PZPM: Rejestracje nowych autobusów spadły o 58,3% r/r w sierpniu

Krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 68 nowych autobusów w sierpniu 2020 r., co oznacza spadek o 58,3% r/r, wynika ze wstępnej analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), przygotowanej na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Obraz

"W sierpniu 2020 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie tylko 68 nowych autobusów (-95 szt. /-58,3% r/r), co oznacza powrót do wyników z początku pandemii. To zaskakujący zwrot po wydawałoby się zmierzającej ku normalizacji sytuacji w czerwcu i lipcu. W poprzednim miesiącu - w lipcu - zarejestrowano jeszcze o 23 egzemplarze więcej nowych autobusów niż w czerwcu (+16,5% m/m). Teraz mamy odwrót od tej tendencji i spadek o 58% m/m. Możliwe, że częściowo na słabe rezultaty ostatniego miesiąca miał wpływ sezon wakacyjny. Przypomnijmy, że od lipca ub.r. zaznaczało się dwucyfrowe hamowanie rynku, chociaż z wysokiego poziomu i rezultat z sierpnia ub. (163 szt. po spadku o 27,6% r/r z rekordowego wyniku 228 szt. w sierpniu 2018r.) wydaje się teraz wysoki. Od poziomu rejestracji osiągniętego w analogicznym miesiącu dwóch ostatnich, bardzo dobrych lat (2018-2019), dzieli nas przepaść. Zbliżyliśmy się za to do wyniku z ostatnio najsłabszego 2012 roku, kiedy w ósmym miesiącu zarejestrowano tylko 64 szt. - po
hamowaniu rynku wtedy po dobrej koniunkturze związanej z wcześniejszymi przygotowaniami w 2011 r. do Euro 2012 r." - czytamy w komunikacie.

Na słaby sierpniowy wynik złożyły się "minusy" we wszystkich segmentach funkcjonalnych, co należy uznać za negatywny znak. Najgłębszy spadek zanotowaliśmy w strategicznej dla rynku kategorii autobusów miejskich z rezultatem 11 rejestracji, co oznacza spadek o 78 szt. r/r (-87,6%). Nieco mniejszy "minus" mieliśmy wśród autokarów -7 szt. (-58,3%) do poziomu 5 szt. W kategorii międzymiastowej nie przybył żaden autobus wobec 5 szt. rok wcześniej. W sierpniu br. stosunkowo najlepsza sytuacja panowała wśród minibusów. W ostatnim miesiącu odnotowaliśmy w tym segmencie 52 rejestracje (-5 szt. /-8,8% r/r), wymienia PZPM.

W okresie styczeń-sierpień br. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 927 nowych autobusów. W ciągu ostatniego miesiąca różnica w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. zwiększyła się do 887 szt. r/r (-48,9%), podczas gdy jeszcze po lipcu wynosiła 792 szt. r/r (-48%), a po czerwcu - 848 szt. r/r (-55%). Do tego głębokiego spadku - poza oczywiście pandemią koronawirusa - przyczyniły się bardzo dobre wyniki z pierwszej połowy ub.r., a szczególnie rekordowe rezultaty osiągnięte od kwietnia do czerwca 2019 r., podano także.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Paraliż komunikacyjny w USA. Tysiące odwołanych lotów i skok cen
Paraliż komunikacyjny w USA. Tysiące odwołanych lotów i skok cen
Argentyna ma budżet na 2026 rok. To pierwszy sukces Mileia w Kongresie
Argentyna ma budżet na 2026 rok. To pierwszy sukces Mileia w Kongresie
Chiński przemysł pod presją. Zyski firm gwałtownie spadają
Chiński przemysł pod presją. Zyski firm gwałtownie spadają
Wall Street: Spokojny koniec tygodnia po serii rekordów S&P 500
Wall Street: Spokojny koniec tygodnia po serii rekordów S&P 500
Szaleństwo ze srebrem. Kurs galopuje, przyspieszył przez święta
Szaleństwo ze srebrem. Kurs galopuje, przyspieszył przez święta
Demografia. Fatalny trend w Polsce się utrzymuje. Zaskakujące dane o ślubach
Demografia. Fatalny trend w Polsce się utrzymuje. Zaskakujące dane o ślubach
Była elektrociepłownia, będą hotele. Inwestor z pozwoleniem na budowę
Była elektrociepłownia, będą hotele. Inwestor z pozwoleniem na budowę
Ciężarówki z drewnem niszczą lokalne drogi. Gminy chcą zmian
Ciężarówki z drewnem niszczą lokalne drogi. Gminy chcą zmian
Leki na odchudzanie zmieniają rynek. Producenci żywności reagują
Leki na odchudzanie zmieniają rynek. Producenci żywności reagują
Jak długo trwa budowa domu? Trzy metody do własnego dachu nad głową
Jak długo trwa budowa domu? Trzy metody do własnego dachu nad głową
Niemieccy giganci zwalniają na potęgę. Koszty idą w miliardy euro
Niemieccy giganci zwalniają na potęgę. Koszty idą w miliardy euro
Koniec Santandera, początek Erste. Co to oznacza dla klientów?
Koniec Santandera, początek Erste. Co to oznacza dla klientów?