Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Kolej słabo wykorzystywana przez Polaków. "Konieczne są zmiany"

34
Podziel się:

Chodzi o modyfikację rozkładów, dostosowanie częstotliwości kursowania pociągów do potrzeb pasażerów, czy budowę parkingów przy dworcach i przystankach.

Kolej słabo wykorzystywana przez Polaków. "Konieczne są zmiany"
(Bartosz Wawryszuk)

Polacy w zbyt małym stopniu wykorzystują kolej - to wnioski raportu, który sporządził Urząd Transportu Kolejowego. Wynika z niego, że przeciętny Polak korzysta z transportu kolejowego osiem razy w roku. Dla porównania mieszkaniec Niemiec lub Francji jeździ 18 razy w roku.

Jak mówi Tomasz Frankowski z Urzędu Transportu Kolejowego są województwa, w których ta średnia jest o wiele wyższa, ale są też regiony, w których prawie nikt nie korzysta z kolei.

Na czele zestawienia znalazły się województwa pomorskie, wielkopolskie mazowiecki i dolnośląskie. Przeciętny mieszkaniec tych regionów korzysta z pociągów nawet 20 razy w roku.

Na końcu znalazły się podkarpackie, podlaskie i świętokrzyskie. W tych regionach przeciętny mieszkaniec korzysta z pociągów raz w roku.

Jakość sieci kolejowej

Zdaniem autorów opracowania wynika to między innymi z jakości sieci kolejowej, a także siatki połączeń.

Tomasz Frankowski podkreśla, że potrzebne są zmiany na kolei, które doprowadzą do tego, że kolej będzie bardziej przyjazna dla pasażerów.

Chodzi między innymi o modyfikację rozkładów, dostosowanie częstotliwości kursowania pociągów do potrzeb pasażerów, czy budowę parkingów przy dworcach i przystankach.

Przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego zapowiadają, że dane z poszczególnych regionów trafią do marszałków województw.

Inwestycje na kolei

Jak zapewnia rząd do końca roku zaplanowano ogłoszenie blisko 190 przetargów na kolei o wartości około 6 mld zł oraz podpisanie prawie 300 umów za prawie 26 mld zł.

Resort Infrastruktury i Budownictwa podkreślił, że dzięki uproszczeniu i przyspieszeniu procedur związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji, aktualizacji KPK oraz zmianie ustawy o transporcie kolejowym, PKP PLK mogą realizować ambitny program modernizacji infrastruktury - o czym informowaliśmy w WP money.

W zaktualizowanym programie kolejowym wartość zadań, które mają zostać zrealizowane, sięga około 66,5 mld zł. Dzięki zmianie programu przebudowywanych zostanie w sumie 9 tys. km torów, a nie 8,5 tys. km, jak planowano wcześniej.

Według ministerstwa tylko w 2016 r. w ramach kolejowego programu ogłoszono ponad 300 przetargów.

wiadomości
gospodarka
KOMENTARZE
(34)
WYRÓŻNIONE
Oko
9 lat temu
Firma polski bus oferuje transport z Wrocławia do Zakopanego za 35 zł a PKP 125zl, dodatkowy minus to przesiadka w Krakowie do innego pociągu. I jak tu nie rezygnować z PKP ? Przejazdy autokarowe są o wiele tańsze.
marrrr
9 lat temu
Kolej nie jest pewna. Dwa lata temu jechaliśmy ze Szczecina do Poznania i mając trzy godziny rezerwy uciekł nam samolot. Pociąg stuknął w sarnę. Mając wybór przesiadki na samochód lub inny pociąg informacja tak nas wprowadzała w błąd że było jak było. Kierownik pociągu nie miał telefonu do centrali i nic nie wiedział ale wciąż informował że zaraz ruszamy. Odszkodowania nie dostaliśmy, przy takim bezprawiu do sądu nie było sensu iść. Od tamtej pory na terminowe wyjazdy jadę samochodem, różnica w cenie nie jest koszmarna ale dojazd pewniejszy.
lem
9 lat temu
recepta jest prosta jak drut.mniej w kieszen panowie prezesi.wiecej inwestycji w tabor,krotsze czasy przejazdu i konkurencyjne ceny i rzadzicie na rynku.tak??chyba za 30 lat z marazmu nie wyjdziecie.i mozecie inwestowac w tabor i tak wtedy wam nic to nie pomoze