Cisza na Morzu Czerwonym. Rosną obawy o wzrost cen także w polskich sklepach

Połowa statków kontenerowych, które regularnie korzystają z Kanału Sueskiego, zmieniła trasę na wyraźnie dłuższą, aby ominąć Morze Czerwone - informuje Bloomberg. Ma to związek z atakami jemeńskich bojowników Huti. Rosną obawy o wzrost cen w Europie i Polsce.

Tankowce z ropą nie mogą przepłynąć. Turcja zaostrzyła przepisyAtaki bojowników Huti sprawiły, że armatorzy wolą dłuższą, ale bezpieczniejszą drogę z Europy do Azji
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac.  LOS

Jemeński bojownicy Huti w ostatnich 30 dniach dokonali około 100 ataków na statki towarowe, które przepływały cieśniną Bab al-Mandab (na wysokości Jemenu), łączącą Morze Czerwone z Oceanem Indyjskim. Jak mówią, będą to robić dopóty, dopóki Izrael będzie kontynuował ataki na Palestyńczyków w Gazie. Nie przestaną mimo tego, że USA i sojusznicy zawiązali koalicję, która ma konwojować jednostki morskie.

Najwięksi armatorzy, jak informowaliśmy w money.pl, zdecydowali się zawiesić żeglugę przez wspomnianą cieśninę zwaną też "Bramą Łez". A należy zaznaczyć, że Kanałem Sueskim odbywa się 12 proc. światowego handlu.

Agencja Bloomberga zebrała najnowsze dane branżowe z czwartku (28 grudnia) i wynika z nich, że połowa statków, które regularnie pływają przez Morze Czerwone, obrały kurs dookoła Afryki, czyli trasę o 25 proc. dłuższą, niż przez Kanał Sueski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Za rolę w "rodzinka.pl" kupiłem sobie mieszkanie - Tomasz Karolak - Biznes Klasa #10

Wzrost cen wszystkiego od tenisówek po żywność i olej

"Dane zebrane przez Flexport Inc. pokazują, że 299 statków o łącznej pojemności do przewozu 4,3 miliona kontenerów albo zmieniło kurs, albo planuje to zrobić. To około dwukrotnie więcej niż tydzień temu i odpowiada około 18 proc. globalnej wydajności" - podaje Bloomberg.

Eksperci, na których powołuje się agencja, zaznaczają, że "takie podróże są droższe i mogą prowadzić do wyższych cen dla konsumentów wszystkiego, od tenisówek po żywność i olej".

Z kolei według danych, które w czwartek opublikowała firma Clarksons Research, liczba osób przypływających do Zatoki Adeńskiej przy "Bramie Łez" spadła między 22 a 26 grudnia o 40 proc. w porównaniu do średniej z pierwszej połowy miesiąca.

"Przypływ kontenerowców (do Zatoki Adeńskiej - przyp. red.) spadł o 87 proc., gazowców o około 30 proc., a samochodowców o około 25 proc. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku tranzytu przez Kanał Sueski, który według Clarksons spadł o około 45 proc. między 22 a 26 grudnia w przypadku statków płynących na południe" - pisze Bloomberg.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują