Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych. Spółka w tym roku ma wyjść na plus

0
Podziel się:

Większościowy pakiet udziałów w spółce obejmie Agencja Rozwoju Przemysłu w zamian za wkład w wysokości około 770 mln zł.

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych. Spółka w tym roku ma wyjść na plus
(Crusier/Wikimedia CC BY-SA 3.0)

Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, uzgodniony ze wszystkimi właścicielami spółki, powinien trafić we wrześniu do Komisji Europejskiej - powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Marszałkowie trzynastu regionów pod koniec czerwca zaakceptowali plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Zakłada on, że większościowy pakiet udziałów w spółce obejmie Agencja Rozwoju Przemysłu w zamian za wkład w wysokości około 770 mln zł (zarezerwowane w budżecie państwa na 2015 r.). Pieniądze zostaną przeznaczone na pozbycie się historycznych długów, restrukturyzację oraz rozwój spółki.

Taka "interwencja" - jak podkreśliła minister infrastruktury i rozwoju - była potrzebna dla "stabilności usług publicznych". - Na dzisiaj nie ma pełnej zastępowalności Przewozów Regionalnych w wykonywaniu usług publicznych w całym kraju. Gdyby coś się stało ze spółką Przewozy Regionalne, spółki samorządowe nie byłyby w stanie pokryć swoimi usługami całego kraju - zaznaczyła szefowa MIR.

- Teraz realizujemy harmonogram przekształceń (Przewozów Regionalnych). Porozumieliśmy się z samorządami co do kierunku. Zostały podpisane stosowne porozumienia. Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów proceduje kwestię związaną z tym, by Agencja Rozwoju Przemysłu zadbała o to, by nie było monopolu na dostawy taboru, ponieważ agencja jest też właścicielem firmy produkującej i remontującej tabor - dodała Wasiak.

Szefowa MIR powiedziała, że zależy jej na tym, by spółka Przewozy Regionalne korzystała z jak najtańszego i konkurencyjnego dostępu do taboru. - Wydaje się, że plan restrukturyzacji jest realizowany zgodnie z zamierzeniami i że będziemy mieć możliwość wystąpienia o notyfikację do Komisji Europejskiej, bo to jest oczywiście warunkiem jego wdrożenia. Musimy do Komisji Europejskiej zawieźć uzgodniony kompletnie ze wszystkimi właścicielami plan restrukturyzacji - zaznaczyła.

Pytana, kiedy on trafi do KE, odparła: - We wrześniu podejmiemy te czynności.

Wasiak zwróciła uwagę, że trudno przewidzieć, jaka będzie strategia poszczególnych samorządów za pięć-sześć lat. - To będzie zależało od ich polityki. Współpraca z samorządami zadecyduje w perspektywie więcej niż pięcioletniej o dalszych losach tej firmy - oceniła.

Jak mówił niedawno prezes zarządu Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski, "celem zainicjowanego i wspieranego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju procesu jest doprowadzenie w okresie 5 lat do trwałej rentowności Przewozów Regionalnych". - Plan zakłada w tym czasie trwałe obniżenie poziomu kosztów funkcjonowania spółki o około 220 mln zł. Istotną rzeczą, która wpłynie przede wszystkim na komfort podróżowania dla pasażerów, jest odbudowa taboru. Oznacza to, że w ciągu dwóch, może trzech lat powinniśmy mieć zmodernizowany lub nowy tabor na poziomie około 200 jednostek - tłumaczył.

Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tysięcy osób.

Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ub. rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tysięcy zł.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)