Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Zakaz handlu odbił się na naszych zakupach. Najgorszy miesiąc od października 2016

444
Podziel się:

W drugim miesiącu zakazu tylko jedna niedziela była handlowa. Najnowsze dane GUS pokazują, że wpłynęło to mocno na nasze zakupy. Zwiększone wydatki w piątek i sobotę nie nadrabiają strat sklepów. Szczególnie sieci marketów.

Kwiecień nie był dobry dla sieci marketów
Kwiecień nie był dobry dla sieci marketów (MARIUSZ GRZELAK/REPORTER)

Przedstawione przez GUS wyniki kwietniowej sprzedaży detalicznej wskazują, że zakaz handlu w aż cztery niedziele miesiąca zmniejszył ostro skalę naszych zakupów. Sprzedaż detaliczna wzrosła o zaledwie 4,6 proc. w porównaniu z ub. rokiem. To najgorszy wynik od października 2016 r. W porównaniu z marcem nasze zakupy zmalały o 5,3 proc.

Kwiecień jest dużo gorszy od prognoz ekonomistów, którzy myśleli, że wzrost wyniesie 8,1 proc. rdr. Do tego następuje po bardzo dobrym marcu, kiedy sprzedaż rosła o 9,2 proc. rdr. W tym roku to pierwszy raz, kiedy analitycy uważali, że będzie lepiej niż wyszło w danych.

Zobacz także: Zobacz też: Będą zmiany w zakazie handlu. Jasne stanowisko ministerstwa

To może być zły prognostyk dla wzrostu gospodarczego. Dotąd to konsumpcja decydowała o przyśpieszeniu. Napędzana była przez rosnące zarobki, spadek bezrobocia i programy socjalne państwa.

Najnowsze dane o sprzedaży kontrastują z informacjami z przemysłu, który zaliczył w kwietniu silne przyśpieszenie do 9,3 proc. wzrostu rdr. W marcu było odwrotnie, tj. handel radził sobie bardzo dobrze, a przemysł słabo.

Duży ruch na stacjach paliw. Markety ofiarą zakazu

Najmocniej w skali roku wzrósł wpływ gotówki na stacjach paliw (+13,8 proc. rdr w cenach bieżących) - to konsekwencja wzrostu cen oleju napędowego i benzyny, ale i wzrostu zakupów. W cenach stałych, czyli bez uwzględnienia zmian cen sprzedaż wzrosła o 10,2 proc.

Prawdopodobnie wielu Polaków chciało zdążyć przed podwyżkami i tankowało cały bak. Ale dodatkowym czynnikiem podwyższającym obroty był zakaz handlu w niedziele - stacji paliw on przecież nie dotyczył.

Spadła natomiast sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych, czyli w dużych sieciach marketów (-2,7 proc.). Oznacza to, że one są jedną z większych ofiar zakazu handlu.

Mocno rosła sprzedaż w sklepach odzieżowych i obuwniczych (m.in. LPP i CCC) - o aż 13,7 proc. rdr. Jeszcze lepiej ta branża wygląda przy uwzględnieniu zmian cen - w cenach stałych przychody wzrosły o 18 proc. Porównanie wzrostu w cenach bieżących i stałych wskazuje, że ceny spadały.

Więcej też kupowaliśmy samochodów, sprzętu agd i rtv. Spadała sprzedaż w sklepach z żywnością (mięsne, piekarnie, warzywniaki) o 7,2 proc. - a w cenach stałych o aż 11,4 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(444)
Krakus
6 lat temu
Czy wy naprawdę uważacie że słupki wiecznie będą szły do góry?
Wolny strzele...
6 lat temu
[QUOTE] A od braku zakazu ktoś umarł? Zakazać internetu- od jego braku też nikt nie umarł.. [/QUOTE] Chłopczyku 'galerianku" porównanie idiotyczne, ale tego nie zrozumiesz więc trwaj w swym przekonaniu, powodzenia.
Normalność wr...
6 lat temu
Tere fere kuku, czyli brednie na zamówienie.
Oskarowski
6 lat temu
Strasznie dużo tak samo brzmiących komentarzy jak to dobrze zarabiają markety. To teraz nawet i Solidarność ma własnych trolli?
Michał
6 lat temu
W sieci w ktorej pracuje mamy w tygodniu w którym przypada wolna niedziela całkiem fajny przyrost obrotu. A to przekłada sie również na miesieczne przyrosty, więc nie wiem skąd te dane.
...
Następna strona