"Budowaliśmy potęgę marki FACTORY. Za tym fenomenem stoi solidne podłoże"

"Klienci kochają outlety za pozytywne emocje towarzyszące zakupom, dobre ceny, atrakcyjne marki, komfort i niezawodność. W nich zawsze jest dobra okazja, a zakupom towarzyszy silne poczucie satysfakcji" – mówi nam Magdalena Chachulska, Asset Management Director NEINVER, operatora i twórcy outletów Factory.

Źródło zdjęć: © materiały partnera
Paulina Kurowska-Ciupka

Paulina Kurowska-Ciupka, WP: Zgodzi się pani ze stwierdzeniem, że outlety FACTORY to fenomen na polskim rynku?

Magdalena Chachulska: Byliśmy w tym koncepcie pierwsi, otwierając w 2002 roku warszawskie FACTORY Ursus. W tym czasie intensywnie rozwijaliśmy się na polskim rynku, mierząc się z wyzwaniami związanymi z sytuacją gospodarczą czy niedawną pandemią. Jednak model biznesowy, który stworzyliśmy, okazuje się odporny na zewnętrzne turbulencje i pozwala nam konsekwentnie kroczyć na ścieżce wzrostu razem z naszymi partnerami biznesowymi. Na przestrzeni lat budowaliśmy potęgę marki FACTORY, z bardzo wysoką rozpoznawalnością i pakietem bardzo dobrych skojarzeń. Za tym fenomenem stoi solidne podłoże. Rozwinęliśmy w Polsce hiszpańskie know-how NEINVER i wykorzystaliśmy potencjał ludzi, zdolnych, zaangażowanych i zawsze gotowych do działania. W tym czasie wiele zmian zaszło na rynku. Szereg obiektów musiało się przetransformować. My takiej sytuacji rzeczywiście nie mieliśmy. Jesteśmy silnym operatorem outletowym.

20 lat działalności w Polsce – to robi wrażenie. W czym tkwi sekret tak długiej, nieprzerwanej i odnoszącej sukcesy obecności na rynku?

Nasz sukces na rynku wynika z wielu czynników, wsłuchiwania się w potrzeby rynku i adekwatnego reagowania. Naczelną zasadą NEINVER jest partnerskie podejście do relacji z markami, opierające się na zaufaniu, zrozumieniu ich biznesów i wsparciu. Niemniej ważny jest też szacunek i wiarygodność wobec klientów przyjeżdżających na outletowe zakupy. Klienci outletów rośli razem z nami, uczyli się konceptu, stawali się świadomymi smart shopperami. Na początku poszukiwali po prostu tańszych ofert niż w regularnych centrach handlowych, dzisiaj przyjeżdżają z zasobnymi portfelami, by kupić produkty atrakcyjnych marek (w tym marek premium) w dobrych cenach. Naszą strategię funkcjonowania na rynku realizujemy bardzo konsekwentnie.

W dobie zakupów on-line wasze centra handlowe w 2022 roku odnotowały wzrost sprzedaży o 22 proc. rok do roku. Pierwsze półrocze 2023 także zamknęliście na plusie (wzrost o 15 proc.) Jakie czynniki wskazałaby pani jako kluczowe przy odnotowywaniu tak zadowalających wyników?

Kluczem jest odpowiedni stosunek jakości i ceny, budowa miksu marek odpowiadającego na potrzeby klientów, konsekwentnie odświeżanego, a także tworzenie pozytywnych doświadczeń zakupowych. Nasza oferta różni się w zależności od lokalizacji, bo klienci ze Śląska i Warszawy różnią się w swoich oczekiwaniach i preferencjach. FACTORY mieszczą się blisko centrów miast, z szybkim i prostym dojazdem. Tworzymy konkurencyjną ofertę wobec innych formatów handlowych. Zakupy dla klientów outletów to źródło pozytywnych emocji, a te mają niebagatelny wpływ na nasze decyzje – w tracie zakupów, jak i po powrocie do domu. W 10 miesiącach tego roku FACTORY odwiedziło ponad 9 mln klientów.

© Adobe Stock

Za co Polacy kochają outlety?

Za pozytywne emocje towarzyszące zakupom, dobre ceny, atrakcyjne marki, komfort i niezawodność. Klienci kochają outlety, bo w nich zawsze jest dobra okazja, a zakupom towarzyszy silne poczucie satysfakcji. Oprócz pełnych serii produktów odnajdują też tzw. sample, czyli unikaty modowe niedostępne w powszechnej dystrybucji, końcówki serii danej kolekcji, której nie dostali w regularnej sprzedaży. Ta miłość do outletów rośnie wraz ze świadomością, czym jest ten koncept. A my poświęciliśmy wiele czasu i energii, by wyedukować naszych klientów. Od kilku lat konsekwentnie pracujemy nad wzmocnieniem portfolio najemców, rozszerzając ofertę premium. W tym roku FACTORY otrzymało godło Superbrands dla najmocniejszych polskich marek, a to – jak wskazują respondenci niezależnego badania konsumenckiego – marka charakteryzująca się wysoką jakością produktów, miejsce godne zaufania, oferujące dobry stosunek jakości do ceny i z dobrą reputacją. Klienci outletów mają bardzo dużą świadomość marek i swoich wyborów zakupowych, mają zasobny portfel, ale racjonalnie wydają pieniądze.

