Ursus traci licencję. Koniec z autobusami i trolejbusami tej marki

Kultowa polska marka traktorów ograniczy się głównie do produkcji maszyn rolniczych. Rynek zweryfikował jej marzenia o produkcji autobusów miejskich. Ursus już nawet stracił licencję. Dzięki niej mógł produkować m.in. autobusy elektryczne.

Ursus odpuszcza autobusy i stawia na segment rolniczy.Ursus odpuszcza autobusy i stawia na segment rolniczy.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Travelarz, (CC BY-SA 3.0 PL)
Damian Słomski

Zarząd Ursusa podsumował wyniki 2020 roku. Potężne straty i długi źle wróżą, ale na razie władze firmy nie wywieszają białej flagi. Choć z części wcześniejszych ambitnych planów muszą zrezygnować i wracają do korzeni - czyli produkcji maszyn dla rolnictwa.

Ursus poinformował o otrzymaniu wypowiedzenia umowy licencyjnej zawartej z firmą Invest-Mot. Dzięki niej Ursus mógł korzystać z dokumentacji technicznej autobusów (m.in. wodorowych, elektrycznych, z silnikiem diesla, hybrydowych) i trolejbusów, które miał produkować na szeroką skalę.

Same władze Ursusa przyznają, że ostatnio firma nie korzystała z licencji, bo produkcja autobusów i trolejbusów była zawieszona. A przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu firma roztaczała wizje produkcji tysięcy autobusów miejskich.

Wygrywała nawet kolejne przetargi w dużych miastach, ale rynek dość szybko zweryfikował te marzenia, które okazały się bardzo kapitałochłonne.

Emerytura bez podatku. Ekspert ocenia odważny pomysł

Zarząd Ursusa podkreśla jednak, że w dokumencie wypowiedzenia licencji wskazano, iż w dalszym ciągu jest możliwa współpraca z Invest-Mot w zakresie produkcji autobusów i trolejbusów, ale już nie z logiem Ursusa, lecz ewentualnie na zlecenie innych firm.

"Działalność grupy kapitałowej Ursus w perspektywie kolejnych okresów zostanie oparta przede wszystkim na rozwoju linii agro, tj. na produkcji ciągników i maszyn rolniczych oraz na projekcie zeroemisyjnego samochodu dostawczego (kontynuacja projektu ELVI), jak również na produkcji specjalistycznych kontenerów" - czytamy w komunikacie.

Biznesowo spółka w dalszym ciągu będzie koncentrowała się w Dywizji Dobre Miasto - na produkcji pras i przyczep oraz realizacji zagranicznego kontraktu na dostawę ponad tysiąca przyczep, zaś w Dywizji Lublin na produkcji ciągników.

Wybrane dla Ciebie
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025