VW Poznań planuje 2 mld zł inwestycji, mniejsze zapotrzebowanie na personel

Volkswagen Poznań zainwestuje w swoje zakłady 2 mld zł w 2019 i 2020 r., podała spółka. Jednocześnie poinformowała, że zapotrzebowanie na personel w wyniku robotyzacji i cyfryzacji spadnie do grudnia 2020 r. o około 750 miejsc pracy.

Obraz

"Tylko w 2019 i 2020 roku inwestycje w nowe hale, maszyny i urządzenia wyniosą 2 mld zł. W czerwcu oddano do użytku nową halę logistyczną. Kolejny kluczowy etap zakończy się w połowie przyszłego roku wraz z uruchomieniem rozbudowanej hali spawalni. Obecnie w tym obszarze montowanych i programowanych jest 450 robotów, których zadaniem będzie wykonywanie powtarzalnych procesów produkcyjnych. Dzięki unowocześnieniu tego obszaru poziom automatyzacji procesu budowy karoserii zwiększy się z 42 do blisko 80%" - czytamy w komunikacie.

Modernizacja zakładów jest konieczna, aby dotrzymać kroku rosnącej konkurencji w przemyśle motoryzacyjnym i zmianom technologicznym, podkreśla spółka.

"By zapewnić przyszłość i zwiększyć konkurencyjność naszych zakładów, konieczna jest trwała poprawa produktywności, efektywności kosztowej i konsolidacja procesów produkcyjnych. Oznacza to, że w najbliższych latach skupimy się na wyrównaniu poziomu automatyzacji w naszych zakładach, by sprostać najwyższym światowym standardom" - powiedział prezes Jens Ocksen, cytowany w komunikacie.

To wiąże się z dostosowaniem struktury zatrudnienia. Dotyczy to zarówno stanowisk produkcyjnych, jak i administracyjnych, wskazano.

"Reasumując, zapotrzebowanie na personel w wyniku robotyzacji i cyfryzacji spadnie do grudnia 2020 r. o około 750 miejsc pracy. By restrukturyzacja przebiegła w sposób społecznie odpowiedzialny stosuje się różne instrumenty: przekwalifikowanie pracowników do wykonywania nowych zadań, przejście na emeryturę i fluktuacja. Bazując na istniejącym systemie ocen, spółka zarządzać będzie umowami na czas określony oraz umowami tymczasowymi" - czytamy dalej.

Jednocześnie polityka rekrutacyjna dotycząca wolnych stanowisk pracy skierowana będzie w pierwszej kolejności do pracowników firmy, zwłaszcza tych, którzy mają umowy na czas określony.

"Volkswagen Poznań jest i pozostanie największym pracodawcą w Wielkopolsce. Obecnie świadomie inwestujemy w modernizację i nowe technologie, aby zapewnić stabilną przyszłość dla ludzi i zakładów. Obejmuje to również dostosowanie kosztów Volkswagen Poznań do warunków i perspektyw rynkowych" - powiedziała członek zarządu ds. personalnych i organizacji Jolanta Musielak.

"Związek zawodowy Solidarność reprezentuje w Volkswagen Poznań 7 500 pracowników, co stanowi 70% całej załogi. Postęp i inwestycje są gwarancją przyszłości dla naszych zakładów i zatrudnionych pracowników, nie mamy tu wątpliwości. Dzięki dialogowi oraz odpowiedzialnej i stanowczej polityce związku nie stoimy dzisiaj przed faktem zwolnień dla stałej załogi. Naszym celem jest zabezpieczenie miejsc pracy nie tylko dzisiaj, ale i w przyszłości. Pracodawca na nasz wniosek m.in. zagwarantował odpowiednie środki na przygotowanie pracowników do pracy na nowych stanowiskach - mówimy tu o 15 mln zł na przekwalifikowanie w perspektywie do 2021 roku" - dodał przewodniczący Związku OM NSZZ Solidarność Volkswagen Poznań Piotr Olbryś.

Robotyzacja i automatyzacja oznacza konieczność przygotowania pracowników do obsługi nowych urządzeń oraz przekwalifikowania ich do pracy na nowych stanowiskach.

"Już od jesieni 2018 spółka szkoli i przygotowuje pracowników do nowych funkcji. Do tej pory Centrum Szkoleniowo-Treningowe Volkswagen Poznań przeszkoliło już blisko 450 pracowników, którzy zyskali nowe kwalifikacje i kompetencje. Dotyczy w szczególności osób, które do tej pory zajmowały stanowiska manualnego spawania i zgrzewania. W związku ze zmianą procesu produkcyjnego, w rozbudowanej hali spawalni przejmą oni zadania operatorów maszyn i urządzeń. Łączna kwota środków przewidziana na przekwalifikowanie, szkolenia i przygotowanie do nowej roli pracowników wyniesie blisko 15 mln zł" - czytamy dalej.

Jednocześnie firma wzmacnia swoje kompetencje w zakresie rozwoju pojazdów. Oznacza to większe zapotrzebowanie na specjalistów w obszarach R&D, konstrukcji pojazdu i Process Center (obszar wspierający dział zakupów VWAG). W perspektywie najbliższego roku zatrudnienie w tych działach znajdzie blisko 30 pracowników.

Spółka deklaruje też kontynuację współpracy w zakresie szkolnictwa zawodowego i z uczelniami wyższymi. We wrześniu i październiku uczniowie klas zawodowych w ZS1 w Swarzędzu i ZSP we Wrześni oraz studenci studiów dualnych na Politechnice Poznańskiej rozpoczną kolejny rok nauki i połączą wiedzę teoretyczną z doświadczeniem zawodowym i pracą w Volkswagen Poznań, podano także.

Volkswagen Poznań to największy producent samochodów w Polsce. W 2018 r. taśmy produkcyjne opuściło 266 819 samochodów, w tym VW Caddy 161 035 szt. (Poznań, Swarzędz), VW T6: 29 880 szt. (Poznań, Swarzędz), VW Crafter 66 889 szt. (Września), MAN TGE 9 015 szt. (Września). Spółka daje zatrudnienie ponad 11 tys. osób w 4 zakładach produkcyjnych.

Wybrane dla Ciebie
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu