Notowania

repolonizacja mediów
03-01-2016 (09:30)

Media w Polsce. Do kogo należy prasa, telewizja, portale czy radio?

Sprawdź, do kogo należą największe telewizje, portale, dzienniki, tygodniki i rozgłośnie radiowe.

Podziel się
Dodaj komentarz
(andrys/pixabay.com/ CCO)

Na zmianach w zarządach TVP i Polskiego Radia się nie skończy. PiS zapowiada m.in. "repolonizację" mediów. W money.pl sprawdziliśmy, które media są w rękach zagranicznego kapitału, a które telewizje, portale, dzienniki czy rozgłośnie radiowe mają kapitał polski.

Projekt ustawy dotyczącej "repolonizacji" mediów ma być gotowy w połowie 2016 r. Jak zapewniają przedstawiciele PiS, nowe przepisy mają nie być wymierzone w konkretne media. Na razie jednak brakuje konkretów.

Wiadomo, że PiS chce zaproponować zmianę przepisów antymonopolowych: chodzi o to, by jeden podmiot nie koncentrował w swoim ręku nadmiernej części rynku. Jaki to miałby być procent i jak ma być określany ten rynek - tego jeszcze nie wiemy.

- Repolonizacja nie oznacza odbierania niczego na siłę, jesteśmy w Unii Europejskiej i obowiązują przepisy – powiedziała w TV Republika poseł PiS Elżbieta Kruk. Nie ukrywała jednak, że właściciel, który przekroczy pułap, będzie musiał odsprzedać część biznesu. - Może się też zdarzyć, że trzeba będzie się po prostu wycofać z rynku – dodała posłanka.

Temat już podchwycił Michał Lisiecki, prezes PMPG, właściciela spółki wydającej m.in. tygodnik "Wprost". W środę wieczorem na Twitterze zasugerował, by - dosłownie - oflagować prasę.

Przejrzeliśmy, w czyich rękach są wiodące media w poszczególnych kategoriach: stacjach TV, dziennikach, tygodnikach, portalach i rozgłośniach radiowych.

##

Jeśli interesują Was szczegóły kapitału w mediach, także w podmiotach, których nie ujęliśmy w infografice, dodatkowe informacje znajdziecie na kolejnych stronach

Stacje telewizyjne

W Polsce jest kilkaset kanałów telewizyjnych, ale prawie 90 proc. udziału w rynku skupia 18 podmiotów. Z czego trzy największe (Telewizja Polska, Grupa TVN i Cyfrowy Polsat) mają aż 70 proc. rynku. Reszta peletonu jest daleko za liderami. Z tej trójki dwaj nadawcy są polscy. Grupa TVN należy od 2015 r. do Amerykanów.

Stacje telewizyjne
Źródło: Nielsen Audience Measurement za 01.11.2015-30.11.2015 r.
Nazwa Średnia wielkość widowni Właściciel Kapitał
TVP1 945 496 Telewizja Polska polski
Polsat 816 387 Cyfrowy Polsat polski
TVN 768 884 Scripps Networks Interactive amerykański
TVP2 635 809 Telewizja Polska polski
TVP INFO 285 583 Telewizja Polska polski
TVN24 255 212 Scripps Networks Interactive amerykański
TV4 247 896 Cyfrowy Polsat polski
TVN7 234 074 Scripps Networks Interactive amerykański
TV PULS 214 064 Telewizja Puls polski
TTV 111 642 Scripps Networks Interactive amerykański

Na kolejnej stronie - zobacz w czyich rękach są największe portale

Wśród trzech najpopularniejszych ogólnoinformacyjnych portali, tylko Wirtualna Polska (18 mln użytkowników w październiku br.) ma w większości polski kapitał. Na początku fuzji z o2 wiodącym inwestorem był fundusz Innova Capital, ale od jesieni tego roku 50,48 proc. głosów ma trójka założycieli grupy o2 i obecny zarząd: Jacek Świderski, Krzysztof Sierota i Michał Brański.

Onet (17,9 mln użytkowników) należy do koncernu Ringier Axel Springer, a Interia (14,6 mln użytkowników) do grupy Bauer.

Portale internetowe
żródło: Megapanel, dane na październik 2015
Portale Liczba internautów Właściciel Kapitał
Grupa Wirtualna Polska 18 017 709 Grupa Wirtualna Polska polski
Grupa Onet - RASP 17 949 010 Ringier Axel Springer Polska niemiecko-szwajcarski
Grupa Interia.pl 14 667 767 Bauer Media Polska niemiecki
Grupa Gazeta.pl 12 066 148 Agora polski
Grupa Polska Press 10 266 963 Polska Press niemiecki
Grupa ZPR Media 9 129 610 ZPR Media polski
Grupa Microsoft - MSN 8 164 990 Microsoft amerykański
Grupa TVN (tvn24.pl, tvn24bis.pl) 7 047 536 Scripps Networks Interactive amerykański

Do tej grupy można jeszcze dorzucić Natemat.pl, wydawany przez spółkę Glob360, w której większościowe udziały ma Tomasz Lis.

Gdyby zaś spojrzeć na 20 najpopularniejszych domen w polskim internecie, to w kategorii serwisów informacyjnych mamy tylko sześć: onet.pl i fakt.pl (Ringier Axel Springer), Agorowa gazeta.pl oraz trzy domeny należące do Grupy WP - wp.pl, o2.pl oraz money.pl (przed przejęciem przez WP większościowym udziałowcem money.pl był niemiecki fundusz Holtzbrinck).

A jak to wygląda na rynku dzienników? Sprawdź na kolejnej stronie

Jak wynika z analizy Instytutu Jagiellońskiego, w zeszłym roku sprzedano w Polsce łącznie ponad 746 mln egzemplarzy poszczególnych tytułów prasowych. Rynek dzieli między siebie 19 koncernów ze 185 czasopismami.

