Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Bezpieczeństwo pieszych wizytówką GZM

0
Podziel się:

Podstawą przygotowania dobrych regulacji jest konsultowanie ich na wczesnym etapie prac z interesariuszami, których zmiany mają dotyczyć. W taki sposób mają być opracowywane wytyczne do projektowania przestrzeni miast Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii, po której poruszają się piesi. GZM to ponad 2 mln mieszkańców aż 41 gmin.

Bezpieczeństwo pieszych wizytówką GZM
(Shutterstock.com)

We wrześniu odbyło się pierwsze spotkanie warsztatowe, w czasie którego dyskutowano nad kształtem dokumentu „Standardy dostępności ruchu pieszych w miastach i gminach Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii”. W prace włączyli się urzędnicy, architekci, przedstawiciele NGO, seniorzy oraz przedstawiciele różnorodnych grup interesariuszy. „Przestrzeń w miastach powinna być przyjazna i bezpieczna dla wszystkich” – mówi Jacek Woźnikowski, dyrektor Departamentu Rozwoju i Współpracy w GZM. Bezpieczeństwo jest punktem wyjścia we wszystkich działaniach podejmowanych przy opracowywaniu standardów.

Mówiąc o mobilności z reguły mamy na myśli transport publiczny, rowery, ostatnio również hulajnogi. W tym wszystkim często niestety zapominamy o tym, że najwięcej podróży wykonujemy pieszo. Pieszym jest każdy z nas. Opracowując wspólne standardy dla infrastruktury pieszej, chcielibyśmy przede wszystkim zwrócić uwagę władz miejskich, aby przestrzeń wspólna zachęcała do chodzenia. W miastach nie brakuje dobrze zorganizowanych miejsce, ale również zdarzają się takie, które wykluczają pieszych, a szczególnie osoby z niepełnosprawnościami lub seniorów – dodaje Jacek Woźnikowski

Piesi przed samochodami

Niedostosowanie infrastruktury do potrzeb pieszych skutkuje tym, że są oni niezadowoleni z warunków, w których na co dzień funkcjonują. Szczególnie istotne jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni wspólnej dopasowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów i dzieci.. Ograniczenie komfortu poruszania się po mieście pieszych i rowerzystów spowodowane jest w wielu miejscach dominacją samochodów. „Przez długi czas polityka większości polskich miast skierowana była na poprawę infrastruktury samochodowej, ponieważ to właśnie auta były uważane za najszybszy i najlepszy środek transportu. Stąd rowerzyści, a zwłaszcza piesi, zostali nieco w cieniu” – tłumaczy Grzegorz Wójkowski, prezes Stowarzyszenia Bona Fides, które opracowuje dokument dla Metropolii.

Miasta wprowadzają standardy

Dziś standardy ruchu pieszych ma około 10 polskich miast bardzo zróżnicowanych pod względem wielkości. Mają je m.in. Konin, Lublin, Wrocław i Warszawa. Miasta widzą po kolejnym sezonie jaki potencjał mają współdzielone środki transportu, ale widzą też problemy jakie generują. Przestrzeń dla pieszych nie powinna być ograniczana przez rozrzucone hulajnogi, chodniki na których parkują samochody, brak wystarczająco długo palących się zielonych świateł na przejściach i niedoświetlenie chodników. Piesi powinni czuć się w mieście bezpiecznie i swobodnie.

Różne grupy interesariuszy

Otwarcie się na tym etapie prac na różne grupy interesariuszy wynika z dotychczasowych doświadczeń GZM w opracowywaniu polityki senioralnej. W tej chwili wstępna wersja dokumentu konsultowana jest z pracownikami urzędów i jednostek organizacyjnych odpowiadającymi między innymi za infrastrukturę drogową i przestrzeń publiczną w miastach. Dokument będzie dostępny na stronie internetowej, tak aby nie tylko urzędy, NGO czy wyspecjalizowane instytucje zabrały głos, ale także sami mieszkańcy. Dokument powinien powstać przed końcem 2019 roku.

Za opracowanie dokumentu odpowiada Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides z Katowic. GZM tworzy 41 miast i gmin, w których mieszka 2,3 mln osób. Została powołana

infrastruktura
bezpieczeństwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)