"Absurd". Prezes LOT-u mówi o unijnych przepisach, Brzoska komentuje

Polskie Linie Lotnicze LOT będą miały w tym roku 350 mln zł dodatkowych kosztów z powodu unijnych regulacji dotyczących emisji CO2 i tankowania specjalnego paliwa lotniczego - szacuje prezes firmy Michał Fijoł. Jak tłumaczy, to mniej więcej tyle, ile wyniesie w tym roku marża przewoźnika. Do słów Fijoła odniósł się prezes Inpostu Rafał Brzoska.

"Absurd". Prezes LOT-u mówi o unijnych przepisach, Brzoska komentuje"Absurd". Prezes LOT-u mówi o unijnych przepisach, Brzoska komentuje
Źródło zdjęć: © Adobe Stock, East News | Adam Burakowski, Przemyslaw Szablowski
Tomasz Sąsiada

- Z danych rynkowych z ostatnich 30 lat wynika, że marża linii lotniczych w naszej części świata wynosiła 3 proc. Trzy procent z szacowanych 10-11 mld zł obrotu PLL LOT w tym roku to jest właśnie około 300-350 mln zł. Tyle wydamy w tym roku na obowiązki wynikające z regulacji środowiskowych - stwierdził w czwartkowej rozmowie z serwisem wnp.pl prezes LOT-u Michał Fijoł.

Jak wyjaśnił, firma poniesie około 100 mln zł kosztów w związku z wprowadzonym od początku tego roku unijnym obowiązkiem tankowania specjalnego, zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) - na razie udział takiego paliwa musi stanowić 2 proc. ogółu tankowanego przez danego przewoźnika paliwa. Z kolei 250 mln zł będzie kosztował w tym roku LOT zakup certyfikatów za emisję CO2. - To daje nam 350 mln zł dodatkowych kosztów w tym roku, które wynikają z nowych regulacji - skomentował prezes LOT.

Były premier o zagrożeniach dla Polski. "Przygotować się na najgorsze"

Brzoska: Europa będzie miała coraz większy problem z konkurencyjnością

"Europa będzie miała coraz większy problem z konkurencyjnością, jeśli nie zmieni podejścia vs reszta świata" - napisał w serwisie X prezes Inpostu Rafał Brzoska, odnosząc się do słów Fijoła. "Tu widoczny absurd uderzający w europejskich przewoźników lotniczych, gdzie ci latający z i do Europy z automatu nie są objęci tymi regulacjami, przez co mają na poziomie kosztów na start łatwiej" - stwierdził.

Od tego roku przewoźnicy muszą stosować paliwo lotnicze z domieszką 2 proc. SAF produkowanego na przykład ze zużytego oleju kuchennego. Problem w tym, że jest go jak na lekarstwo, więc ceny poszybowały.

- Wymóg Unii Europejskiej dotyczący 2-proc. domieszki SAF w paliwie lotniczym zdołał podnieść koszty, ale nie przyczynił się do tego, aby zwiększyć jego produkcjęostrzegał w połowie roku Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA.

źródło: wnp.pl, X, money.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują