Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Drożyzna dryluje portfele. Polacy ograniczają wydatki na spożywcze zakupy świąteczne

19
Podziel się:

To będą chude święta. Rekordowo wysoka inflacja uderza Polaków po kieszeniach. Galopada cen powoduje konieczność zaciskania pasa. Aż 45 proc. Polaków ograniczy swoje tegoroczne wydatki na spożywcze zakupy świąteczne.

Drożyzna dryluje portfele. Polacy ograniczają wydatki na spożywcze zakupy świąteczne
45 proc. respondentów zamierza ograniczyć swoje tegoroczne wydatki na spożywcze zakupy świąteczne (money.pl, Rafał Parczewski)

Z badania sondażowego przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix wynika, że 45 proc. respondentów zamierza ograniczyć swoje tegoroczne wydatki na spożywcze zakupy świąteczne ze względu na sytuację pandemiczną oraz wysoką inflację w kraju. W tej grupie, 30 proc. pytanych "raczej" tak zrobi, 15 proc. jest na to zdecydowanych.

Według Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, powodem tego, że prawie połowa badanych deklaruje ograniczenie wydatków na świąteczne zakupy spożywcze, może być gorsza sytuacja ekonomiczna.

- Wpływają na nią oczywiście podwyżki cen, ponadto w nadchodzące święta ludzie będą spotykali się w mniejszych grupach niż przed pandemią, co również może mieć wpływ na oszczędzanie - wskazał.

Polacy potrzebują wytchnienia

Z badania 40 proc. nie ma zamiaru ograniczać wydatków na potrawy wigilijne i świąteczne. Wśród nich 36 proc. raczej nie będzie na niczym oszczędzało, a 4 proc. absolutnie z niczego nie zrezygnuje. Ponadto dla 8 proc. ankietowanych powyższa kwestia nie ma żadnego znaczenia. Natomiast 7 proc. badanych jeszcze nie wie, co ostatecznie zrobi.

Zobacz także: Zmiany w podatkach i akcyzie? Kościński: analizujemy, system musi być sprawiedliwy

Jak zaznaczył Lenkiewicz, widać wyraźnie, że grupa, która nie planuje ciąć tegorocznych wydatków, jest niewiele mniejsza od odsetka oszczędzających Polaków. W jego ocenie może to wynikać z tego, że przy oszczędzaniu na co dzień, w Boże Narodzenie "potrzebują wytchnienia" od trudnej rzeczywistości.

- To oczywiście nie oznacza, że zupełnie nie będą zwracać uwagi na ceny w sklepach – zaznaczył współautor badania.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (wywiad internetowy) przez UCE Research i Grupę BLIX, na próbie 1120 dorosłych Polaków odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(19)
eee
2 lata temu
nic nie ograniczam, nie chodzę po sklepach
wesolyRomek
2 lata temu
Mam wrażenie, że co roku są te same artykuły :)
kamil
2 lata temu
Niemiecka propaganda,ze Goebels by się nie powstydził, sprzedaż detaliczna wzrosła o 21 %
Cóż
2 lata temu
Bydło potrzebuje kalendarza oraz Pana, który im wskaże w jakich dniach maja wydawać pieniądze :P
Rex
2 lata temu
I dobrze! Mniej zywnosci wyladuje po Swietach na smietniku ...