Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|
aktualizacja

Rowery miejskie za podatki. Gminy płacą 3 tys. zł na rower rocznie

29
Podziel się:

Notowany na warszawskiej giełdzie Nextbike Polska wydał miliony na nowe rowery. Wygrywa przetarg po przetargu i zgarnia coraz większe pieniądze od gmin. Użytkownicy bezpośrednio prawie nie płacą. Większość pokrywają ich podatki.

Stacji z rowerami przybywa w polskich miastach
Stacji z rowerami przybywa w polskich miastach (Shutterstock.com, Angelina Dimitrova)

Nextbike Polska zawarł z komunikacją miejską w Katowicach kolejną umowę na utrzymanie wdrożonego w 2018 roku systemu wypożyczalni rowerów miejskich. Obejmie 39 istniejących stacji oraz rozbudowę systemu o 21 dodatkowych stacji - podała spółka w piątek. Nextbike zapewni minimum 482 rowerów. Spółka otrzyma za to od miasta 1,63 mln zł netto.

To kolejna z serii umów jakie Nextbike podpisuje rok po roku. Rowery Nextbike jeżdżą już po 47. miastach w Polsce. Swój udział w rynku firma szacuje na 80 proc.

Sezon 2019 roku firma ma zamiar otworzyć z 23 tys. rowerami - podaje w raporcie rocznym. W ubiegłym roku Nextbike obsługiwał 16,6 tys. sztuk. Większość z nich w Warszawie (32 proc.), gdzie funkcjonują pod nazwą Veturillo. Kolejne najważniejsze dla Nextbike miasta to Łódź (9 proc. rowerów) i Poznań (7 proc.).

Zobacz też: Rower elektryczny w leasingu. Alternatywny środek transportu dla przedsiębiorców

Przychody w ubiegłym roku wyniosły 60,8 mln zł. W przeliczeniu na jeden udostępniany rower daje to 3,7 tys. zł. Jak informuje spółka, tylko sporadycznie płacą ich użytkownicy.

W ubiegłym roku aż 78 proc. przychodów pochodziło z budżetów gmin. Daje to 2,9 tys. zł na rower od gmin rocznie. Wpłaty użytkowników to tylko 2 proc. Reszta to reklamy na rowerach (8 proc. przychodów) i opłaty od stacji prywatnych (7 proc.), tj. np. od sklepów, czy stacji benzynowych, które chcą, żeby ludzie częściej zatrzymywali się w ich pobliżu.

Mimo tak dużych przychodów w przeliczeniu na rower - było nie było gdyby gmina za te pieniądze kupiła mieszkańcom rowery to byłyby drogie modele - Nextbike Polska miała w ubiegłym roku stratę netto. Wyniosła 292 tys. zł.

Spółka wskazuje na powód - duże inwestycje. Przystąpiła do realizacji zawartych umów o uruchomienie do marca 2019 systemów miejskich, liczących łącznie ok. 6,2 tys. rowerów. Wzrosły przy okazji koszty bieżącego serwisowania i relokowania rowerów, a także ich przechowywania w zimie.

Spółka uruchomiła w ubiegłym roku nowe systemy w Częstochowie, Koszalinie, Sosnowcu, Zielonej Górze, Koninie i Chorzowie. Otwierała też stacje prywatne dla PKN Orlen oraz pierwszy system za granicą w Turku (Finlandia). Przybywało rowerów w Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Gliwicach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(29)
giełdziarz
5 lata temu
akcje były notowane po 140zł za sztuke a teraz 80zł i mocny trend spadkowy mogą zaliczyć 10zł lub niżej he he
tua
5 lata temu
Jeszcze żebym wiedziała, jak ten rower wypożyczyć, odpiąć. To zbyt skomplikowane dla niektórych.
oli
5 lata temu
ale czy wypożyczenie roweru nie kosztuje? więc kto wtedy zarabia: miasto czy ta firma? Bo jak miasto to część tych kosztów najmu rowerów się zwraca. A jeśli się nie mylę w tej cenie jest inwestycja w stacje dokujące i chyba naprawa roweru jeśli ulegnie uszkodzeniu... Cóż rodacy nie szanują rzeczy. Wypadałoby w artykule podać konkretne koszty jakie poniesiono żeby taki rower stanął.
Ufo
5 lata temu
Nie ma dróg rowerowych i dla skuterów !jeśli są jakieś kawałki to rowerzyści jadą na czołówkę
Gość
5 lata temu
Taka bieda w Polsce że ludzi na rowery już nawet nie stać?
...
Następna strona