Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Polsat ratuje wyniki holdingu Solorza. Plus traci klientów

28
Podziel się:

Cyfrowy Polsat odnotował 237,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto w drugim kwartale 2016 r. wobec 304,5 mln zł zysku rok wcześniej. Gorsze wyniki to efekt wzrostu zadłużenia przeznaczonego na zakup praw do mistrzostw Europy w piłce nożnej oraz częstotliwości UMTS. Firma odbija to sobie po części na klientach. Coraz lepsze wyniki ma za to telewizja Polsat.

Polsat ratuje wyniki holdingu Solorza. Plus traci klientów
(Adam Guz/Reporter)

Wynik operacyjny EBITDA grupy kapitałowej Cyfrowego Polsatu spadł w drugim kwartale o 4,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i wyniósł 935 mln zł. Spadały też przychody. To efekt utraty klientów telefonii komórkowej przedpłaconej (pre-paid) Plusa - w ciągu roku ubyło ich 264 tysiące. Firma wyraźnie stawia na klientów kontraktowych.

Dobrze radzi sobie natomiast segment telewizji cyfrowej, który zyskał 258 tysięcy użytkowników. Jest ich obecnie 4,6 miliona. Zwiększyła się też liczba klientów kontraktowych na internet o 297 tysięcy (łącznie dla usług przedpłaconych i kontraktowych) i obecnie dzięki usługom Cyfrowego Polsatu sieć przegląda 1,9 mln ludzi.

Liczba użytkowników usług Cyfrowego Polsatu (tys.)
2 kw. 2016 2 kw. 2015 zmiana roczna
komórki kontraktowe post-paid 6559 6519 40
komórki przedpłacone pre-paid 3473 3737 -264
telewizja kontrakt post-paid 4632 4375 258
telewizja przedpłacona pre-paid 74 42 32
internet kontrakt post-paid 1689 1483 206
internet przedpłacony pre-paid 284 193 91
Źródło: raport półroczny Cyfrowego Polsatu

Klienci płacą więcej

Przeciętny klient usług kontraktowych płacił miesięcznie Cyfrowemu Polsatowi 88,4 zł w drugim kwartale. To o 1,4 zł więcej niż rok temu. Więcej firma otrzymuje również za usługi przedpłacone, choć tu wzrost był o tylko 60 gr miesięcznie do 18,9 zł i mógł wynikać ze zwiększonego ruchu w Internecie. Z przedpłaconego Internetu korzystało o 91 tysięcy osób więcej niż przed rokiem.

Wzrostem przychodów na klienta holding Zygmunta Solorza odbija sobie wzrost kosztów, w tym większą stratę na działalności inwestycyjnej 21,4 mln zł, która była o 79,8 proc. wyższa niż rok temu.

Głównym jej powodem jest wyższy koszt z różnic kursowych, związanych z wyceną zobowiązań z tytułu koncesji UMTS oraz rozliczenie aktywów programowych, dotyczących praw do transmisji rozgrywek Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2016. To spowodowane było silniejszym spadkiem złotego w stosunku do euro w drugim kwartale 2016 roku niż w podobnym okresie 2015 r. Kurs złotego w drugim kwartale roku spadł do euro o 2,5 proc.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 442,9 mln zł w drugim kwartale 2016 r. wobec 2 469,2 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 407,5 mln zł wobec 583,5 mln zł zysku rok wcześniej.

Wybrane dane finansowe grupy Cyfrowego Polsatu (mln zł)
mln zł 2 kw. 2016 2 kw. 2015 zmiana % 1 p. 2016 1 p. 2015 zmiana %
Przychody 2 443 2 469 -1,1 4 807 4 798 0,2
Wynik operacyjny EBIT 408 584 -30,2 830 1 012 -18,0
EBITDA 935 977 -4,3 1 782 1 874 -4,9
zysk netto 231 305 -24,2 409 475 -13,9
marża EBITDA % 38,27 39,57 -1,3 37,06 39,05 -2,0
marża netto % 9,45 12,33 -2,9 8,52 9,91 -1,4
przepływy operacyjne 929 887 4,8 1 376 1 304 5,5
przepływy inwestycyjne -840 -139 -502,4 -865 -348 -148,8
przepływy finansowe -708 -843 16,0 -1 080 -1 310 17,6
Źródło: raport półroczny Cyfrowego Polsatu

Słabiej w usługach telefonicznych, lepiej w telewizji

Głównym powodem słabszych wyników jest spadek zysków Polkomtela. Zysk operacyjny EBITDA z usług telefonii komórkowej, Internetu i telewizji cyfrowej spadł w pierwszym półroczu o 8,5 proc. do 1,499 mld zł.

Odwrotna tendencja jest w dochodach z działalności telewizyjnej. Główne kanały, w tym: Polsat, TV4 i TV6 wypracowały w półroczu 2016 r. o aż 20 proc. większy zysk operacyjny EBITDA niż rok wcześniej. Ich oglądalność skoczyła do 25,5 proc., tj. o 0,8 punktu procentowego w porównaniu z ubiegłym rokiem, a udział w rynku reklamy telewizyjnej do 27,3 proc. z 25,2 proc. rok wcześniej.

Mimo wzrostu kosztów tzw. kontentu telewizyjnego o 10,9 proc. do 564,8 mln zł (o 55,3 mln zł) w pierwszym półroczu, głównie na licencje sportowe, produkcję własnych programów i emisję rozgrywek mistrzostw Europy w piłce nożnej, Cyfrowy Polsat zarobił na działalności telewizyjnej 282 mln zł (EBITDA), czyli o 48 mln zł więcej niż rok temu.

spółka dnia
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(28)
lolek
7 lat temu
Jeżeli dla firmy upust 50% z abonamentu 49,99zł daje 30 zł to życzę powodzenia i odchodze
jion
7 lat temu
ja mogę płacić i polkomtelowi, oby tylko dali lepszą cenę za usługę.
Zenon 22
7 lat temu
I tu pan Solorz powinien spytać pana Tuska- JAK ŻYĆ...?
adi
7 lat temu
Ponad rok temu gdy brałem internet jeszcze jakoś chodziło, teraz klientów nałapali i wieczorami ledwo 1Mb. Byle do końca umowy i żegnam tą firmę.
adi
7 lat temu
Ponad rok temu gdy brałem internet jeszcze jakoś chodziło, teraz klientów nałapali i wieczorami ledwo 1Mb. Byle do końca umowy i żegnam tą firmę.
...
Następna strona