Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Łukasik
Marcin Łukasik
|

Kolej próżniowa wjeżdża na nowe tory. "W połowie roku przedstawimy prototyp"

13
Podziel się:

Już latem tego roku w Warszawie ma stanąć model kolei magnetycznej. Będzie to prototyp tego, czym mamy się poruszać za wiele lat – docelowej kolei próżniowej. Spółka Hyper Poland walczy teraz o grant, który pozwoli jej zbudować tor i pojazd testowy w pełnej skali.

Hyper Poland stara się o grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Hyper Poland stara się o grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Materiały prasowe, Hyper Poland)

Model w skali 1:5 ma składać się z toru o długości 50 metrów i pojazdu (1,5 metra długości). Dzięki tym elementom będzie można pokazać jak działa przyspieszenie, lewitacja i hamowanie z wykorzystaniem m.in. autorskiego silnika liniowego.

W najbliższych dniach firma ma zacząć montaż elementów. Pieniądze na budowę modelu zebrano w ramach zbiórki equity crowdfundingowej (inwestorzy dostają udziały w formie tokenów).

W tym momencie Hyper Poland ma 230 tys. euro od 300 osób z 30 krajów. Jednocześnie spółka stara się o grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Zobacz także: Obejrzyj: Firmy powoli przechodzą transformację cyfrową. "30-37 proc. ma strategię"

- Ogłoszenie wyników ma nastąpić w maju. Jeśli okaże się, że decyzja będzie pozytywna, to zaczniemy budowę infrastruktury testowej w pełnej skali. Za pieniądze z grantu planujemy stworzyć tor o długości ponad pół kilometra, który powstanie na terenie ośrodka w Żmigrodzie – powiedział money.pl prezes Hyper Poland, Przemysław Pączek.

Ośrodek należy do Instytutu Kolejnictwa. Urząd oraz firma Hyper Poland podpisały w lipcu 2017 roku list intencyjny w sprawie współpracy.

Technologia hyperloop jest rozważana jako jedna z form komunikacji naziemnej przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przemysław Pączek przyznał w rozmowie z money.pl, że trwają rozmowy na ten temat.

- W tej chwili skupiamy się na fizycznym zademonstrowaniu naszej technologii. Projekt CPK i jego komponent kolejowy to zadania na tyle długofalowe, że istnieje realna szansa, że nasza technologia zostanie wprowadzona do eksploatacji przed ich powstaniem, co zwiększy szanse na jej wykorzystanie również w tym projekcie – wyjaśnia prezes Hyper Poland.

Superlotnisko w Baranowie na Mazowszu ma zostać otwarte w 2027 roku. Tymczasem do 2022 spółka Hyper Poland planuje zakończyć prace badawcze nad technologią magrail (300 km/h), który polega na zainstalowaniu na torze istniejącej kolei dodatkowego toru magnetycznego i silnika liniowego.

Dzięki temu po jednym torze będą mogły na zmianę poruszać się pojazdy na poduszce magnetycznej i kołowe pociągi konwencjonalne. Po zdobyciu wymaganych certyfikatów system magrail będzie mógł wejść do użytku w 2024 roku.

- W pierwszej kolejności system znajdzie zastosowanie do przewozów towarowych. Certyfikacja i homologacja dla przewozu pasażerów to bardziej skomplikowane i długotrwałe procesy – zaznacza Pączek.

Następnie firma chce stworzyć technologię hyperrail (600 km/h), czyli docelową kolej próżniową. Na początku ma ona przemieszczać się po już istniejących korytarzach transportowych, a później dobudowana zostanie do niej osobna infrastruktura. Ile to wszystko będzie kosztować?

- Szacujemy, że system magrail będzie kosztował ok. 6-8 mln EUR za km. To kwota porównywalna z kosztem budowy nowej autostrady. Przejście na system hyperrail to kolejne 10-12 mln EUR za km, czyli łącznie z poprzednimi nakładami - 16-20 mln EUR. To mniej niż połowa kosztów jakie szacują firmy amerykańskie dla hyperloopa budowanego w nowych korytarzach transportowych – wyjaśnia nam szef Hyper Poland.

Pierwsza w Polsce linia kolei próżniowej prowadzi śladem planowanej, ale nigdy niewybudowanej linii kolei dużych prędkości (KDP). Zdaniem ekspertów, to może oznaczać rezygnację z budowy KDP na rzecz znacznie tańszego i szybszego Hyperloopa. Według wstępnych wyliczeń kolej próżniowa może być nawet 2/3 tańsza niż szybka kolej.

- Nasz system jest całkowicie unikalny, wszystkie firmy konkurencyjne skupiają się od razu na budowie wersji próżniowej. Tylko my wdrażamy naszą technologię etapami – zaznacza Przemysław Pączek.

Na świecie działają dwa tory do hyperloopa. Oba w Stanach Zjednoczonych. Jeden mniejszy, w skali 1:2, drugi, pełnowymiarowy zbudowany na pustyni w Nevadzie

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
miki
5 lata temu
kolejny projekt, który nigdy nie będzie zrealizowany. taka polska specjalność.
JJ
5 lata temu
Tak pięknie jak z grafenem miało być i co? Wątpię żeby to się udało, nasi rządzący obojętnie z której opcji mają to gdzieś a prywatne fundusze potrzebują gwarancji szybkiego zysku.
Specjalista
5 lata temu
budowa tego typu instalacji na obecnych torach jest chora zbyt duże ryzyko katastrofy coś może znaleźć się na torach. przy takiej prędkości to podsypka spod torów będzie zabierana pędem powietrza będzie jak pociski. rozwali podwozie oraz tor magnetyczny natomiast budowa nowej infrastruktury to wykup terenu projekty itd potężne koszty. to nie przejdzie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
xxxxxx
3 lata temu
wszstko ok byle nie tak wyszlo jak z samochodem elektrycznym tylko sie mowi
Da cyt
5 lata temu
Porzadna inwestycje latwo byloby sfinansowac emitujac akcje/udzialy- kwestia porzadnego business planu i zwrotu dla inwestorow. Zdaje sie problemow bedzie za duzo, wrecz w Polsce bedzie to niewykonalne- prawnie, nie technicznie.
Karoling
5 lata temu
Póki jest budowany system ETCS to będą wypadki, ale nie będzie żadnej innowacji tak jak to się dzieje od ponad 20 lat w całej Europie.
ok
5 lata temu
A gdzie elektryczne auto? Co z grafenem? Mam nadzieję, że im się uda, ale niech nie biorą grantów rządowych bo im zaraz wsadzą politycznych do łupienia kasy.
Lol
5 lata temu
Glupota. Po co pociag ma jechac wiecej niz 250km/h? Jak on musi sie zatrzymac na stacjach posrednich co 50km. Przeciez jakby trzeba dojechac tylko z Warszawy do Krakowa czy do wroclawia to mozna leciec samolotem i nie potrzeba pociagu. Glownym celem pociagu jest to ze mozna go zatrzymac w 100 tys miastach po drodze i tez je skomunikowac przy okazji.