Emilewicz o 'Wybieram 590': Moda na polskie produkty zaczyna się rozpędzać

Moda na dobre polskie produkty zaczyna się powoli rozpędzać, co widać w szczególności w branży spożywczej, ale za nią mogą podążać kolejne sektory, oceniła minister rozwoju Jadwiga Emilewicz w trakcie debaty eksperckiej "Miliardy zostające w Polsce - znaczenie patriotyzmu konsumenckiego dla polskiej gospodarki", organizowanej w ramach kampanii społecznej "Wybieram 590 - sobota dla Polski". Agencja ISBnews jest partnerem medialnym akcji.

Obraz

"Aplikację [na smartfony] Pola ma 0,5 mln użytkowników, co pokazuje, jak duże jest zainteresowanie pochodzeniem produktów. Moda na dobre i polskie zaczyna się powoli rozpędzać. Możemy powiedzieć to np. o branży spożywczej, gdzie produkty są bardzo dobrej jakości. To, co możemy zrobić w kwestii patriotyzmu gospodarczego, to wykonać pracę w pozostałych branżach. Polska jest największym eksporterem mebli - wyprzedzamy już Niemców, nie tylko Włochów" - powiedziała Emilewicz podczas debaty.

Minister przypomniała wyniki badania Grant Thornton, według którego każde przesunięcie zakupów o 1% z grupy towarów i usług zakupionych wyprodukowanych za granicą przez niepolską firmę do grupy towarów i usług wyprodukowanych w kraju przez polską firmę oznaczałoby pozostanie w Polsce dodatkowo prawie 6,6 mld zł.

Wskazała, że dobrym kierunkiem jest wpieranie przedsiębiorców i ułatwianie inwestycji.

"Warto inwestować w patentowanie, licencjonowanie, opracowywanie wyższej wartości dodanej produktów" - dodała.

"To, co państwo może zrobić w promowaniu patriotyzmu gospodarczego, to również udzielać ulg na badania i rozwój, na co nakłady są rekordowe w tym roku - widać to w statystykach GUS. Mamy duży wzrost w MŚP wydatków na badania i rozwój, więcej w sektorze prywatnym niż publicznym" - podkreśliła Emilewicz.

Przypomniała, że ważną rolę we wsparciu ekspansji zagranicznej firm - w sprzedaży i inwestycjach - pełnią instytucje z Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) - wymieniła w tym kontekście Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) oraz Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH).

Jak podkreśliła członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej Patrycja Klarecka,"patriotyzm gospodarczy to jest możliwość udostępnienia klientom polskich produktów".

"85% naszego asortymentu są to polskie produkty, wyprodukowane w Polsce. Jest to zgodne z trendami i wynika z potrzeb naszych klientów. Obecnie 87% ludzi w Polsce woli wybierać polskie produkty i dbamy o to, by produkty polskie na naszych stacjach były obecne" - powiedziała Klarecka podczas debaty.

"Nasz segment detalu powiększa się, współpraca z polskimi producentami się zacieśnia. Uważam, że współpraca z polskimi firmami napędza polską gospodarkę. I stąd duży sukces naszej marki" - dodała.

Autorzy raportu Grant Thornton ocenili, że "ponieważ konsumpcja krajowych produktów i usług przynosi gospodarce wyższy 'zwrot' niż konsumpcja dóbr z importu, należy stwarzać polskim firmom dogodne warunki prawne i instytucjonalne, by nie przenosili produkcji za granicę".

W ramach kampanii społecznej "Wybieram 590 - sobota dla Polski" w najbliższą sobotę, 7 grudnia, odbędzie się akcja #sobotadlaPolski. Organizatorzy inicjatywy "Wybieram 590 - sobota dla Polski" zachęcają, żeby w tę sobotę podczas zakupów zwracać uwagę na pochodzenie produktów i wybierać krajowe towary oraz usługi.

"W ramach trwającej kampanii edukacyjnej inspirujemy do kupowania produktów, których kod kreskowy zaczyna się od cyfr 590. W większości przypadków są to towary wyprodukowane w Polsce lub związane z naszym rynkiem. Chcąc mieć pełną gwarancję polskiego pochodzenia towaru, warto dodatkowo sprawdzić nazwę i miejsce jego produkcji. Tylko wtedy zyskamy pewność, że jest to w pełni krajowy produkt, a poprzez jego zakup wspieramy naszą gospodarkę" - powiedział jeden z pomysłodawców projektu "Wybieram 590 - sobota dla Polski" Artur Niewrzędowski, cytowany w komunikacie.

W projekt zaangażowały się największe polskie przedsiębiorstwa oraz rodzime sieci sklepów, które dzięki spójnej identyfikacji i hashtagowi w mediach społecznościowych (#wybieram590 i #sobotadlaPolski) zyskają możliwość zakomunikowania swojego udziału w akcji i promowania dnia z polskimi produktami i usługami.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują