Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|

Jak działać w biznesie, aby zminimalizować wpływ na środowisko naturalne?

3
Podziel się:

Społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome zachodzących w środowisku negatywnych zmian. Powiększająca się dziura ozonowa, ocieplenie klimatu wywołujące topnienie lodowców czy też zanieczyszczenia wód i lądów to problemy, którymi trzeba się natychmiast zająć. Każdy człowiek może wpłynąć na stan środowiska naturalnego, podobnie jak przedsiębiorstwa. Pytanie tylko: jakie działania z zakresu ochrony środowiska powinny być podjęte w firmach, by osiągnąć pożądane rezultaty?

Jak działać w biznesie, aby zminimalizować wpływ na środowisko naturalne?
Zrównoważony rozwój w biznesie - strategie minimalizowania wpływu na środowisko (unsplash.com)

Zrównoważony rozwój biznesu

Czy polskie firmy prowadzą biznes w duchu ochrony środowiska? W 4. edycji EKOBarometru Agencja SW Research zbadała, czy pracownicy polskich przedsiębiorstw dostrzegają wykonywane przez nie działania proekologiczne. Okazuje się, że niemal 25 proc. respondentów ocenia, że w jego pracy nie podejmuje się niestety żadnych działań w tym kierunku. Taką opinię podzielały przede wszystkim osoby zatrudnione w mikroprzedsiębiorstwach.

Oznacza to jednocześnie, że większość pracowników dostrzega, że firma, w której są zatrudnieni, angażuje się w działania proekologiczne. Najczęściej są to duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 pracowników. Jakie są to działania? Między innymi:

  • umieszczanie pojemników do segregacji śmieci – 49 proc. odpowiedzi,
  • korzystanie z energooszczędnych żarówek – 40 proc.,
  • umieszczanie roślin na terenie firmy lub biura – 29 proc.,
  • przejście w większości lub w całości na dokumenty w wersji elektronicznej dla ograniczenia zużycia papieru – 28 proc.,
  • montaż filtrów do wody dla ograniczenia zużycia plastiku – 21 proc.,
  • montaż suszarek do rąk i automatów z dezynfekowanymi ręcznikami dla ograniczenia zużywania ręczników papierowych – 19 proc.

Badanie wskazuje, że firmy w Polsce stawiają na zrównoważony rozwój. Bliskie są im idee dotyczące CSR – Corporate Social Responsibility, czyli odpowiedzialności przedsiębiorstwa za jego wpływ na społeczeństwo. CSR unormowane jest również odgórnie, w ramach normy PN-ISO 26 000 – odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie przyczyniające się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa. 

W myśl wskazanej normy przedsiębiorcy kierujący się CSR powinni działać z uwzględnieniem oczekiwań interesariuszy. Ponadto ich funkcjonowanie w środowisku powinno być zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania oraz zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach. 

Prowadzenie odpowiedzialnego, zrównoważonego biznesu przynosi przedsiębiorcom wiele korzyści, przede wszystkim wizerunkowych. Mogą również zwiększać lojalność konsumentów i partnerów biznesowych, poprawiać swoje relacje z lokalną społecznością i budować konsekwentnie swoją konkurencyjność. W tym celu mogą podejmować się różnych proekologicznych działań, jak:

  • redukowanie zużycia energii pochodzącej z konwencjonalnych źródeł,
  • minimalizowanie ilości produkowanych odpadów w ramach swojej działalności,
  • minimalizowanie negatywnego wpływu transportu i logistyki na środowisko,
  • wdrażanie zasad zrównoważanej produkcji.

Redukcja zużycia energii

Ceny energii rosną, a jej produkcja z nieodnawialnych źródeł, np. w Polsce z węgla, powoduje, że przedsiębiorcy wydają na prąd coraz więcej, a przy tym nie przyczyniają się do ochrony środowiska. Przykłady wskazują jednak, że można inaczej. Warto redukować zużycie energii poprzez zastosowanie energooszczędnego oświetlenia czy nowoczesnych maszyn, które oszczędzają prąd

Przedsiębiorcy świadomi ekologicznie starają się optymalizować koszty zużycia energii i zmniejszać jej zużycie. Równolegle inwestują w energię odnawialną – wiatraki czy też fotowoltaikę

Minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów

Szokujące może być, że przeciętny człowiek w 2021 roku w Polsce wytworzył aż 358 kg odpadów komunalnych. Z roku na rok generujemy ich coraz więcej, co potwierdzają statystyki Głównego Urzędu Statystycznego. Tylko nieco ponad 25 proc. produkowanych odpadów trafia do recyklingu. 

