Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Marka firmowana przez Joannę Krupę zarobiła miliony. Chce szyć więcej w Polsce

2
Podziel się:

Przychody z promowanej przez Joannę Krupę marki bielizny Esotiq wzrosły w 2019 roku do 180 mln zł. Spółka chce zwiększyć produkcję w kraju i poszukuje polskich producentów. Stawia na model franczyzowy, poza dużymi galeriami.

Twarzą marki, współwłaścicielką i dyrektorem kreatywnym marki Esotiq jest modelka Joanna Krupa.
Twarzą marki, współwłaścicielką i dyrektorem kreatywnym marki Esotiq jest modelka Joanna Krupa. (East News)

Od 2011 roku twarzą marki Esotiq (producent bielizny) jest modelka Joanna Krupa. Nie tylko promuje ją, ale też jest współwłaścicielką i dyrektorem kreatywnym. W środę spółka podała, że w 2019 roku zysk netto wyniósł prawie 4 mln zł.

Zysk był jednak o 33 proc. mniejszy niż rok wcześniej, co wynika głównie z odpisów aktualizacyjnych. Natomiast przychody wzrosły o 16 proc. i wyniosły prawie 180 mln zł. Esotiq & Henderson więcej sprzedaje, ale z każdej zainkasowanej złotówki zostaje firmie na czysto nieco mniej pieniędzy. Pokazuje to marża brutto na sprzedaży, która w 2019 roku spadła z 64 do 62 proc. To oznacza, że z zakupów, na które klientka wydała 100 zł, firma po uwzględnieniu kosztów zarabia około 62 zł.

Firma ponad dwie trzecie swoich kolekcji produkuje w Chinach, w Polsce natomiast tylko 5 proc. – Bardzo chętniej produkowalibyśmy więcej w Polsce i cały czas poszukujemy producentów na miejscu, bo daje nam to też większą elastyczność w zamówieniach – powiedział podczas telekonferencji z dziennikarzami Krzysztof Jakubowski, wiceprezes zarządu Esotiq & Henderson.

Zobacz także: Trend tak szybko się nie zmieni. Anna Szmeja pewna pozycji galerii handlowych

Wpływ COVID-19

Przedstawiciele spółki poinformowali, że w 2020 roku spodziewają się spadku sprzedaży na poziomie 15 proc., czyli nieco mniejszego, niż niektórzy w gracze w branży odzieżowej. Podkreślili też, że są zadowoleni ze sprzedaży internetowej, chociaż nie podali danych za 2020 rok.

– Nie będę snuł spekulacji z jakiego powodu, ale bielizna cieszyła się bardzo dużą popularnością (w czasie lockdownu – red). Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży internetowej – powiedział Adam Skrzypek, prezes zarządu Esotiq.

Część salonów franczyzowych sieci Esotiq była otwarta w okresie lockdownu, ponieważ są zlokalizowane poza centrami handlowymi. Jednak ich udział w sprzedaży do połowy kwietnia był nieznaczny. W 2020 sieć chce rozwijać e-commerce.
W przypadku sklepów stacjonarnych stawia na salony franczyzowe.

– Po lockdownie widać sytuację, gdzie największe galerie handlowe mają problem z ruchem, a sklepy, które są umiejscowione w mniejszych miejscowościach, przy ulicach radzą sobie lepiej. Atutem konstrukcji sieci jaką posiadamy jest dwie trzecie franczyz, z których większość zlokalizowana jest poza galeriami lub w małych galeriach handlowych w średnich i mniejszych miastach. Wydaje się , że budowa takiej struktury sieci w czasach pandemii czy kryzysu może być dużym plusem – powiedział prezes. W 2020 rok sieć chce to otworzyć 11 nowych salonów.

Po wybuchy pandemii i zamrożeniu gospodarki spółka zredukowała o około 30 proc. zakupy towaru na sezon jesień-zima 2020. Podjęła negocjacje z wynajmującymi dotyczące poziomów czynszów oraz zwiększenie wsparcia sprzedaży w kanale e-commerce.

Esotiq uruchomił też aplikację mobilną, dzięki której można dobrać biustonosz bez wychodzenia z domu. Aplikacje wspomagają krótkie filmiki z udziałem Sandy Kubickiej, drugiej obok Joanny Krupy modelki promującej markę.

Spółka Esotiq jest notowana na warszawskiej giełdzie. Od początku roku jej notowania spadły o 30 proc., podobnie jak innych spółek z branży odzieżowej. Z uwagi na specyficzną sytuację na rynku Esotiq nie wypłaci dywidendy za 2019 rok, choć utrzymuje, że jest spółką dywidendową.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

wiadomości
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
aj jaj jaj
4 lata temu
A te 5% w Polsce to polega na doszywaniu etykietek.
dfs
4 lata temu
z metkami made in china