Cyfrowy Polsat postawił się pandemii. Imperium Zygmunta Solorza z rosnącymi zyskami
Wiele branż notuje wyraźne pogorszenie wyników od momentu wybuchu pandemii koronawirusa. Cyfrowy Polsat może się jednak pochwalić progresem. Medialny gigant kontrolowany przez biznesmena Zygmunta Solorza od początku roku wypracował 816 mln zł zysku.
Miliarder Zygmunt Solorz jest jednym z tych polskich biznesmenów, którzy względnie suchą stopą przechodzą przez koronawirusowy kryzys. Świadczą o tym choćby notowania akcji kontrolowanej przez niego grupy Cyfrowy Polsat, które są na poziomie sprzed wybuchu pandemii.
Względną odporność na kryzys widać w najnowszych wynikach finansowych. Z raportu kwartalnego opublikowanego we wtorek wynika, że Cyfrowy Polsat tylko w trzecim kwartale zarobił na czysto 345,9 mln zł. To o ponad 100 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku.
Czytaj więcej: Polska gospodarka nie jest najbardziej odporna na kryzys. Druga fala COVID-19 wyhamuje odbicie
Poprawę na poziomie zysków widać też w podsumowaniu pierwszych dziewięciu miesięcy tego i poprzedniego roku. Cyfrowy Polsat zarobił 816,7 mln zł w porównaniu z 786,8 mln zł poprzednio.
Druga fala kryzysu. Ekspert mówi, ile nas będzie kosztować
Motorem wzrostu zysku, jak podkreśla zarząd w raporcie, "była przede wszystkim pozytywna dynamika wzrostu przychodów, wsparta m.in. przejęciem Grupy Interia i stabilnymi przychodami detalicznymi przy ostrożnym zarządzaniu stroną kosztową w dobie niepewności wywołanej epidemią koronawirusa".
Przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych wyniosły w trzecim kwartale 1 mld 623,8 mln zł i pozostały na zbliżonym poziomie do ubiegłorocznych, pomimo wynikającej ze stanu epidemii COVID-19 m.in. silnej negatywnej presji na wpływy choćby z roamingu (do Cyfrowego Polsatu należy m.in. operator sieci komórkowej Plus).
Polsat wskazuje na wzrost przychodów z tytuły reklamy związany głównie z konsolidowaniem wyników przejętej Grupy Interia. Dodatkowo na plus były przychody z rozliczeń międzyoperatorskich, będące wynikiem wzrostu liczby połączeń telefonicznych wykonywanych w okresie epidemii.
Czytaj więcej: RPP budowała napięcie, a efektów brak. Znamy za to nowe prognozy PKB i inflacji
Warto zauważyć, że oprócz korzyści z przejęcia Interii, Cyfrowy Polsat musiał przez to ponieść dodatkowe koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. W skali roku są wyższe o 8,7 mln zł, czyli o 4,4 proc. W sumie mowa o 208 mln zł.
Cyfrowy Polsat chwali się ponad 3-procentowy wzrostem liczby świadczonych usług. Łączna liczba klientów, którym grupa świadczy usługi w modelu kontraktowym, wyniosła 5 mln 570 tys.
Cała grupa Polsat na koniec trzeciego kwartału miała prawie 25-procentowy udział w oglądalności i 28-procentowy udział w rynku reklamy telewizyjnej.