Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Janoś
|

Opłaty za parkowanie uzależnione od wynagrodzenia. Rząd szykuje zmiany

45
Podziel się:

Możliwość wyznaczenia w dużych miastach śródmiejskich stref płatnego parkowania oraz zróżnicowane limity opłat za parkowanie, powiązane procentowo z minimalnym wynagrodzeniem to niektóre zmiany, jakie planuje Ministerstwo Rozwoju.

Ministerstwo Rozwoju planuje zmiany w naliczaniu opłat za parkowanie.
Ministerstwo Rozwoju planuje zmiany w naliczaniu opłat za parkowanie.

Możliwość wyznaczenia w dużych miastach śródmiejskich stref płatnego parkowania oraz zróżnicowane limity opłat za parkowanie, powiązane procentowo z minimalnym wynagrodzeniem to niektóre zmiany, jakie planuje MR. Czeka nas podwyżka? O tym zdecydują samorządy.

Takie zmiany w ustawie o drogach publicznych są zawarte w projektowanej nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw. Jak poinformowało w czwartek Ministerstwo Rozwoju, najnowsza wersja projektu przewiduje możliwość wyznaczenia przez władze samorządowe tzw. śródmiejskiej SPP (strefy płatnego parkowania) w miastach o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców.

Będzie można je wyznaczać na obszarach, które stanowią faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli utworzenie "zwykłej" SPP może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska. Jednak opłaty za parkowania nie muszą wzrosnąć, zdecydują o tym samorządy - podkreśliło ministerstwo.

Zobacz także: Będzie podwyżka opłat za parkowanie?

ME chce, by w ustawie, w miejsce sztywnych kwot opłat za parkowanie, znalazły się limity wyrażone procentem minimalnego wynagrodzenia za pracę. W zwykłej strefie płatnego parkowania opłata za pierwszą godzinę nie będzie mogła przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia (dziś 3 zł), a w śródmiejskiej SPP - 0,45 proc. płacy minimalnej (dziś - 9 zł).

Opłata dodatkowa, czyli kara za parkowanie bez uiszczenia opłaty, nie będzie mogła przekroczyć 10 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli 200 zł. "Posłużenie się wskaźnikiem, w miejsce sztywnych kwot, zapewni dostosowanie tych opłat do naszych realnych dochodów" - podkreśliło ministerstwo.

Projektowana nowelizacja nie zmienia zasad ustalania opłat za kolejne godziny postoju. Zgodnie z obowiązującymi dziś zasadami, druga nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Natomiast opłata za czwartą i kolejne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Ministerstwo Rozwoju zaznaczyło, że przesłanką do utworzenia przez władze miejskie odrębnej, śródmiejskiej SPP ma być potrzeba do ograniczenia ruchu kołowego w centrach miast i dzielnicach największych miast.

Resort zwrócił uwagę, że proponowany kierunek zmian był już od wielu lat postulowany zarówno przez władze lokalne, jak i organizacje ekologiczne i inwestorów, zajmujących się inwestycjami publicznymi, a także przedstawicieli nauki.

Również w trakcie opracowywania projektu ustawy, propozycja zyskała akceptację szerokiego grona ekspertów zarówno z sektora prywatnego, jak i z sektora samorządowego i organizacji pozarządowych - zaznaczyło ministerstwo.

autor: Wojciech Krzyczkowski, edytor: Dorota Skrobisz

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(45)
rr
7 lat temu
Biedniejszy ma mniej kasy, musi szybciej i ciężej pracować, wszędzie nim pomiatają. Słowem lepiej nie być biednym a żeby tak było trzeba nie pracować dla bogatych ;-)
log
7 lat temu
szukanie kasy na siłę wszędzie gdzie się da oznacza tylko że dochody państwa z uszczelnienia Vat to nic więcej jak tylko mit
Ja
7 lat temu
I dalej wyłudzają od ludzi.ciagle im mało
c
7 lat temu
Im lepszy samochód tym większy burak za kierownicą. Ciekawa prawidłowość.
agda
7 lat temu
Wszystkie rządy i nierządy najchętniej wyciągają łapy do kieszeni kierowców , ale o budowaniu parkingów to mało kto pomysli , bo darmowa kasa by się skończyła.
...
Następna strona