Nie tylko osoby prywatne, ale również, a może przede wszystkim przedsiębiorcy mogą minimalizować ilość wytwarzanych odpadów. Jak to zrobić? Mogą uciec się do takich rozwiązań jak:

  • minimalizacja opakowań – niektóre produkty, jak owoce i warzywa, mogą być sprzedawane luzem, bezpośrednio ze skrzynek transportowych;
  • stosowanie pojemników przeznaczonych do wielokrotnego użytku;
  • stosowanie butelek zwrotnych – szklanych i plastikowych;
  • rezygnacja z opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych na korzyść materiałów, które są łatwe w recyklingu i bardziej ekologiczne;
  • stosowanie materiałów pochodzących z recyklingu w przedsiębiorstwie – do użytku pracowników oraz do produkcji;
  • rezygnacja ze zdobień na kartonowych opakowaniach – recykling takich kartonów jest prostszy;
  • rezygnacja z laminowania pudełek i wykorzystywania celofanu.

To tylko jedne z licznych propozycji dotyczących minimalizacji odpadów powstających w toku funkcjonowania przedsiębiorstwa. 

Transport i logistyka

W kontekście transportu i logistyki oraz ich wpływu na środowisko naturalne mówi się przede wszystkim o śladzie węglowym. Termin ten określa ogół emisji gazów cieplarnianych, jakie produkowane są przez daną osobę, firmę czy instytucję. Im mniejszy dystans, jaki produkt od producenta do docelowego odbiorcy musi przebyć, tym mniejszy ślad węglowy, co jest korzystne dla natury. 

Przedsiębiorcy, którzy dbają o ochronę środowiska, kontrolują swoją produkcję i minimalizują negatywny wpływ na otoczenie. Co prawda właściwie nie ma możliwości rezygnacji z transportu towarów pomiędzy magazynami, sklepami czy producentem, ale liczy się jego mądra organizacja. Wszędzie tam, gdzie można, warto jednorazowo transportować większą ilość produktów, co zmniejszy zanieczyszczenie. 

Wdrażanie zasad zrównoważonej produkcji

Jeśli chodzi o działalność firmową sprzyjającą ochronie środowiska, przykłady wskazują również na wdrażanie przez przedsiębiorców zasad zrównoważonej produkcji czy też produkcji ekologicznej. Proces tworzenia dóbr powinien być realizowany z naciskiem na zmniejszenie jego negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwa. Można w tym celu wdrażać inteligentne rozwiązania, które mają kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska przed zniszczeniem. 

Firmy produkcyjne muszą ograniczać emisję dwutlenku węgla, opracowując nowe sposoby optymalizowania produkcji i łańcucha dostaw. Te, które dbają o swój zrównoważony rozwój, ograniczają ilość odpadów przy produkcji czy emisję dwutlenku węgla. Sprzyja temu rozwój technologii przemysłu 4.0, wspieranych przez inteligentne rozwiązania brzegowe oraz przez sztuczną inteligencję. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
porady
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
Kieras
rok temu
Zawsze mnie zastanawiało dlaczego np. Do fabryki w Gliwicach gdzie produkują opla wozi się radia samochodowe z Bragi w Portugalii albo jogurty z Czeskiego Benešova do Lisbony w Portugalii czy Madrytu w Hiszpanii? Albo pomidory z Holandii do Hiszpanii. Nie wspominam już o takim transporcie, że wiezie się towar do innego kraju tylko po to żeby dostać na niego nowe dokumenty i jechać z nim z powrotem, np. Z Bielska Białej przez Włochy do Wrocławia.
Hehehe
rok temu
Bardzo ładnie ideologicznie. Splywa jak oliwa. I te wizerunkowe korzyści .
Ziuta
rok temu
Zrównoważony rozwój czyli równo z górki