Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|

Eksperci PwC: Split payment należy upraszczać, bo za bardzo obciąża administrację

13
Podziel się:

Mechanizm podzielonej płatności w VAT, czyli tzw. split payment, jest skutecznym narzędziem do przeciwdziałania wyłudzeniom VAT, jest także istotnym obciążeniem administracyjnym dla przedsiębiorców - uważają eksperci PwC.

Eksperci PwC: Split payment należy upraszczać, bo za bardzo obciąża administrację
(Tomasz Kawka/East News)

Wprowadzenie obowiązku stosowania split payment powinno zostać poprzedzone zmianami ukierunkowanymi na jego uproszczenie i większą automatyzację – czytamy w komunikacie po czwartkowej konferencji PwC napisano, którą przytacza PAP.

Głównym założeniem split payment jest podzielenie płatności na cenę netto, która wpłacana jest przez nabywcę na konto bieżące dostawcy, oraz kwotę podatku VAT, która trafia bezpośrednio na odrębne konto bankowe.

Mechanizm podzielonej płatności (MPP) znajduje zastosowanie w przypadku transakcji, w ramach których płatność dokonywana jest przelewem.

Zobacz także: Mechanizm podzielonej płatności. Dobrowolny tylko w teorii

Obecnie split payment jest rozwiązaniem dobrowolnym dla polskich przedsiębiorców. Jednak Ministerstwo Finansów wystąpiło już z wnioskiem do Unii Europejskiej o zgodę na wprowadzenie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności.

Eksperci PwC ostrzegają jednak, że zanim system stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, konieczne jest wprowadzenie do niego pewnych zmian.

- Split payment funkcjonujący w Polsce, chociaż prostszy w stosowaniu niż jego zagraniczne odpowiedniki, nie jest pozbawiony wad. Te wady to wyłomy i wyjątki w jego powszechności, które wydłużają czas podjęcia decyzji przez przedsiębiorców co do tego, czy w danym przypadku można płatność podzielić, czy nie. Skoro split payment ma być obowiązkowy, przedsiębiorcy powinni mieć jak największy komfort jego stosowania - uważa partner w PwC Tomasz Kassel.

Trzeba skrócić czas wykonywania operacji

Specjaliści z PwC zwracają uwagę, że MPP nie może być stosowany do wszystkich kategorii transakcji, a sam system bankowy automatycznie nie podpowiada przedsiębiorcy, czy jego zlecenie może być zrealizowane. Ich zdaniem zwiększa to nakład pracy związanej z przelewami bankowymi - trzeba wybierać przelewy do podzielonej płatności, a o braku dokonania przelewu biznes często dowiaduje się po czasie.

- Rozwiązaniem jest zmniejszenie przypadków, w której podzielona płatność nie może zostać zrealizowana, a także danie przedsiębiorcom możliwości płacenia w split payment całych paczek przelewów, a nie tylko pojedynczych transakcji. Jeśli przedsiębiorca musi stosować ten mechanizm, to trzeba skrócić czas potrzebny przedsiębiorcy żeby przelew wykonać - postuluje wicedyrektor w dziale prawno-podatkowym w PwC. Marcin Zawadzki.

- Skoro VAT ma zostać wprowadzony do specjalnego obiegu, niech będzie to łatwe - dodaje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

vat
wiadomości
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
Tax
7 lat temu
Będę ZA splitem gdy z konta VAT będzie można opłacić ZUS i podatek dochodowy. W przeciwnym razie to terroryzm państwa i utrudnianie działalności. Przy spóźnionych płatnościach to katastrofa.
g
7 lat temu
nie jest dobrowolny bo państwowe spółki bez żadnych aneksów stosuja split payment i wtedy chcąc odzyskać częściowo pieniądze na konci VAT trzeba samemu go stosować , co powoduje lawinę bo moja firma przymuszona przez państwową firmę musi przymusić swojego kontrahenta itd itd. Taka to dobrowolność
Cynik
7 lat temu
Split payment tylko pozornie jest dobrowolny. Co prawda mogę płacić za fakturę klasycznie, w całości z konta obrotowego, ale wówczas na koncie VAT gromadzą się pieniądze których nie mogę ruszyć. W efekcie mam na koncie VAT kilka/naście/dziesiąt tys a na obrotowym pustki. To ZMUSZA do płacenia mechanizmem podzielonej płatności by choć w minimalnym stopniu zmniejszyć obciążenia z konta obrotowego. Przecież w małej firmie większość wydatków ponoszona jest w gotówce.Paliwo, drobne zakupy w marketach czy hurtowniach. Problemem nie jest wpisanie kwot brutto i VAT czy numeru faktury. W małej firmie można to zrobić ręcznie, w dużej wykorzystać komputery (xml). Znaczeni bardziej uciążliwe jest kilku/nastokrotne zwiększenie opłat bankowych. Dotychczas płaciłem faktury zbiorczo. Jednym przelewem za 10 fatur, albo z konta prywatnego (darmowe przelewy). Obecnie muszę płacić każdą fakturę osobno płacąc za każdy przelew 1,5 zł. Niby niewiele, ale przy 50-100 fakturach w miesiącu daje to dodatkowe 150 zł kosztów. A takich firm jak moja jest ponad 2 mln. Obecny (nie)rząd nie "pogonił" banksterów tylko spowodował, że banki zarabiają WIĘCEJ. A durni wyborcy wierzą w propagandowa papkę o "uszczelnieniu" VAT.