Czy zyskujący na popularności rynek re-commerce – kupowanie ubrań z drugiej ręki – jest zagrożeniem dla dalszej działalności outletów?

Re-commerce to spojrzenie w kierunku naszej filozofii – kupuj świadomie, mniej niż w dyskoncie, ale lepiej jakościowo. To nie wpływa na outletową sprzedaż. Rozumiemy potrzeby i trendy rynkowe. Z ogromną troską dbamy o środowisko, dlatego na nasz biznes i naszych partnerów patrzymy przez pryzmat celów ESG. NEINVER kolejny rok z rzędu otrzymał ocenę 5 gwiazdek w prestiżowym rankingu Global Real Estate Sustainability Benchmark 2023. W FACTORY Gliwice prowadzimy Współdzielnię, gdzie każdy może zostawić ubrania czy inne rzeczy i każdy może się w nie zaopatrzyć. W FACTORY Kraków zbieraliśmy odzież, którą organizacja Ubrania do Oddania wprowadzała do butików cyrkularnych.

Jakie korzyści dostrzegają najemcy z obecności w outletach?

Dla marek to przede wszystkim miejsce, gdzie mogą wprowadzić ofertę do drugiego obiegu sprzedażowego w znanym miejscu, chętnie odwiedzanym przez klientów. FACTORY dają możliwość skondensowania oferty w ramach jednej branży, co widać, chociażby po salonach outletowych z kategorii sportu i outdooru. To również dobra płaszczyzna do przetestowania potencjału danej marki, zbadania gotowości do zmierzenia się z rynkiem. Wiele sieci międzynarodowych decyduje się również na debiut za pośrednictwem kanału outletowego. Nasze centra są także świetnym miejscem do budowania świadomości marek wśród klientów, również tych młodych.

Magdalena Chachulska, Asset Management Director NEINVER
Magdalena Chachulska, Asset Management Director NEINVER © materiały partnera

W jaki sposób wspieracie najemców w rozwoju ich biznesów?

Kluczowa jest nasza bliska współpraca, partnerstwo, zrozumienie i wsparcie. Poświęcamy temu bardzo dużo energii. Oferujemy pakiet wsparcia, który pozwala najemcom na konsekwentną pracę nad rozwojem ich biznesów, doskonaleniem i rozwijaniem talentów w zespołach sprzedażowych, zmianę aranżacji sklepów, wsparcie w promocji oferty i dokładną analitykę wraz z rekomendacjami bazującymi na naszym doświadczeniu, co ma proste przełożenie na poprawę rentowności i wzrost wskaźników sprzedaży. Bardzo dobre wyniki najemców to również nasze spełnione cele biznesowe.

Dostrzega pani różnice między rynkiem centrów outletowych w Polsce a zagranicą?

Za granicą outlety są zdecydowanie bardziej oddalone od centrów miast, a klienci przyjeżdżają do nich rzadziej, często raz w sezonie. W Polsce jesteśmy bliżej, a odwiedziny sięgają siedmiu czy nawet ośmiu wizyt w roku. W Europie Zachodnie więcej jest też marek premium, choć te różnice zaczynają się zacierać i z pewnością w kolejnych latach ten proces będzie postępować. Kiedyś mieliśmy w Polsce niedosyt profesjonalnych outletów. Teraz powierzchnia handlowa zbliża się do innych krajów z bardziej zaawansowanym rynkiem. Wkraczamy w fazę dojrzałości.

Jaka przyszłość czeka centra outletowe w Polsce? Czy Polacy nadal będą je tak ochoczo odwiedzać?

Myślę, że dobrze odrobiliśmy lekcję. Stale rośnie świadomość jakości produktów oferowanych w outletach, dzięki podróżowaniu oraz internetowi. Outlety stały się naturalnym elementem rynku. W najbliższych latach nie będzie ich masowo przybywać, raczej będą poprawiały wygląd, funkcjonalność czy rozbudowywać się o kolejne metry kwadratowe. Zarządcy wspólnie z markami będą udoskonalać doświadczenia zakupowe, wprowadzać nowych najemców z coraz wyższej półki. Żyjemy w świecie, w którym coraz bardziej liczy się czas. Outlety FACTORY mają optymalną wielkość i łatwą topografię. Ciągle udoskonalamy ofertę, reagujemy na bieżąco, modyfikując tzw. tenant mix. Zrobiliśmy też bardzo dużo, by prowadzić działalność w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, dostosowywać przestrzenie dla osób z niepełnosprawnościami. Jestem przekonana, że klienci outletów będą odwiedzać je ochoczo, a branża utrzyma tę dynamikę udoskonalania i rozwoju.

Płatna współpraca z NEINVER
Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją