Ulubiony kraj Polaków na wakacje ma ogromne problemy. Obrywa przez wojnę

Opłaty za korzystanie z Kanału Sueskiego są dla Egiptu jednym z dwóch najważniejszych źródeł budżetu, obok turystyki. Najwięksi armatorzy, jak pisaliśmy w money.pl, zawiesili żeglugę przez Morze Czerwone. To wielki problem dla Kairu, ale również dla Polski.

Archiwum zagraniczne East News 2023-12
A Yemeni coastguard member loyal to the internationally-recognised government rides in a patrol boat in the Red Sea off of the government-held town of Mokha in the western Taiz province, close to the strategic Bab al-Mandab Strait, on December 12, 2023. (Photo by Khaled ZIAD / AFP)
KHALED ZIADJemeńska straż przybrzeżna patroluje cieśninę Bab al-Mandab
Źródło zdjęć: © East News | KHALED ZIAD
Jacek Losik
oprac.  Jacek Losik

Najwięksi armatorzy zawiesili żeglugę przez Morze Czerwone przez ataki jemeńskich bojowników Huti na statki towarowe, które przepływają cieśniną Bab al-Mandab, a w dosłownym tłumaczeniu - przez Bramę Łez. Jak zapowiedzieli, kampanię będą kontynuować tak długo, jak długo trwać będzie wojna w Gazie, gdzie wojna Izraela z palestyńskim Hamasem doprowadziła do kryzysu humanitarnego.

Cieśnina Bab al-Mandab, w dosłownym tłumaczeniu - Brama Łez
Cieśnina Bab al-Mandab, w dosłownym tłumaczeniu - Brama Łez © Google Maps | LOS

Armatorzy w trosce o bezpieczeństwo załogi i ładunków wysyłają statki dłuższą o kilkanaście dni trasą wokół Afryki. W ten sposób nadrabiają ponad 3 tys. mil morskich, co oznacza również dodatkowe koszty. Ubezpieczenie transportu nagle podskoczyło pięciokrotnie, jak napisała agencja Bloomberga.

Co ważne, Kanałem Sueskim odbywa się 12 proc. światowego handlu, a do tego jest on najważniejszy w wymianie handlowej między Europą i daleką Azją, w tym z Chinami. Eksperci nie mają wątpliwości, że zawieszenie żeglugi przez Morze Czerwone spowoduje wzrost inflacji m.in. w UE, a także przerwy w dostawach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Psycholog milionerów: "Folwark przetrwał w polskich firmach - Jacek Santorski - Biznes Klasa #9

Egipt ma kolejny powód, by naciskać na rząd Izraela

Polacy mogą kibicować jak najszybszemu rozwiązaniu kryzysu (pomijając dramatyczną sytuację w Gazie) w trosce np. o ceny w sklepach, jak i szybkie dostawy z AliExpress. O wiele większy ból głowy mają jednak Egipcjanie.

Państwowa egipska gazeta "Al-Ahram" (i najstarsza w świecie arabskim) podaje, że w roku finansowym 2022/2023, który zakończył się w czerwcu, Kanał Sueski przyniósł Egiptowi przychody w wysokości 8,8 mld dol. Kair każdego dnia z niepokojem obserwuje ogromną stratę.

Medhat El-Kady, prezes Egipskiego Międzynarodowego Stowarzyszenia Spedycji, w rozmowie z "Al-Ahram" ostrzegł, że krajowa gospodarka każdego dnia traci "miliony dolarów" z tranzytu. Dodał też, że podczas sześciodniowej blokady Kanału w 2021 r. straty w światowym handlu wyniosły 10 mld dol.

Ekspert przypomniał również, że przez infrastrukturę, która łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym, jest kluczowym szlakiem transportu ropy naftowej i skroplonego gazu ziemnego. Boleśnie przekonują się o tym Stany Zjednoczone, których transporty LNG do Azji potrwają ponad miesiąc od załadunku, czyli dużo dłużej, niż wcześniej. Z kolei alternatywny z perspektywy USA Kanał Panamski korkuje się m.in. przez suszę.

