Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Janoś
|
aktualizacja

Budowa dróg w Polsce. BGK policzył koszty dogonienia zachodu Europy

12
Podziel się:

Z raportu BGK wynika, że zrównanie infrastrukturalne zachodu ze wschodem Europy do 2030 r., może kosztować nawet 570 mld euro. Pomóc ma rozwój Trójmorza w naszej części kontynentu.

Infrastrukturalne dogonienie Europy Zachodniej będzie bardzo kosztowne.
Infrastrukturalne dogonienie Europy Zachodniej będzie bardzo kosztowne. (Wikimedia Commons CC BY)

Wnioski wynikające z lektury raportu BGK nie są dla nas zbyt optymistyczne. Zasypanie tej luki rozwojowej w infrastrukturze jest wyjątkowo kosztowne. Łatwiej będzie można to uczynić we współpracy z innymi państwami regionu.

Prezes Banku Gospodarstwa Krajowego Beata Daszyńska-Muzyczka w wywiadzie dla WNP przypomina, że Fundusz Trójmorza zainicjował BGK wraz z podobnymi instytucjami z 10 państw Europy Środkowo-Wschodniej.

Zobacz także: Obejrzyj: PKN Orlen rozgląda się za nowymi stacjami poza Polską. "Ciągle monitorujemy rynek"

W jej ocenie, to właśnie on ma być uzupełnieniem "wehikułu finansowego" służącemu rozwojowi tej części kontynentu. Jak zaznaczyła, fundusz Trójmorza nie ma za zadanie zastąpić rządów w rozwoju infrastruktury, ma być tylko uzupełnieniem tych starań na zasadach komercyjnych.

Jak podkreśliła, fundusz został już zarejestrowany, ma swojego menadżera. Obecnie trwa wybór odpowiednio wykwalifikowanych menedżerów i ekspertów do realizowania poszczególnych zadań.

Najważniejsze z nich to: transport, energia, infrastruktura cyfrowa.

Jak już pisaliśmy w money.pl, Fundusz Trójmorza już po niecałym roku intensywnych prac nad tą koncepcją podpisał – wespół z rumuńskim bankiem rozwoju - akt założycielski Funduszu. Idea powołania do życia takiego instrumentu finansowego, wspierającego przedsięwzięcia finansowane ze środków publicznych i europejskich, przyszła ze strony zarządu BGK.

Projekt ma na celu zwiększenie konkurencyjności państw regionu Trójmorza (położonych między Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym), poprzez budowę odpowiedniej infrastruktury transportowej, energetycznej oraz cyfrowej.

Funduszem zarządza niezależny podmiot – firma Fuchs Asset Management. Fundusz działa na zasadach komercyjnych i na prawie międzynarodowym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(12)
mb5851
5 lata temu
Taa , "budujemy' drogi z " kosmiczną szybkością". Droga wojewódzka Zgorzelec -Jędrzychowice- Żarki/n Nysą-Lasów- Pieńsk to 10 km (+ -) PiS (BUDIMEX) "buduje" już ponad 1,5 ROKU !!!. Do KOŃCA jeszcze bardzo daleko. Wykonawcy pracują za "napiwek" ???
WYJAŚNIAM
5 lata temu
Elektrownie -węgiel, samochody -brak, samoloty-brak, Drogi -brak, może smartfony-brak, może bierwsi na Marsie . Napisać w czym jesteśmy potęgą -CZEKAM!! Prosty transport lub rolnictwo i droga siła robocza?
???
5 lata temu
Fundusz Trójmorza ma wspierać przedsięwzięcia finansowane ze środków publicznych / czyli pochodzących z kasy Unii Europejskiej... ? Chyba najtańszym wsparciem są obligacje...
No no
5 lata temu
A papa Doc z Żoliborza będzie miał aż dwie operacje kolanek. Czyżby zapatrzył się na Hefajstosa.
Bałtyk
5 lata temu
Bez prawdziwych pieniędzy z Uni Europejskiej ( chodzi o ich wiekość ) to byśmy pod rządami krasnala i pinokia byli obecnie na poziomie Ukrainy. Inicjatawa Polski o trójmorzu może jest i słuszna ale nie jako przeciwstawne przedsięwzięcie dla starych krajów UE tylko kompatybilne i scalające Europę. A poza tym bez pieniędzy z UE to budawa tych zamierzeñ bedzie trwać latami.