Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PSPA: Fundusz Dróg Samorządowych uderzy w rozwój ekoloicznego transportu

0
Podziel się:
PSPA: Fundusz Dróg Samorządowych uderzy w rozwój ekoloicznego transportu

CNG i LNG powinny zostać wyłączone z ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS), której pierwsze czytanie odbywa się dziś w Sejmie, ponieważ w przeciwnym razie ich cena wzrośnie nawet o 10%, wynika z opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Zahamuje to rozwój infrastruktury i uderzy w polskie samorządy, które zainwestowały w ekologiczną komunikację miejską, a projektowane zmiany są też sprzeczne z celami określonymi w innych rządowych dokumentach, podano także.

"W opinii PSPA, projektowana ustawa jest kolejnym przejawem niezrozumiałego marginalizowania niskoemisyjnych paliw gazowych, co w obliczu nawet projektowanej ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych, jest działaniem kontrproduktywnym. Jeśli bowiem zgadzamy się, że są to paliwa niskoemisyjne, to nie możemy robić wszystkiego, by ich znaczenie zmarginalizować" - powiedział Maciej Mazur z PSPA cytowany w komunikacie.

Debatę publiczną zdominowała informacja o dodatkowej opłacie dla indywidualnych użytkowników, całkowicie pomijając inny ważny obszar, jakim jest transport publiczny oparty o paliwa gazowe, podano także.

"Jak bowiem czytamy w art. 32 ust. 1.3 projektu Ustawy, stawka w przypadku paliw gazowych wynosić ma 369,69 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 4 i 5" - czytamy również.

PSPA postuluje, by ustawodawca zrewidował podejście do paliw gazowych. Opłata drogowa nie powinna dotyczyć sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG), które również służą do napędzania pojazdów silnikowych. Miałoby to podwójny sens - stymulowałoby rozwój tych paliw względem droższych i bardziej emisyjnych, podano także.

"W obecnej formie, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które zainwestowały w niskoemisyjne autobusy, po raz kolejny stają się poszkodowane. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych również traktuje je po macoszemu" - dodał Mazur.

Tabor komunikacji miejskiej na CNG, użytkowany przez polskie samorządy liczy 500 pojazdów, a punktów tankowania jest 27, podało za Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych Stowarzyszenie.

Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych przewiduje utworzenie Funduszu, zasady jego działania, a także ustalenie zasad współfinansowania ze środków publicznych zadań na drogach publicznych zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Według projektu ustawy, który trafił pod obrady Sejmu, opłata paliwowa wzrośnie o 20 groszy na litrze paliwa. Projektodawcy szacują, że będzie to 4-5 mld zł rocznie, z czego połowa trafi do FDS.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)