lata 800 km. PiS- owsa źenada!
...
Następna strona