USA próbują ratować transport przez Morze Czerwone i "Bramę Łez"

Sytuacja jest równie szkodliwa dla światowego handlu, jak i trudna do rozwiązania. Zaprawieni w bojach Huti są obecnie główną siłą w ogarniętym wojną domową w Jemenie. Kilka lat temu nie pokonały ich m.in. wojska Arabii Saudyjskiej.

Poza tym lądowa kampania USA przeciw bojownikom musiałaby być skonsultowana np. ze Saudami. O konsensus byłoby trudno, bo Waszyngton wspiera Izrael. I chociaż Huti, delikatnie mówiąc, nie są przyjaciółmi Rijadu, to jednak cel ataków na statki - zawieszenie broni w Gazie - jest postulatem całego świata arabskiego.

Amerykanie, zamiast decydować się na operację lądową w Jemenie, postawili na konwoje statków towarowych. Zawiązali w tym celu koalicję 10 państw, jest w niej: Wielka Brytania, Bahrajn, Kanada, Francja, Włochy, Holandia, Norwegia, Seszele i Hiszpania. Nie wiadomo jednak, jak ma być zorganizowana ochrona tranzytu.

Warto też zwrócić uwagę, że siłą rzeczy konwoje będą też podróżować dłużej przez Morze Czerwone niż wcześniej. Ponadto Huti już zapowiedziało, że ataki będą trwać mimo protekcji marynarki wojennej.

Cieśnina Bab al-Mandab jest na tyle wąska (29 km), że bojownicy mają ułatwione zadanie. Nawet jeśli wysłanie rakiet i dronów nie wyrządzi większych szkód statkom, to kontynuowanie ataków może zniechęcić armatorów do zmiany decyzji.

Tymczasem Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła w piątek rezolucję wzywającą do podjęcia kroków pozwalających na nieograniczony dostęp do pomocy humanitarnej oraz stworzenia warunków dla trwałego przerwania działań wojennych. Za dokumentem zagłosowało 13 członków Rady, zaś dwóch - Stany Zjednoczone i Rosja - wstrzymały się od głosu.

Wybrane dla Ciebie

15 tys. chętnych na "złotą kartę" Trumpa. Lawina zgłoszeń po uruchomieniu zapisów
15 tys. chętnych na "złotą kartę" Trumpa. Lawina zgłoszeń po uruchomieniu zapisów
Domagają się sankcji na izraelskich ministrów. UE podzielona
Domagają się sankcji na izraelskich ministrów. UE podzielona
Ryanair wprowadza nową karę. Co najmniej 500 euro na pasażera
Ryanair wprowadza nową karę. Co najmniej 500 euro na pasażera
"Może to sprawdźcie". Trump mówi, że dał Indiom wskazówki co do przyczyny katastrofy Boeinga
"Może to sprawdźcie". Trump mówi, że dał Indiom wskazówki co do przyczyny katastrofy Boeinga
Pociąg w Niemczech zatrzymany przez brud. Kazali pasażerom wysiąść
Pociąg w Niemczech zatrzymany przez brud. Kazali pasażerom wysiąść
"Były na skraju upadku". Katastrofa wystawia linie Air India na próbę
"Były na skraju upadku". Katastrofa wystawia linie Air India na próbę
Katastrofa w Indiach nie uziemi reszty Dreamlinerów? Komentarz brytyjskiego eksperta
Katastrofa w Indiach nie uziemi reszty Dreamlinerów? Komentarz brytyjskiego eksperta
Są rządowe decyzje w sprawie podwyżek emerytur i pensji. Znamy szczegóły
Są rządowe decyzje w sprawie podwyżek emerytur i pensji. Znamy szczegóły
Prokurator wszedł do NBP. Zażądał chronionych tajemnicą dokumentów
Prokurator wszedł do NBP. Zażądał chronionych tajemnicą dokumentów
Sąd Najwyższy zarządza przeliczenie głosów. Odpowiedź na protesty
Sąd Najwyższy zarządza przeliczenie głosów. Odpowiedź na protesty
Co ze startem Polaka w kosmos? Jest decyzja NASA i Axiom Space
Co ze startem Polaka w kosmos? Jest decyzja NASA i Axiom Space
Kalendarium katastrof lotniczych ostatnich 20 lat. Tylko w 2017 r. nie było ani jednej
Kalendarium katastrof lotniczych ostatnich 20 lat. Tylko w 2017 r. nie było ani jednej