Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PAIH: Projekt Polskie Mosty Technologiczne wchodzi do Rosji, Norwegii i Ukrainy

1
Podziel się:

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) mogą ubiegać się o dofinansowanie o maksymalnej wartości 200 tys. zł w formule pomocy de minimis na opracowanie i wdrożenie strategii ekspansji zagranicznej w ramach projektu Polskie Mosty Technologiczne (PMT) Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) na rynki Rosji, Norwegii i na Ukrainę do 28 maja br. W maju PAIH uruchomi również nabór dotyczący ekspansji na rynki Algierii, Egiptu i RPA, zaś w czerwcu - Indonezji, Korei Południowej i Singapuru. 

PAIH: Projekt Polskie Mosty Technologiczne wchodzi do Rosji, Norwegii i Ukrainy

Kierownik biura handlowego PAIH w Kijowie Karol Kubica, wskazał, że polski sektor MŚP jest bardzo zainteresowany działalnością biznesową na Ukrainie, a Polska jest jednym ze strategicznych partnerów handlowych dla Ukrainy - drugim (po Rosji) w kontekście eksportu i czwartym - importu (za FR, Niemcami i Chinami). Podkreślił jednocześnie, że ukraiński rząd przygotowuje i realizuje szereg ułatwień dla biznesu, gdyż m.in. gospodarka Ukrainy potrzebuje innowacji we wszystkich sferach, poczynając od awangardowego podejścia do zarządzania firmami.

"Dla polskiego biznesu jest to duża szansa na dostarczenie nowoczesnego sprzętu i maszyn do zakładów produkcyjnych oraz technologii. Jesteśmy przekonani, że oferta grantobiorców programu Polskie Mosty Technologiczne może mieć duży potencjał na tamtejszym rynku" - powiedział Kubica, cytowany w komunikacie.

"Duże powodzenie i perspektywy na rynku ukraińskim mają również branże: rolno-przemysłowa, IT, transportowa, medyczna, kosmetyczna, meblarska, automotive oraz chemia spożywcza i gospodarcza" - dodał.

Kierownik biura PAIH w Moskwie Wojciech Kolignan, oceniając perspektywy rynku rosyjskiego, wskazał, że rosyjskie firmy najchętniej robią biznes z polską branżą odzieżową, motoryzacyjną i budowlaną, a interesującymi sektorami dla polskich firm są również branża meblarska i farmaceutyczna.

"Meble polskich producentów postrzegane są jako dobro luksusowe. Natomiast polskie firmy farmaceutyczne myślące o podboju rynku rosyjskiego mogą skorzystać z preferencyjnych warunków do lokowania produkcji np. w Moskwie, Sankt-Petersburgu, czy Kaliningradzie" - powiedział Kolignan.

Kolignan podkreślił, że wejście na rynek rosyjski to możliwość ekspansji na cały obszar Euroazjatyckiej Unii Celnej (Armenia, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan, Rosja).

Jak podaje PAIH, szansą dla polskiego biznesu w Norwegii są innowacje i OZE.

"Norwegia stawia na innowacje i zielone technologie. Dotyczy to wszystkich projektów realizowanych w ramach branż priorytetowych: offshore i maritime, produkcji ryb i owoców morza, jak i dostarczania energii. [...] Aby odnieść sukces na norweskim rynku, polskie firmy powinny znać uwarunkowania prawne, oferować wysokiej jakości usługę lub produkt i opracować strategię wejścia. Muszą też rozumieć różnice kulturowe w biznesie oraz przygotować się na działania długofalowe mające na celu zdobycie zaufania partnera norweskiego" - powiedziała kierownik ZBH Oslo Martalena Madej, cytowana w komunikacie.

W 2018 roku w trzech rundach projektu PMT złożono 254 wniosków, a w 2019 roku agencja zorganizowała nabór do PMT dla przedsiębiorców zainteresowanych działalnością w Australii, Izraelu i Indiach.

"PMT składa się z etapu krajowego i zagranicznego. Nabór i pierwszą ocenę wniosków poprzedza seminarium informacyjne dla przedsiębiorców. Kolejnym krokiem są warsztaty nt. specyfiki rynku docelowego, tworzenia strategii ekspansji którą grantobiorcy przetestują i wdrożą na rynku zagranicznym w asyście Zagranicznych Biur Handlowych i pracowników PAIH. Okres realizacji projektów przez firmy nie może przekroczyć dziewięciu miesięcy, a grant może osiągnąć 100% wydatków kwalifikowanych" - podano także.

Projekt Polskie Mosty Technologiczne jest realizowany w latach 2018-2023 i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach III Osi priorytetowej Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach, Działanie: 3.3. Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Łączna wartość wparcia dla firm wyniesie ponad 176,5 mln zł.

Misją PAIH jest zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz zasięgu i dynamiki internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez zagraniczne biura handlowe (ZBH) na całym świecie.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
Ada
5 lata temu
To program dla paihu i ich tzw. ekspertów, ktorzy z reguly żadnego biznesu za granicą nie robili. Dwudniowe szkolenia o wartosci 30 tys. Zl. Kto bierze te pieniadze? Bo dla firm ten program nie ma żadnej wartości dodanej