Przewozy PKP Cargo spadły o 10,2% r/r do 8 mln ton w październiku

Grupa PKP Cargo przewiozła na krajowym rynku łącznie 8 mln ton towarów w październiku 2020 r. (-10,2% r/r), a praca przewozowa grupy wyniosła 2,1 mld tkm (-8,2% r/r), podała spółka.

Obraz

"Grupa PKP Cargo w październiku 2020 roku przewiozła na krajowym rynku łącznie 8 mln ton towarów (-10,2% r/r), a praca przewozowa grupy wyniosła 2,1 mld tkm (-8,2% r/r). Co istotne tendencja spadkowa rok do roku nie objęła segmentu strategicznego w strategii grupy PKP Cargo. Mowa o przewozach intermodalnych, które nie tylko w październiku wzrosły r/r aż o 10,6%, ale także stanowią już prawie 20% udziału w pracy przewozowej grupy" - czytamy w komunikacie.

"Nasza spółka, podobnie jak inni przewoźnicy masowi, odczuwa i jeszcze długo będzie odczuwać skutki spadku zapotrzebowania na węgiel. Mix energetyczny w naszym kraju zmierza ku dalszemu ograniczaniu produkcji energii z węgla kamiennego, a zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii. Ten proces przebiega nawet znacznie szybciej niż wynikało to z prognoz rynkowych jeszcze kilka lat temu. Dlatego tym intensywniej musimy zabiegać o zwiększanie przewozów innych ładunków, głównie intermodalnych. Cieszy to, że na tym polu mamy coraz większe sukcesy, gdyż nasza oferta jest coraz lepsza dla klientów" - dodał prezes Czesław Warsewicz, cytowany w komunikacie.

Według spółki, w październiku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce pozostawał nadal w trendzie spadkowym r/r, a dynamika spadku ukształtowała się na poziomie -3,2% r/r (wobec -0,8% r/r we wrześniu, -3,5% r/r w sierpniu, -10,8 % r/r w lipcu, czy -8,4% r/r w czerwcu 2020 roku). Wolumen przewozu w wartościach bezwzględnych wyniósł w październiku br. 20,4 mln ton, tj. był o 0,7 mln ton mniejszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, równocześnie piąty raz z rzędu zwiększył się względem poprzedniego miesiąca (+5,8% m/m).

Wykonana w październiku przez wszystkie firmy praca przewozowa zmniejszyła się r/r do poziomu 4,8 mld tkm (-2,6% r/r). Równocześnie szósty już miesiąc z rzędu odnotowano wzrost pracy przewozowej w ujęciu miesiąc do miesiąca (+3,7% m/m). W sumie w okresie styczeń-październik br. przetransportowano 178,8 mln ton towarów (-9,3% r/r). Natomiast wykonana przez kolej praca przewozowa wyniosła 41,8 mld tkm (-9,4% r/r).

"Choć w wartościach bezwzględnych wolumen przewozu w październiku był najwyższy od początku 2020 roku zarówno w ujęciu masy towarowej, jak i w zakresie zrealizowanej przez kolej pracy przewozowej, to w stosunku do wyników wrześniowych widać wyhamowanie procesu odbudowy rynku" - czytamy w komunikacie.

Wpływ na tę tendencję miała epidemia COVID-19 oraz założenia polityki klimatycznej (ograniczające rynkowy popyt na przewozy w najważniejszych grupach towarów masowych). Po wrześniu, który przyniósł wyraźną poprawę tempa odbicia w przemyśle (wolumen produkcji przemysłowej w Polsce zwiększył się o 5,7% r/r), w październiku produkcja przemysłowa w Polsce wzrosła o 1% r/r oraz o 3,2% m/m (tu głównie za sprawą korzystnej różnicy dni roboczych). Natomiast dynamika produkcji budowlano-montażowej w październiku zanotowała spadek o 5,9% r/r.

W ujęciu masy towarowej przewozy Grupy PKP Cargo zwiększyły się miesiąc do miesiąca o 5,6 proc. Dużą dynamikę wzrostu względem poprzedniego miesiąca można także zauważyć w pracy przewozowej Grupy (+5,9% m/m). W październiku Grupa PKP Cargo odnotowała zwiększone m/m przewozy m.in.: węgla kamiennego (+6,7%), rudy i pirytów (+37,5%), innych artykułów chemicznych (+19,9%), drewna i wyrobów (+27,5%), kamienia, żwiru i wapna (+1,8%) oraz nawozów sztucznych (+13,4%).

Grupa PKP Cargo w sumie w ciągu dziesięciu miesięcy 2020 roku przewiozła na krajowym rynku 69,2 mln ton towarów (-17,2% r/r), a praca przewozowa wykonana w tym czasie wyniosła 17,5 mld tkm (-16,7% r/r).

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2019 r. miała 4,78 mld zł skonsolidowanych przychodów.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec
Polska śpi na zapasach. Świat właśnie walczy o ten surowiec