Wyścig Audi z Teslą po norwesku

Po serii potknięć Tesla wcale nie przestała być „hot”, dla konsumentów. Jednak teraz to Audi, z modelem e-tron, wchodzi na salony, przebijając poziom 10 tys. zamówień na ten model. Ten wirtualny samochód, którego nie zobaczycie w salonie, już podbił serca i portfele m.in. Norwegów, będących modelowym krajem wdrażającym e-auta w praktyce.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Piotr Mokwiński

We wrześniu 2018 r., w zakładach Audi w Brukseli, ruszyła produkcja pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a tej marki. Auto, napędzane silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 408 KM, przyspieszające do 100 km/h w 5,7 sekundy ma zapewnić ponad 400 km zasięgu. Przy użyciu 150-kilowatowej ładowarki na prąd stały, baterię będzie można naładować w ciągu 30 minut. Dla wielu taki zestaw, nawet za cenę 80 tys. EUR (330 tys. zł), brzmi świetnie, nawet jeśli na premierę i dostawę przyjdzie poczekać im przynajmniej kwartał lub dwa.

- Mamy 10 tys. zarezerwowanych pojazdów przez klientów na całym świecie, z czego około 70 proc. to zamówienia flotowe - przyznaje Lahouari Bennaoum, dyrektor francuskiego oddziału Audi.

Myślenie na prąd

Dla porównania, Tesla w 2017 r. sprzedała ponad 12,6 tys. sztuk modelu X na Starym Kontynencie. Niekwestionowanym liderem elektromobilności w Europie pozostaje niewielka Norwegia. W tym skandynawskim państwie od stycznia do czerwca br. zarejestrowano niemal 36 tys. aut elektrycznych (wzrost r/r o 32 proc.). To 25 proc. rejestracji „elektryków” we wszystkich 25 krajach Unii Europejskiej łącznie i ponad 130-krotnie więcej niż w… Polsce. Więcej – już w zeszłym roku rejestracje pojazdów z innym napędem niż tylko spalinowy stanowiły w Norwegii 52 proc. całości. Już teraz 60 proc. zamówień na Audi e-tron pochodzi właśnie z tego kraju.

- To dopiero początek. Ten trend się będzie pogłębiał, wielu Norwegów chce wymienić samochody na elektryczne ale wstrzymuje się, w oczekiwaniu na nowe modele – podkreśla Oyvind Solberg Thorsen, szef OFV, norweskiej generalnej dyrekcji ds. ruchu drogowego.

Jak Norwegia stała się rajem dla samochodów elektrycznych i niskoemisyjnych, którego mieszkańcy tylko w tym roku złożyli depozyty na zamówienie 30 tys. elektryków (w tym aż na 10 tys. sztuk Tesli Model 3)?

Obraz
© impact

Turbo bez diesla

Zaczęło się latach 90. gdy zlikwidowano tam cła na importowane pojazdy elektryczne. Jednak do 2010 r., roczna liczba rejestracji elektryków rosła powoli, dobijając do poziomu ledwie…500 sztuk. A już wówczas właściciele e-aut zwolnieni byli z corocznego podatku drogowego, VAT-u, opłat za autostrady, parkowania na miejskich parkingach a do tego mogli korzystać z buspasów. Rynek wystrzelił w 2011 r. gdy na drogi weszły pierwsze, seryjne elektryki z prawdziwego zdarzenia a jednocześnie zagęściła się sieć stacji ładowania.

- Gdyby nie zachęty podatkowe i cały, ponad 20-letni program promocji idei samochodów elektrycznych, nie dotarlibyśmy do chwili w której ogłaszamy całkowitą eliminację samochodów z silnikiem diesla do 2025 r. – uważa Oyvind Solberg Thorsen i dodaje, że system subsydiów powoduje, że w kraju jednego z największych eksporterów ropy na świecie, modele elektryczne i hybrydowe potrafią być tańsze od swoich spalinowych odpowiedników.

Norweski przykład jak i boom na e-trona mają być kolejnym przełomem na Starym Kontynencie. To ma być chwila, w której elektromobilność włącza tryb „turbo”, nie oglądając się na kłopoty Tesli.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują