Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. WS
|

Influencer to podatnik jak każdy inny. Ważny wyrok sądu

15
Podziel się:

Jak podaje "Rzeczpospolita", urzędy skarbowe starają się nakładać daniny na działalność reklamową w social mediach, choć ta "wciąż wymyka się schematom". Chodzi w szczególności o otrzymywanie prezentów od firm, a następnie reklamowanie ich na swoich stronach.

Influencer to podatnik jak każdy inny. Ważny wyrok sądu
Barter powinien być opodatkowany - wynika z wyroku sądu (DigitalVision, Getty Images, Sophie Mayanne)

Jak podano, działalność influencerów wymyka się klasycznemu rozumieniu działalności gospodarczej (najczęściej jej nie prowadzą) oraz definicjom przychodów i kosztów. "Często bowiem nie biorą pieniędzy za internetowe występy, zadowalając się podarowaną im przez reklamodawcę butelką perfum, odzieżą czy sprzętem sportowym" - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Chiński sprzęt groźny jak nigdy. Ekspert: ja nie kupuję

Barter do opodatkowania

W wyroku sądu administracyjnego w Rzeszowie z trzeciego sierpnia tego roku stwierdzono, że działalność influencera polegająca na reklamowaniu w internecie markowego obuwia przekazanego mu przez producenta jest usługą reklamową, której jest beneficjentem.

Wartość tej usługi powinna być dla niego przychodem do opodatkowania. Sąd zauważył, że takie porozumienie to nic innego jak umowa barterowa.

Prezent czy umowa barterowa?

"Pozostaje jeszcze kwestia opodatkowania influencera. Tego akurat wspomniany wyrok nie dotyczył. Niektóre z przepisów podatkowych dają się do działalności influencera bezpośrednio zastosować. W innych sytuacjach pewności nie ma, a administracja skarbowa przedstawia różne poglądy, czasem zależne od konkretnej sytuacji" - zauważa Rzeczpospolita.

Jednocześnie jak zauważają autorzy, influencerzy mogą skorzystać ze zwolnienia dla prezentów o niskiej wartości (do 200 zł brutto). Jednak zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że na influencera nie jest nałożone świadczenie wzajemne – tj. może, ale nie musi, wykorzystać ten produkt w swojej aktywności w sieci.

Umowy z pośrednikami

Pomoc dla influencerów w zakresie opodatkowania i nawiązywania umów może stanowić interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej z 6 października 2021 roku. Jak podaje "Rzeczpospolita", dotyczyła ona sytuacji, kiedy operator serwisu internetowego pobierał od reklamodawcy opłatę za używanie platformy internetowej, po czym wypłacał influencerowi wynagrodzenie. Uznano, że taki zestaw umów to złożona operacja gospodarcza.

Fiskus uznał, że przychody influencera należy potraktować jako "przychody z innych źródeł", zdefiniowane w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Ich katalog jest otwarty, co pozwala na taką kwalifikację.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(15)
proste
5 miesięcy temu
Skoro dostają za darmo i to reklamują to powinni odprowadzic podatek od darowizny rzeczowych
Twój nick
8 miesięcy temu
W mojej firmie pracownicy mają umowę barterową. Za dniówkę dostają miskę zupy szczawiowej. Zero problemów z podatkami dla obu stron.
Duke
8 miesięcy temu
Niektóre komentarze tutaj są mega ;d czyli wychodzi, że inni mają płacić a "influencer" nie ;d i właśnie dlatego mamy takie prawo jakie mamy, bo 1/3 kraju to cwaniaki ;)
Tsarinni
8 miesięcy temu
Pytałem w innych krajach , urzędnicy stwierdzają że to jaka wartość i się nie opłaca ścigać. Na wyspach rozliczenia nawet po dwóch latach można złożyć a u nas jeden dzień i kara
sens ey
8 miesięcy temu
opodatkować MLM!!! to takie samo zło ;)