Armatorzy unikają Cieśniny Ormuz. Konflikt eskaluje

W obliczu eskalacji konfliktu między Izraelem a Iranem, niektórzy armatorzy decydują się omijać strategiczną Cieśninę Ormuz. To kluczowy szlak dla światowego handlu ropą, a jego zablokowanie może wpłynąć na globalne ceny energii.

Cieśnina OrmuzCieśnina Ormuz
Źródło zdjęć: © Getty Images | Getty Images
Przemysław Ciszak

Rosnące napięcia między Izraelem a Iranem sprawiły, że armatorzy zaczynają unikać kluczowego szlaku naftowego przez Cieśninę Ormuz - pisze CNBC.

To ważny punkt tranzytowy dla ropy i gazu, a jego zablokowanie może znacząco wpłynąć na globalne rynki energetyczne.

Jakob Larsen z Bimco zauważa, że choć większość statków nadal korzysta z tego szlaku, niepewność rośnie. Wzrost stawek frachtowych i wynagrodzeń załóg w obliczu zagrożeń militarnych jest dodatkowym czynnikiem wpływającym na decyzje armatorów.

Pomimo rosnących kosztów frachtu, niektórzy armatorzy jednak decydują się na ryzyko przepływu przez strefy konfliktu.

Jak zauważa Peter Tirschwell z S&P Global Market Intelligence, podobne zagrożenia w regionie Morza Czerwonego już wcześniej zmusiły przewoźników do zmiany tras. Obecna sytuacja w Cieśninie Ormuz może prowadzić do podobnych decyzji, co wpłynie na globalny handel morski.

Cieśnina Ormuz: Kluczowy Punkt Globalnego Handlu

Cieśnina Ormuz, łącząca Zatokę Perską z Morzem Arabskim, jest jednym z najważniejszych szlaków morskich na świecie. Przez ten wąski przesmyk przepływa około 20% światowej ropy naftowej, co czyni go strategicznym punktem dla globalnej gospodarki. Każde zakłócenie w tym regionie może prowadzić do gwałtownych wzrostów cen surowców energetycznych.

Cieśnina Ormuz
Cieśnina Ormuz © Licencjodawca | money.pl, wp.pl

Region Cieśniny Ormuz jest często areną napięć międzynarodowych. Ostatnie konflikty między Izraelem a Iranem zwiększyły ryzyko blokady cieśniny, co mogłoby sparaliżować transport ropy i gazu. Iran wielokrotnie groził zamknięciem cieśniny, co wywołuje obawy o stabilność dostaw surowców energetycznych na świecie.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Wyłączono komentarze
Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli. Dlatego, w poczuciu odpowiedzialności za ochronę przed dezinformacją, zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl