Co wiemy po weekendowym ataku hakerów na lotniska? Ekspert zabrał głos

Awaria systemów Collins Aerospace zakłóciła pracę portów lotniczych w Brukseli, Berlinie i Londynie. Setki lotów zostały opóźnione, dziesiątki odwołanych. Problem dotknął także połączenia do Polski.

BARCELONA, SPAIN - JULY 19: A passenger takes pictures of a screen displaying delayed flights at Barcelona Aiport on July 19, 2024 in Barcelona, Spain. Businesses, travel companies and Microsoft users across the globe were among those affected by a tech outage today. (Photo by David Ramos/Getty Images)Weekend był ciężkim okresem dla podróżnych
Źródło zdjęć: © GETTY | David Ramos
Robert Kędzierski

Cyberatak na systemy amerykańskiej firmy Collins Aerospace sparaliżował 20 września 2025 r. pracę największych europejskich lotnisk. Awaria dotknęła automatyczne systemy odpraw pasażerów i zarządzania bagażem, zmuszając obsługę portów lotniczych do prowadzenia wszystkich procedur ręcznie. Chaos objął lotniska w Brukseli, Berlinie i Londynie, gdzie tysiące podróżnych doświadczyło znaczących utrudnień.

Portal CBS podał, że za atakiem mogą stać hakerzy, organizacje przestępcze lub nawet podmioty państwowe. Zakłócenia na lotnisku Berlin-Brandenburg rozpoczęły się w piątek wieczorem i trwały około 12 godzin. Spółka RTX, firma matka Collins Aerospace, potwierdziła świadomość zakłóceń związanych ze sferą cybernetyczną, które dotknęły jej oprogramowanie na niektórych lotniskach.

Skala zakłóceń i wpływ na przewoźników

Według komunikatów lotnisk i agencji Reutera, w Brukseli odwołano około 50 do 60 proc. lotów w niedzielę. W sobotę wiele połączeń miało poważne opóźnienia. W Berlinie i Londynie dziesiątki lotów były opóźnione lub wymagały ręcznej odprawy pasażerów i bagażu. Łącznie w całej Europie setki lotów zostały opóźnione, a kilkadziesiąt odwołanych.

Zakłócenia systemu Collins Aerospace dotknęły wielu przewoźników. Wśród nich znalazły się British Airways operujące głównie z lotniska Heathrow w Londynie, Lufthansa działająca z lotniska Berlin-Brandenburg oraz Brussels Airlines z Brukseli. Problemy miały również linie easyJet obsługujące loty z Londynu i innych europejskich miast oraz Wizz Air z bazą w Budapeszcie.

Dotknięte porty lotnicze zaapelowały do pasażerów o sprawdzanie statusu swoich lotów w liniach lotniczych i przygotowanie się na opóźnienia spowodowane czasochłonnymi manualnymi odprawami. Eksperci podkreślają, że tego rodzaju poważne awarie są zazwyczaj wynikiem ataków ransomware, w których internetowi szantażyści paraliżują sieci korporacyjne w nadziei na wyłudzenie pieniędzy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Płatności to ostatni bastion suwerenności. Czy Polska obroni się przed dominacją Big Techów?

Konsekwencje dla polskich połączeń i prawa pasażerów

Cyberatak wpłynął także na połączenia z Polski. Kilka rejsów Polskich Linii Lotniczych LOT było opóźnionych, a niektóre odwołano. W niedzielę 21 września odwołano rejs LO-232 Bruksela – Warszawa. W poniedziałek 22 września odwołano rejsy LO-238 i LO-234, również na trasie Bruksela – Warszawa. Pasażerowie tych połączeń zostali poproszeni o kontakt z przewoźnikiem w celu zmiany rezerwacji na lot alternatywny lub uzyskania zwrotu kosztu biletu.

Mecenas David Janoszka, ekspert ds. praw pasażerów z AirCashBack, wyjaśnia, jakie mogą być konsekwencje prawne incydentu. - Wydaje się bezsporne, że odpowiedzialność przewoźników lotniczych za zaburzenie lotu na podstawie rozporządzenia WE nr 261/2004 jest ograniczona, gdy na wykonanie lotu wpływ mają tymczasowe zamknięcie lotniska czy inne utrudnienia występujące w porcie lotniczym. Nieoczywistą kwestią jest natomiast to, jak oceniać sytuację, gdy lotnisko funkcjonuje prawidłowo, zaś awaria ma wpływ bezpośrednio na wewnętrzne systemy linii lotniczej.

Ekspert wskazuje, że bogate orzecznictwo TSUE w przedmiocie odpowiedzialności przewoźników lotniczych za usterki techniczne stanowi, że awaria samolotu jako zdarzenie nierozerwalnie związane z działalnością przewozową nie stanowi nadzwyczajnej okoliczności. Jednocześnie linie lotnicze nie odpowiadają za zaburzenie lotu, gdy na jego wykonanie wpływ miała wada konstrukcyjna występująca w szeregu maszyn lotniczych. Awaria systemu informatycznego w tym przypadku była uniwersalna i miała taki sam charakter oraz wpływ na wszystkie linie lotnicze korzystające z usług Collins Aerospace. Prawo nie daje jednoznacznej odpowiedzi w omawianej sytuacji, a każdy przypadek będzie oceniany indywidualnie przez sąd.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X