Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|
aktualizacja

Rowery miejskie za podatki. Gminy płacą 3 tys. zł na rower rocznie

29
Podziel się

Notowany na warszawskiej giełdzie Nextbike Polska wydał miliony na nowe rowery. Wygrywa przetarg po przetargu i zgarnia coraz większe pieniądze od gmin. Użytkownicy bezpośrednio prawie nie płacą. Większość pokrywają ich podatki.

Stacji z rowerami przybywa w polskich miastach
Stacji z rowerami przybywa w polskich miastach (Shutterstock.com, Angelina Dimitrova)
bDHIGGqd

Nextbike Polska zawarł z komunikacją miejską w Katowicach kolejną umowę na utrzymanie wdrożonego w 2018 roku systemu wypożyczalni rowerów miejskich. Obejmie 39 istniejących stacji oraz rozbudowę systemu o 21 dodatkowych stacji - podała spółka w piątek. Nextbike zapewni minimum 482 rowerów. Spółka otrzyma za to od miasta 1,63 mln zł netto.

To kolejna z serii umów jakie Nextbike podpisuje rok po roku. Rowery Nextbike jeżdżą już po 47. miastach w Polsce. Swój udział w rynku firma szacuje na 80 proc.

bDHIGGqf

Sezon 2019 roku firma ma zamiar otworzyć z 23 tys. rowerami - podaje w raporcie rocznym. W ubiegłym roku Nextbike obsługiwał 16,6 tys. sztuk. Większość z nich w Warszawie (32 proc.), gdzie funkcjonują pod nazwą Veturillo. Kolejne najważniejsze dla Nextbike miasta to Łódź (9 proc. rowerów) i Poznań (7 proc.).

Zobacz też: Rower elektryczny w leasingu. Alternatywny środek transportu dla przedsiębiorców

Przychody w ubiegłym roku wyniosły 60,8 mln zł. W przeliczeniu na jeden udostępniany rower daje to 3,7 tys. zł. Jak informuje spółka, tylko sporadycznie płacą ich użytkownicy.

bDHIGGql

W ubiegłym roku aż 78 proc. przychodów pochodziło z budżetów gmin. Daje to 2,9 tys. zł na rower od gmin rocznie. Wpłaty użytkowników to tylko 2 proc. Reszta to reklamy na rowerach (8 proc. przychodów) i opłaty od stacji prywatnych (7 proc.), tj. np. od sklepów, czy stacji benzynowych, które chcą, żeby ludzie częściej zatrzymywali się w ich pobliżu.

Mimo tak dużych przychodów w przeliczeniu na rower - było nie było gdyby gmina za te pieniądze kupiła mieszkańcom rowery to byłyby drogie modele - Nextbike Polska miała w ubiegłym roku stratę netto. Wyniosła 292 tys. zł.

Spółka wskazuje na powód - duże inwestycje. Przystąpiła do realizacji zawartych umów o uruchomienie do marca 2019 systemów miejskich, liczących łącznie ok. 6,2 tys. rowerów. Wzrosły przy okazji koszty bieżącego serwisowania i relokowania rowerów, a także ich przechowywania w zimie.

bDHIGGqm

Spółka uruchomiła w ubiegłym roku nowe systemy w Częstochowie, Koszalinie, Sosnowcu, Zielonej Górze, Koninie i Chorzowie. Otwierała też stacje prywatne dla PKN Orlen oraz pierwszy system za granicą w Turku (Finlandia). Przybywało rowerów w Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Gliwicach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

bDHIGGqG
giełda
wiadomości
KOMENTARZE
(29)
xxl
2 lata temu
Taniej by wyszło kupić 1000 rowerów i poustawiać je w różnych miejscach i kto ma ochotę wsiada i jedzie.A tak jak zwykle ktoś robi kasę za nasze podatki .
arkanoego
2 lata temu
polski biznes: straty straty straty... ciekawe kto tam kręci lody?
ton
2 lata temu
Fajnie, tylko, że na chodnikach parkują samochody, chodnikami jadą właśnie te rowery, chodnikami mkną teraz hulajnogi. Ludzie nie maja gdzie chodzić czy to ktoś bierze pod uwagę ? Chodniki dla pieszych czy zmotoryzowanych na dwóch kółkach ?
bDHIGGqH
jas
2 lata temu
Kolejny fajny sposób na nabijanie kasy z publicznych pieniędzy
3000 zł za ro...
2 lata temu
Rowery tej klasy kosztują 700-800 zł w detalu, 400-500 zł w hurcie. Za 3000 zł rocznie można kupić ok. 6 rowerów. Gdyby zatem ustawić rowery w mieście beż żadnej firmy (na sezon wiosna-lato-jesień czyli ok. 8 miesięcy), to nawet gdyby każdy rower (średnio) funkcjonował tylko 6 tygodni, zanim byłby zepsuty lub skradziony, to i tak byłoby taniej. A po kilku latach rozkradanie rowerów i tak by się skończyło.
...
Następna strona