Jak z perspektywy globalnego lidera dostarczającego technologie organizacjom i osobom prywatnym ostatnie półtora roku zmieniło rynek druku?
Wyróżniłbym tutaj 3 punkty. Przede wszystkim wraz z przeniesieniem pracy z biur do domów na pewno zauważyliśmy wzrost zainteresowania tak zwanymi drukarkami domowymi – takie urządzenie było często niezbędnym narzędziem pracy jak i nauki. Druga zmiana to na pewno wzrost internetowego kanału sprzedaży. Oczywiście wzrost e-commerce widzieliśmy już od dawna i odpowiednio rośliśmy także w tym kanale, ale na pewno ten skok przez ostatnie 6 miesięcy znacząco przyspieszył. Ostatnie to już globalny trend – czyli większe zainteresowanie usługami subskrypcji, w tym też druku.
Eksperci twierdzą, że pandemia stanowiła nie tyle rewolucję, co zadziałała na zasadzie szkła powiększającego, przyspieszając procesy obserwowane od jakiegoś czasu – np. praca zdalna. Czy biznes potwierdza tę obserwację?
Trzymając się tego porównania, powiedziałbym, że była to bardzo duża soczewka. Trzeba pamiętać, że pandemia sprawiła, że zmieniliśmy sposób funkcjonowania z dnia na dzień. Zgodzę się, że wiele procesów było już w pewnym stopniu widocznych. W HP jeszcze przed pandemią mieliśmy rozbudowane możliwości pracy zdalnej – w tym oczywiście narzędzi niezbędnych do pracy z domu. Rewolucja polegała na tym, że potrzeba pracy zdalnej w bardzo krótkim czasie dotknęła większości osób pracujących w biurach – tych lepiej, jak i nieco gorzej, do tego przygotowanych.
Jakie nowe (lub odświeżone, w innych odsłonach) potrzeby pojawiły się na rynku? Z jakimi technologicznymi wyzwaniami mierzą się organizacje i osoby prywatne?
Na początku pandemii firmy musiały, praktycznie z dnia na dzień, odpowiednio wyposażyć swoich pracowników, przygotowując ich do pracy zdalnej. Aby zapewnić ciągłość operacji biznesowych skupiono się przede wszystkim na tworzeniu ergonomicznych przestrzeni roboczych, dostarczaniu laptopów, wyświetlaczy, zestawów słuchawkowych i innego typu sprzętów. Z biegiem czasu priorytety uległy jednak zmianie – aktualnie to bezpieczeństwo jest absolutnym numerem jeden dla firm.
Ponadto, możemy również zaobserwować, że branża druku przeżywa obecnie ponowny rozkwit. Rośnie też liczba inwestycji w drukarki, które spełniają wymagania pracy z domu. Co więcej, wiele gospodarstw domowych przeszło od posiadania jednego komputera stacjonarnego dla rodziny do laptopa dedykowanego prawie każdemu mieszkańcowi gospodarstwa domowego. Dotyczy to nie tylko notebooków firmowych z pracy, ale także dodatkowych laptopów do nauki w domu dla dzieci czy studentów.
Od lat na rynku obserwujemy stale rozwijającą się kategorię "produkt jako usługa" – Saas, PaaS i wiele innych. Jak działania HP wpisują się w ten trend?
Rozwiązania z zakresu "produkt jako usługa" są od lat wdrażane w środowiskach korporacyjnych. Usługi zarządzania drukiem i oferty Daas to usługi wybierane przez wiele firm. Pracownicy ogromnie cenią sobie wygodę tych ofert i chcieliby korzystać z podobnych modeli również w domu. Klienci szukają takiej samej łatwości w obsłudze również w zakresie swoich technologii. Dlatego uruchomiliśmy naszą usługę subskrypcji Instant Ink, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów.
Czym jest Instant Ink i na jakich zasadach działa?
To usługa subskrypcji tuszu. Zamiast kupować kartridże możemy wybrać pakiet stron odpowiedni do naszych potrzeb i nie martwić się, że zabraknie nam tuszu w najmniej pożądanym momencie. Sama usługa jest bardzo elastyczna – możemy zmienić lub anulować pakiet z miesiąca na miesiąc.
Jakie korzyści płyną z korzystania z Instant Ink?
Sama usługa jest dla mnie rewolucyjna, bo niweluje nieprzyjemne doświadczenie, które może pojawić się podczas eksploatacji drukarki, a mianowicie brak tuszu, który zazwyczaj kończy się w najgorszym momencie, w dodatku, kiedy pod ręką nie ma zapasowego. Dzięki subskrypcji Instant Ink taka sytuacja już nigdy nie będzie miała miejsca. Automatycznie wyślemy tusz zanim poprzedni się skończy.
Jak uruchomienie tej usługi wpisuje się, w dobie hasła "think before you print", w zrównoważony rozwój i działania proekologiczne?
