Pomysł na biznes: Magiczny dywan daje zabawę dzieciom i seniorom

- To pierwszy produkt w Polsce i na świecie, który połączył funkcję rozrywkową, rehabilitacyjną i edukacyjną - mówi o "Magicznym dywanie" Maciej Mazurkiewicz, współwłaściciel firmy Funtronic. Jego pomysł na biznes to interaktywne urządzenie z zestawem zabaw ruchowych dla dzieci lub osób starszych.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP money
Mieszko Rozpędowski

- To pierwszy produkt w Polsce i na świecie, który połączył funkcję rozrywkową, rehabilitacyjną i edukacyjną - mówi o "Magicznym dywanie" Maciej Mazurkiewicz, współwłaściciel firmy Funtronic. Jego pomysł na biznes to interaktywne urządzenie z zestawem zabaw ruchowych dla dzieci lub osób starszych. Produkt stworzyło dwóch inżynierów i specjalista od edukacji. W ciągu dwóch lat firma stała się liderem w swojej branży, a polski produkt jest dostępny na 10 europejskich rynkach.

Zobacz wcześniejsze odcinki programu "Pomysł na biznes".

Magiczny dywan jest urządzeniem projekcyjnym obsługiwanym za pomocą ruchu rąk i nóg. Jest ono przeznaczone do pracy z dziećmi w wieku szkolnym, a także do rehabilitacji dorosłych i seniorów. Jego podstawowa wersja kosztuje 9,5 tys. zł i zawiera pakiet 36 gier i zabaw o charakterze edukacyjnym. Głównymi klientami firmy są szkoły, ośrodki rehabilitacyjne praz domy spokojnej starości.

Urządzenie jest produkowane w Polsce, gdzie montowane są wszystkie jego komponenty. - Mamy małą fabrykę na obrzeżach Warszawy. Jako inżynierowie elektrycy, cieszymy się, że możemy produkować w Polsce i że polski przemysł elektroniczny ciągle żyje - mówi Maciej Mazurkiewicz.

Przedsiębiorstwem zarządza trzech wspólników. W firmie pracuje 20 osób.

Skąd pomysł na taki biznes? - Z miłości do dzieci. Spotkaliśmy się we trzech w 2014 roku. Wiedzieliśmy, że urządzenia interaktywne są wykorzystywane w edukacji, ale nauczyciele boją się z nich korzystać - opowiada współwłaściciel. - Postanowiliśmy stworzyć produkt, który będzie łatwy w obsłudze, którego nauczyciele nie będą się obawiali, a który będzie wnosił coś konkretnego w sam proces edukacji. I tak powstał Magiczny dywan - dodaje.

Koszt pierwszej inwestycji wyniósł 200 tys. zł. Były to środki wspólników przeznaczone na stworzenie prototypu. - Później okazało się, że dalej nie ruszymy i potrzebujemy więcej pieniędzy. Udało nam się uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 200 tys. euro. To wystarczyło na uruchomienie produkcji - wylicza Mazurkiewicz.

Dodatkowe wymagania? - Przy tego rodzaju produktach najważniejsze jest bezpieczeństwo, dlatego musieliśmy spełnić kilka norm, w tym normę jakości ISO 9001, która jest niezbędna przy produkcji takich urządzeń - tłumaczy współwłaściciel firmy.

Początek działalności? - Na początku myśleliśmy, że będziemy to sprzedawać sami. Odwiedziliśmy kilka szkół, entuzjazm był ogromny. Była to nowość, wszyscy chcieli tego używać i natychmiast montować. Szybko jednak zorientowaliśmy się, że sami nie damy rady ze sprzedażą przy tak małej firmie. Zaczęliśmy szukać partnerów. Udało nam się pozyskać pierwszych dystrybutorów w Polsce i to z nimi zaczęliśmy sprzedaż - opowiada Maciej Mazurkiewicz.

Według niego największy problem w prowadzeniu tego typu działalności jest z jednej strony ciągłość dostaw i produkcji, a z drugiej strony dbanie o przepływy finansowe.

Konkurencja? - Na początku wchodziliśmy na dziewiczy rynek. Nasz produkt był nowy, nie było żadnej konkurencji. Oczywiście rynek nie lubi próżni i widzimy teraz coraz więcej podróbek z Chin, które pojawiają się na rynku, natomiast my cały czas wygrywamy jakością i treściami - tłumaczy założyciel.

Głównym sposobem dotarcia do klientów w tym biznesie jest marketing szeptany oraz działania reklamowe dystrybutorów.

W 2015 roku firma sprzedała ok. 100 sztuk swojego urządzenia. W 2016 roku - już ponad 1,5 tys. sztuk. Obrót firmy w ubiegłym roku przekroczył 8 mln zł. W ciągu dwóch lat Funtronic stał się liderem w swojej branży.

- Bardzo zależy nam na rozwoju eksportu. W tej chwili mamy dystrybutorów w Europie w 10 krajach. Są to m.in. Niemcy, Holandia, Francja, Belgia czy Szwecja - wylicza Mazurkiewicz. Polskie urządzenie jest też wykorzystywane nietypowych miejscach i celach. Jednym z nich jest uatrakcyjnianie rejsów po Morzu Śródziemnym pasażerom statków Costa.

Plany na przyszłość firmy to poszerzenie rynków sprzedaży. Właściciele chcą wyjść poza Europę i eksportować swój produkt do USA._ _

_ Prowadzisz ciekawą działalność gospodarczą? Napisz: mieszko.rozpedowski@grupawp.pl _

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują