COVID-19 przyniesie podwyżki cen biletów lotniczych. Branża protestuje: "pasażerowie są najmniej winni pandemii"

Linie lotnicze chcą tanimi biletami zachęcić pasażerów, by wrócili do latania. Ekspert nie ma wątpliwości, że wzrost cen jest nieunikniony. Na horyzoncie są też podwyżki opłat dla linii lotniczych. - Zostaną przeniesione na pasażerów w podwyższonej cenie biletu lotniczego, a pasażerowie są najmniej winni pandemii COVID-19 - komentuje prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Tanie bilety mają przyciągnąć pasażerów do latania. Ale podwyżki są nieuniknione. Tanie bilety mają przyciągnąć pasażerów do latania. Ale podwyżki są nieuniknione
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ©EdNurg - stock.adobe.com
Marcin Walków

Kryzys w liniach lotniczych cały czas trwa. Prognozuje się, że takie tłumy na lotniskach, jak w 2019 roku, zobaczymy dopiero za kilka lat. Dopiero wtedy światowy ruch lotniczy ma się odbudować do poziomu sprzed pandemii COVID-19. Aby pobudzić powrót popytu na podróże lotnicze, przewoźnicy oferują tanie bilety lotnicze.

Linie lotnicze z jednej strony chcą zachęcać pasażerów do powrotu do latania, więc oferują atrakcyjne promocje, ale z drugiej muszą odrabiać straty. To kwadratura koła, którą każdy przewoźnik próbuje rozwiązać po swojemu

- ocenia Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation.com i Polityki Insight.

- Co do zasady, dopóki nie wróci ruch biznesowy, zapewne można spodziewać się niskich, choć stopniowo rosnących cen biletów. Szczególnie atrakcyjne mogą być podróże dalekodystansowe. Jednakże, gwałtowny wzrost popytu po otwarciu poszczególnych krajów może powodować przynajmniej tymczasowe wzrosty cen. W perspektywie długodystansowej, wprowadzenie bardziej sprawiedliwych kosztów środowiskowych spowoduje wzrost cen biletów, co jest dobrą informacją dla środowiska - dodaje ekspert. Nie od dziś podnoszone są bowiem głosy, że bilety lotnicze są zbyt tanie. Taki pogląd od lat wygłasza m.in. CEO Lufthansy Carsten Spohr.

Tak wygląda praca kontrolerki lotów

Podwyżka opłat dla linii lotniczych w Polsce. Ceny biletów mogą iść w górę

Podwyżkę cen biletów lotniczych może spowodować też planowany wzrost opłat terminalowych i nawigacyjnych. Od linii lotniczych pobiera je Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Od stycznia 2022 r. jednostkowa opłata terminalowa na Lotnisku Chopina w Warszawie ma wynieść 525 zł, a w portach regionalnych - niemal 1350 zł. Powód? Wyrwa w kasie PAŻP, która powstała przez drastyczny spadek ruchu lotniczego w pandemicznym 2020 r.

Gdybyśmy chcieli ten cały wzrost przenieść na ceny biletów, to musiałyby one kosztować o 30 proc. więcej. Przy wszelkich podwyżkach, staramy się przyjąć na siebie część tych rosnących kosztów. Czy to obniżając swoją marżę, czy zwiększając naszą efektywność

– powiedział Robert Carey, prezydent Wizz Air Holdings PLC, w wywiadzie dla wnp.pl.

Przeciwko planowanej podwyżce opłat na rzecz PAŻP od miesięcy protestują też m.in. regionalne porty lotnicze. Prezes gdańskiego lotniska im. Lecha Wałęsy wystosował list do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Pisze w nim:

Podwyżki te zostaną przeniesione na pasażerów w podwyższonej cenie biletu lotniczego, a pasażerowie są najmniej winni pandemii COVID-19.

Tomasz Kloskowski w liście tym proponuje prezesowi ULC uzyskanie rządowej, bezpośredniej pomocy dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w wysokości 50 mln zł. Jego zdaniem mogłoby to nie tylko zapobiec podwyżce opłat na lotniskach regionalnych, ale spowodować wręcz ich obniżenie.

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów