Budowa dróg. Więcej tras tylko na papierze, korkuje się coraz mocniej

Kolejne zerwane kontrakty, opóźnienia, rosnące koszty i niepewność co do ukończenia rozgrzebanych robót - to obraz budowy dróg w Polsce. Inwestycje zwalniają, zwalniają też auta, bo tworzą się korki. A dla poprawienia statystyk drogowcy jako nowo powstające trasy opisują te, z których trzeba było wyrzucić wykonawców.

Inwestycje drogowe spowalniają coraz bardziej. Na drogach tworzą się coraz większe korki.
Źródło zdjęć: © East News | PIOTR DZIURMAN/REPORTER
Paweł Orlikowski

Braki budżetowe po stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz bardziej ostrożne szacunki wykonawców składają się na to, że najważniejsze drogowe inwestycje w Polsce stoją pod znakiem zapytania, nie wspominając o już rozpoczętych budowach, z których co i rusz znikają budowlańcy. Zagrożona jest choćby budowa 20-kilometrowego odcinka Via Baltica Podborze–Śniadowo.

Budżet GDDKiA to 700 mln zł, a oferty, które spłynęły w przetargu opiewają na kwoty od 750 mln do 941 mln zł. Podobnie sprawa ma się z budową 24-kilometrowego odcinka trasy S61 od obwodnicy Suwałk do Budziska przy granicy z Litwą. Budżet to niespełna 900 mln zł, a oferty - od 1 mld do 1,5 mld zł.

Początkowo Ministerstwo Infrastruktury zakładało na ten rok włączenie do ruchu blisko 500 km nowych szybkich tras. Biorąc pod uwagę kolejne zrywane kontrakty - 300, może 400 km to optymistyczny wariant. Sprawy związane z inwestycjami i wbijaniem łopat znacznie przyspieszyły tuż przed wyborami.

Jak podaje "Rzeczpospolita", okazało się, że możliwa jest realizacja tych przedsięwzięć, które do tej pory nie mogły ruszyć z miejsca. A na to, co do niedawna było zbyt kosztowne, znalazły się pieniądze.

I tyle, teraz już wszystko wraca do normy. Również tej, związanej z wyrzucaniem wykonawców za niewywiązywanie się z umowy. Do tego dochodzą ogromne korki, trasy nie wytrzymują coraz to większego natężenia ruchu, świetnym przykładem jest tu autostrada A2 na trasie z Warszawy do Łodzi, gdzie ewidentnie brakuje trzeciego pasa.

Co prawda GDDKiA uspokaja, że w przypadku szczególnie dużych zatorów przed bramkami szlabany będą podnoszone, ale tylko na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA. Jan Krynicki, rzecznik Dyrekcji zapewnia, że są już przepisy, które pozwalają w krytycznych sytuacjach na czasowe odstąpienie od poboru opłat.

Obejrzyj: Plaga zerwanych umów. "Kontrakty przestały być opłacalne"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025