Wśród tych 19 koncernów jest dziewięć zagranicznych (Bauer, Ringier Axel Springer, Polska Press, Edipresse Polska, Burda International, Phoenix Media, Marquad Media, Egmont Polska i Bonnier Bussines Polska) i dziesięć polskich (Agora, ZPR Media, Grupa Gremi, Westa Druk Mirosław Kuliś, Infor Biznes, Fundacja Gościa Niedzielnego, Polityka, PMPG Polskie Media, Fratria i Media Service Polska).

"Wydawcy zagraniczni są właścicielami 138 czasopism, które sprzedały ogółem ponad 567 milionów egzemplarzy, natomiast rodzime wydawnictwa kontrolują ledwie 47 tytułów, co przełożyło się na 178 milionów sprzedanych egzemplarzy. Podmioty o kapitale zagranicznym kontrolują więc aż 76 proc. rynku prasy" – wylicza Instytut Jagielloński.

Dzienniki
dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, za Wirtualnemedia.pl, stan na październik 2015
Tytuł Sprzedaż ogółem Wydawnictwo kapitał
Fakt Gazeta Codzienna 298 961 Ringier Axel Springer Polska niemiecko-szwajcarski
Gazeta Wyborcza 155 735 Agora polski
Super Express 142 824 ZPR Media polski
Rzeczpospolita 54 971 Gremi Business Communication polski
Dziennik Gazeta Prawna 44 505 Infor Biznes polski*
Przegląd Sportowy 30 845 Ringier Axel Springer Polska niemiecko-szwajcarski
Gazeta Polska Codziennie 19 329 Niezależne Wydawnictwo Polskie polski
Puls Biznesu 10 668 Bonnier Business (Polska) szwedzki
Parkiet Gazeta Giełdy 4 806 Gremi Business Communication polski
  • 49 proc. udziałów w Infor Biznes należy do Ringier Axel Springer.

Czy w tygodnikach jest przewaga polskiego czy zagranicznego kapitału?

Wśród najpopularniejszych tygodników, tylko Newsweek jest wydawany przez zagraniczny koncern medialny. Tylko trzy z tego typu periodyków sprzedają się w nakładzie przekraczającym sto tysięcy egzemplarzy. Sprzedaż ogółem dziewiątego w zestawieniu Przeglądu jest ośmiokrotnie niższa, niż tygodnika kierowanego przez Tomasza Lisa.

Tygodniki
dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, za Wirtualnemedia.pl, stan na październik 2015
Tytuł Sprzedaż ogółem Wydawnictwo Kapitał
Newsweek 130 257 Ringier Axel Springer Polska niemiecko-szwajcarski
Gość Niedzielny 127 690 Instytut Gość Media polski
Polityka 115 736 Polityka polski
Wsieci 73 034 Fratria polski
Tygodnik Do Rzeczy 56 545 Orle Pióro polski
Gazeta Polska 36 181 Niezależne Wydawnictwo Polskie polski
Wprost 29 607 AWR „Wprost” polski
Tygodnik Powszechny 19 171 Tygodnik Powszechny Sp. z o.o. polski
Przegląd 16 031 Fundacja Oratio Recta polski

Kto nadaje ton w radiostacjach? Pokazujemy na następnej stronie

Rynek nadawców radiowych dzieli między siebie osiem podmiotów – i tu znów największe są te zagraniczne. Grupa RMF z 28-proc. udziałem w rynku i Eurozet z 19-proc. udziałem są odpowiednio w niemieckich i francuskich rękach. Dopiero dalej znalazły się Polskie Radio (18 proc.) i kontrolowana przez ZPR Media Grupa Radiowa Time, czyli właściciel „Radia Eska”, (11 proc.). Kolejni nadawcy - Grupa Radiowa Agory czy nadawcy regionalni Polskiego Radia - nie przekraczają już 5 proc. w rynku. Warszawska Prowincja Redemptorystów – czyli właściciel „Radia Maryja” – kontroluje 2 proc. rynku.

Instytut Jagielloński zwraca uwagę, że zarówno RMF, jak i Radio Zet, były tworzone przez polskich dziennikarzy, a zagraniczny kapitał zainteresował się nimi dopiero wtedy, gdy miały już ugruntowaną popularność wśród słuchaczy.

Rozgłośnie radiowe
Radio Track, Instytut Millward Brown, cała Polska, wrzesień-listopad 2015
Stacja Udział w proc. Właściciel Kapitał
RMF FM 25 Bauer Media Polska niemiecki
Radio Zet 14,1 Eurozet francuski
Jedynka - Program 1 Polskiego Radia 9,2 Polskie Radio polski
Trójka - Program 3 Polskiego Radia 8 Polskie Radio polski
VOX 4 ZPR Media polski
Radio Maryja 1,8 Warszawska Prowincja Redemptorystów polski
TOK FM 1,3 Agora polski
Antyradio 1,1 Eurozet francuski
RMF Classic 1,1 Bauer Media Polska niemiecki
Dwójka - Program 2 Polskiego Radia 0,6 Polskie Radio polski
Tagi: repolonizacja mediów, wiadomości, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
17-11-2018

piekarczykJeśli myślicie, że partia rządząca cofnie się przed zawłaszczeniem gazety lub stacji telewizyjnej tylko dlatego że za nią stoi kapitał polski to … Czytaj całość

26-11-2018

Piotrgazeta wyborcza nie jest polska tylko żydowska...

29-11-2018

monoTVN żydowski, a nie amerykański !!! Dla ścisłości !!!

Rozwiń komentarze (6)

Wybrane dla Ciebie