Wraz z usługą Instant Ink wprowadzamy też system HP+. Można powiedzieć, że to taki upgrade naszej drukarki. Jedną z zalet systemu HP+ jest ekologiczne podejście do drukowania. HP z każdą wydrukowaną stroną wspiera fundacje chroniące lasy i sadzące drzewa. Dodatkowo już od paru lat podejmujemy działania przybliżające nas do zrównoważonego rozwoju. Jednym z nich jest recycling wkładów z tuszem i tonerem. W subskrypcji Instant Ink wraz z paczką z tuszami wysyłamy klientom przedpłaconą kopertę, w której mogą odesłać do nas zużyte kartridże, a my je odpowiednio zrecyklingujemy.
Co oznacza "inteligentny system drukowania" w usłudze HP+?
To składowa kilku funkcji, która zachodzi na poziomie systemowym. Usługa umożliwia połączenie drukarki z chmurą zwiększając tym samym bezpieczeństwo połączenia i użyteczność drukowania mobilnego. Oprócz tego możemy skorzystać ze wspomnianej już usługi subskrypcji dostając jednocześnie 6 miesięcy okresu próbnego, otrzymujemy dodatkowe funkcje aplikacji mobilnej HP Smart oraz dodatkowy rok gwarancji producenta (czyli 2 lata – bo mówimy tu o gwarancji producenta, a nie o rękojmi).
Z jednej strony ¾ konsumentów zwraca uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju przy zakupach, z drugiej chcemy mieć najlepszy możliwy sprzęt. Czy potrzeba tutaj kompromisu?
Nie, w przypadku HP kompromisy nie są potrzebne. Opracowujemy i tworzymy wszystkie nasze urządzenia z myślą o zrównoważonym rozwoju. Wiele naszych laptopów i drukarek jest produkowanych z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, a ich odsetek rośnie. HP projektuje również nowe opakowania i stale je udoskonala, aby konsumenci mogli ponownie je wykorzystać lub poddać recyklingowi. Jednocześnie sukcesywnie i konsekwentnie zmniejszamy objętości naszych opakowań.
Cyberbezpieczeństwo jest ostatnimi czasy odmieniane przez wszystkie przypadki, a w usłudze HP+ promowana jest inteligentna łączność poprzez chmurę. Czy osoby pracujące zdalnie mogą obawiać się o bezpieczeństwo?
Drukarki są z pewnością źródłem zagrożeń, z czego często korzystają cyberprzestępcy. Dlatego w środowisku drukowania korporacyjnego bezpieczeństwo jest kluczowe, a floty drukarek są zabezpieczane różnymi środkami. Używając drukarek domowych, często jednak zapominamy o tym, że są one częścią większego ekosystemu. Dzięki zabezpieczeniom zintegrowanym z ofertą HP+, HP przenosi standardy bezpieczeństwa znane z korporacji do prywatnych mieszkań. Takie kompleksowe podejście czyni nas niekwestionowanym pionierem w segmencie druku.
Zrównoważony rozwój i działania proekologiczne, praca zdalna, cyberbezpieczeństwo – jakie są przewidywania dotyczące przyszłości druku?
Zakładam dalszą popularyzację usług subskrypcyjnych. Użytkownicy będą chcieli płacić za ilość stron, które drukują w danym momencie i mieć możliwość elastycznego wyboru swoich pakietów z miesiąca na miesiąc.
Poza tym oczekiwałbym również zmian w samych urządzeniach. Drukarki, które można nazwać SMART – same wykrywają Wi-Fi, naprawiają błędy bez interwencji użytkownika i w których zadania są całkowicie zautomatyzowane. Mam nadzieję, że również w tym zakresie będziemy mogli pokazać zaktualizowane rozwiązania, które spełnią codzienne potrzeby naszych klientów.
Czy "po pandemii" – kiedykolwiek to będzie – będziemy wracali do utartych wcześniej schematów, czy rzeczywistość wypracowana podczas lockdownów zostanie z nami na dłużej?
Ciężko mi wypowiadać się na temat wszystkich schematów, które zmieniły się podczas pandemii. Moim zdaniem do utartych wcześniej praktyk ciężko będzie wrócić w 100%. Model pracy zdalnej, przykładowo, będzie cały czas z nami tylko zmieni się bardziej w model hybrydowy.
*Michał Chęcielewski – Z HP związany od 3 lat, obecnie pełni funkcję Category Managera, odpowiedzialnego za kategorię produktową drukarek domowych HP. Wcześniej zdobywał cenne, agencyjne doświadczenie na pokładzie OMD Media Direction, gdzie zajmował się markami z branży FMCG oraz w Zenith Optimedia, pełniąc funkcję Media Plannera dla brandów takich jak Adidas, Playboy oraz Wella.
Materiał partnera: HP