CCC z miliardową stratą. Spółka podsumowała pandemiczny rok
Zamknięcie sklepów na kilka miesięcy odbiło się na wynikach CCC. Obuwnicza grupa zanotowała potężną stratę za 12 pandemicznych miesięcy. Ponad 30-procentowy spadek sprzedaży sklepowej nadrabiała w internecie. Roczny raport sprawił niemałe zamieszanie na giełdzie.
Większość największych polskich spółek już dawno ma za sobą podsumowanie wyników finansowych 2020 roku. Część jednak, tak jak CCC, pokazuje wyniki za dwanaście miesięcy, ale nie pokrywające się z rokiem kalendarzowym. Dlatego dopiero teraz poznaliśmy pełny raport.
Największy polski producent butów potwierdza, że w handlu pandemia mocno namieszała. Już dawno wyniki CCC nie były tak słabe. Spółka nie może się pochwalić zyskiem. Zamiast tego ma prawie miliard złotych straty.
Z działalności kontynuowanej ma dokładnie 988,9 mln zł straty wobec 19,8 mln zł zysku rok wcześniej. Po uwzględnieniu także działalności, którą CCC zaprzestało, straty są jeszcze większe - sięgają 1 mld 279,7 mln zł.
Deweloperzy zdumieni Polskim Ładem. PiS strzela sobie w stopę?
To efekt m.in. słabszej sprzedaży. Spółka przed COVID-19 przyzwyczaiła do poprawy przychodów. Tym razem spadły o 142 mln zł i wyniosły 5 mld 638,6 mln zł. To głównie efekt zamknięcia na wiele miesięcy sklepów stacjonarnych. Ich wyniki spadły w porównaniu z poprzednim rokiem o 33 proc. Częściowo udało się to zbilansować blisko 70 proc. wzrostem sprzedaży przez internet.
"Rozwój kanału online pozostawał naszym priorytetem, zarówno w odniesieniu do uruchamiania i skalowania nowych platform sprzedaży, jak i rozwoju logistyki e-commerce. Na koniec 2020/21 roku w Grupie CCC funkcjonowało 70 platform sprzedaży internetowej, działających w 17 krajach" - wylicza prezes Marcin Czyczerski w liście do akcjonariuszy.
Podkreśla, że aż 16 witryn zadebiutowało właśnie w minionym roku, włączając w to m.in. uruchomienie ccc.eu i DeeZee na nowych rynkach.
"Jednym z najważniejszych projektów związanych z rozwojem e-commerce było uruchomienie nowego centrum logistycznego w Zielonej Górze oraz jego dalsza rozbudowa, które zwielokrotniły dotychczasowe zdolności wysyłkowe i możliwość składowania" - wskazuje prezes CCC.
Coraz większe znaczenie dla grupy CCC w segmencie e-commerce ma marka eobuwie.pl, która w 2020 roku zanotowała 2,4 mld zł przychodów ze sprzedaży.
Na publikację raportu czekali m.in. inwestorzy z warszawskiej giełdy. Ich pierwsza reakcja była jednoznacznie negatywna. Akcje w pierwszych minutach środowej sesji poleciały w dół. Kurs w najgorszym momencie był 8 proc. na minusie. Z każdą godziną jednak nastroje się poprawiały i około godziny 15:00 strata była już tylko 1-procentowa.