Coraz mniej czasu na rozliczenie podatku. Skarbówka oddaje pieniądze milionom Polaków
Coraz mniej czasu na rozliczenie podatku. Skarbówka oddaje pieniądze milionom Polaków
Średnio 1715 zł wyniosła w ubiegłym roku kwota, którą skarbówka zwracała Polakom z tytułu nadpłaty podatku dochodowego. Aby odzyskać pieniądze, trzeba najpierw rozliczyć PIT. Można to zrobić jeszcze tylko w kwietniu.
Coraz mniej czasu na rozliczenie podatku. Skarbówka oddaje pieniądze milionom Polaków
Od 15 lutego do 30 kwietnia można rozliczyć PIT za 2023 rok. To obowiązek, który dotyczy około 21 milionów osób żyjących w Polsce - tyle mniej więcej deklaracji zostało złożonych w ubiegłym roku. Najwięcej, bo około 11,9 mln zeznań, zostało rozliczonych w usłudze Twój e-PIT. Około 8 mln deklaracji zostało złożonych za pomocą systemu e-Deklaracje. Tylko niespełna 7 proc. wszystkich PIT-ów, czyli ok. 1,3 mln zeznań, podatnicy złożyli w formie papierowej.
W środę 3 kwietnia Ministerstwo Finansów poinformowało, że w tym roku jak na razie podatnicy złożyli ponad 5 mln w usłudze Twój e-PIT. Te dane pokazują, że wiele osób jeszcze nie rozliczyło się ze skarbówką.
Jak działa Twój e-PIT
Resort przypomina, że w usłudze Twój e-PIT podatnicy mają dostęp do wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego. Zeznanie to uwzględnia dane, do których dostęp ma administracja skarbowa.
Do 30 kwietnia możemy zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. W przygotowanych zeznaniach możemy też wprowadzać zmiany, na przykład uwzględnić przysługujące odliczenia, ulgi, które nie są automatycznie przypisane w systemie. Możemy też zmienić lub wskazać organizację pożytku publicznego, której chcemy przekazać 1,5 proc. podatku.
Jeśli nie złożymy samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane w systemie. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie, nawet jeśli nie podejmiemy żadnych działań - w tej sytuacji mogą jednak przepaść nam ulgi i odliczenia.
Z kolei przedsiębiorcy korzystający z usługi Twój e-PIT powinni uzupełnić w swoim rozliczeniu informacje, których nie ma KAS, w szczególności dotyczące przychodów, kosztów uzyskania przychodów, należnych zaliczek na podatek, ulg i odliczeń, z których mogą skorzystać a następnie zaakceptować i wysłać elektronicznie zeznanie w usłudze" – tłumaczy resort finansów.
W sumie w ubiegłym roku skarbówka dokonała 15,7 mln zwrotów na łączną kwotę 27 mld zł, a rok wcześniej - 13,1 mln zwrotów na kwotę 10,5 mld zł. Ile można odzyskać? Małgorzata Samborska zwróciła uwagę, że w przypadku małżonków, z których tylko jeden zarabia, a drugi nie ma żadnych dochodów, może to być nawet 27 600 zł.
Podatnicy wychowujący czwórkę lub większą liczbę dzieci (przy odpowiednio wysokich dochodach obu małżonków) mogą natomiast dostać zwrot w wysokości maksymalnie 54 737,92 zł.